استاندار مرکزی:

مدیران استانی و شهرستانی مستقیماً مصرف و صرفه‌جویی برق را مدیریت کنند

مخلص الائمه اظهار کرد: طبق برنامه و هماهنگی صورت گرفته با توزیع برق استان، مولدها باید وارد مدار شود و نباید در این زمینه حساست به خرج دهند، سوخت مورد نیاز برای این مهم نیز تامین خواهد شد و مدیران استانی و شهرستانی باید مستقیما مصرف و صرفه جویی برق را مدیریت کنند.
کد خبر: ۹۴۳۸۵۰۱
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در شورای اداری استان مرکزی گفت: مهمترین مشکل کشور در ۲ سال گذشته ویروس منحوس کرونا و درگیری با این ویروس بود که هزینه زیادی به ویژه در حوزه معنوی داشت، در این راستا از سوی دولت و کادر درمان و دانشمندان و ... اقدامات و مجاهدت های زیادی صورت گرفت و در نهایت در حال حاضر این بیماری مهار شده و امیدواریم این سطح مطلوب ادامه پیدا کند.

مخلص الائمه اظهار کرد: مهمترین اقدامی که در سال جدید آغاز شده؛ اصلاح نظام یارانه ها به عنوان یکی از اصلاحات نظام بنیادین جامعه است که از سال ۹۷ قیمت ارز تغییر کرد و دچار نوساناتی شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون هیچ پایه و اساسی تصویب شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومان توزیع شد که از سال های اول مفاسد گسترده ای شکل گرفت.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به ۳ شکل پرداخت به مصرف کننده، تولید کننده و زنجیره تولید در اقتصادهای ملی وجود دارد اما روش چهارمی تحت عنوان پرداخت یارانه به وارد کننده مختص کشور ایران بود که حجم زیادی ارز ارزان به واردکننده به خصوص در ۴ سال اخیر داده شد و نتیجه آن این بود که به عنوان مثال تولید کنندگان مختلف چادرمشکی متوقف و از کشورهایی که استفاده از این محصول ندارند این محصول وارد شد از طرفی آنقدر به برخی سازندگان سفارش کشتی دادیم که آنها بزرگترین کشتی سازی خاورمیانه و جهان شدند و ما همچنان در سایت های عظیم کشتی سازی خود متوقف شدیم.

استاندار مرکزی بیان کرد: ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز توسط دولت سیزدهم با قیمت ۴۲ هزار ریال، طی سال گذشته برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تامین و هزینه شد.

وی بیان کرد: در طرح مردمی سازی همکاری خوبی بین بخش های مختلف صورت گرفت و مردم علیرغم نواقصی که در برخی مقاطع و اجرا بود نجیبانه با این موضوع همراهی کردند و دستگاه های اجرایی ذیربط نیز همکاری خوبی در سطح استان و شهرستان ها داشتند که امیدواریم این همدلی و هم افزایی ها افزایش داشته باشد تا دولت بتواند در این طرح موفق بیرون بیاید.

مخلص الائمه اضافه کرد: تامین آب و برق در تابستان یک موضوع ریشه دار است و در چندسال گذشته پررنگ تر آشکار شده و اگر همکاری خوبی در این حوزه صورت نگیرد ممکن است پیامدهایی داشته باشد که منجر به گلایه مندی مردم شود.

استاندار مرکزی افزود: در سال گذشته که گلایه مندی زیادی در بین مردم بود حدود ۱۵ هزارمگاوات کسری برق در اوج مصرف برق در تابستان حادث شد و این کمبود برق چون بدون پیش بینی و برنامه ریزی منظم بود خیلی تلخ در سطح کشور اجرا شد.

وی یادآور شد: پیش بینی برای کمبود برق امسال حدود ۱۹ هزار مگاوات بود که دولت در این راستا در یک اقدام جهادی ۶ هزارمگاوات را وارد مدار کرد که این رقم در تاریخ صنعت برق کشور بی سابقه بوده است.با این روند کسری برق به حدود ۱۳ هزارمگاوات می رسد که به نظر می رسد نسبت به سال گذشته شرایط ۲ هزارمگاوات مطلوب تر است.

مخلص الائمه یادآور شد: تصمیم بر این شده امسال کسری برق به بخش خانگی و مصرف خانگی اعمال نشود و بخش خانگی تنها در صرفه جویی سهم دارد و باید این خاموشی در بخش های صنعت و کشاورزی و تجاری بارگذاری شود و بخشی از این ۱۳ هزارمگاوات مربوط به استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی است در بخش اداری نیز همه امکانات و نیروها باید بسیج شوند و همکاری لازم را در این رابطه اعمال کنند.

