رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد +( تصاویر )

آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدا با حضور جمعی از مسئولان استانی و پیشکسوتان دفاع مقدس و تعدادی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس در سالن «حکیم جرجانی» شهر یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۹۰۷۳
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد امروز با حضور «سید علی احمدزاده» استاندار، سردار مصطفی مثنوی جانشین سپاه فتح استان، جمعی از مسئولان استانی و پیشکسوتان دفاع مقدس و تعدادی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس در سالن «حکیم جرجانی» شهر یاسوج برگزار شد.

این