استاندار مرکزی گفت: هیئت وزیران نیز کاهش ساعت اداری را آغاز کرده که در همین راستا ادارات نباید به جز در مواقع ضرور، بیشتر از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری پیش بینی شده است و همچنین در ادارات باید یک ممیز انرژی جهت کنترل این موارد انتخاب شود.

مخلص الائمه  اظهار کرد: طبق برنامه و هماهنگی صورت گرفته با توزیع برق استان، مولدها باید وارد مدار شود و نباید در این زمینه حساست به خرج دهند، سوخت مورد نیاز برای این مهم نیز تامین خواهد شد و مدیران استانی و شهرستانی باید مستقیما مصرف و صرفه جویی برق را مدیریت کنند.

وی بیان کرد: بخش اصناف باید از ساعت ۱۳ تا ۱۷ تعطیل باشند و طبق مشاهده صورت گرفته این مهم تاکنون انجام نشده و فعالیت برقرار است و قطعا این همکاری از سوی اصناف جبران خواهد شد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد برای ۴ هزارمگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی فعالیت خود را آغاز کند که تفاهم نامه ای نیز در این خصوص منعقد شده و استان مرکزی رتبه خوبی در این حوزه دارد.برای ۷۰۰ مگاوات خواستگاه در استان پیش بینی شده که فعالین اقتصادی می توانند از این خواستگاه ها اعلام آمادگی کنند.

مخلص الائمه گفت: مهلت جذب اعتبارات عمرانی تا پایان تیر ماه است و دستکاه ها باید تلاش لازم در خصوص جذب این اعتبارات را داشته باشند و هیچ بهانه ای نیز قبول نیست که دستگاهی به علت تعلل، بی توجهی یا بی انگیزگی این اعتبارات را جذب نکند و شرایط مالی استان به گونه ای نیست که این منابع منتفی شود.

وی افزود: در حوزه تولید و توزیع در بازار شرایط استان مرکزی طبیعی است و مهمترین مسئله این روزها موضوع نانوایی ها است.۸۰۰ نانوایی در استان که معادل تقریبا حدود نیمی از نانوایی هاست، به سیستم یارانه های فروش سیستمی نان مجهز خواهند شده است و در مرحله بعد مابقی نانوایی ها متصل می شوند.

مخلص الائمه اظهار کرد: این شبکه هم به لحاظ امنیت سایبری و هم به این جهت که ممکن است در برخی مناطق اتصال به اینترنت با قوت و ضعف مواجه باشد، به اینترنت متصل نیست در واقع تلاش بر این است که اختلالی در کار این شبکه ایجاد نشود.

استاندار مرکزی عنوان کرد:  مابه التفاوتی که بین قیمت گندم دولتی و آزاد وجود دارد در قالب یارانه از این پس در اختیار نانواها قرار می گیرد و در گام اول حتی در همین مرحله آزمایشی ۱۵ درصد مشوق به نانوایی ها تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: به دنبال جلسه با روابط عمومی ها، همه روابط عمومی ها و حراست ها باید برای مباحث سفر ریاست جمهوری برخط شوند، جلسات پیش بینی مصوبات نیز برگزار شده است.

مخلص الائمه ادامه داد: در حوزه تسهیلات بانکی سرعت عمل بانک های استان برای ارائه تسهیلات و رعایت قوانین باید افزایش داشته باشد تا تسهیلات راحت تربه دست متقاضی به ویژه در بخش تولید برسد.

استاندار مرکزی گفت: عملکرد سرپرست دستگاه و ادارات رصد و بررسی می شود و در مواقعی که تحرک کافی نباشد یا عملکرد همچون مدیر قبلی باشد توجه خواهد شد، باید تحول در دوره سرپرستی نشان داده شود که دستگاه های مرکز ببینند.

وی افزود: زائرسرای مشهد مختص افراد کم توان به لحاظ مالی است و باید مورد استفاده این افراد باشد و پیشنهاد می شود پویشی در ادارات سطح استان راه اندازی و کارمندان تشویق به پرداخت مبلغی برای ساخت این زائرسرا صورت گیرد.

مخلص الائمه بیان کرد: طرح رایحه خدمت جزییات و اجزا مفصلی دارد و تقاضا داریم این طرح مشاهده و مطالعه شود و در این طرح همکاری خوبی صورت گرفته و ترغیب دیده شده و این طرح برای ارتباط گسترده و مفید با مردم است که اجزا متفاوتی دارد و در برخی مواقع برخی اجزا این طرح پررنگ تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: حضور مدیران در شهرستان ها به صورت منظم همواره ضرورت دارد و باید انجام شود و این حضور و بازدید ها باید به صورت مستمر و مداوم و با کیفیت و با اطلاع فرمانداران انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار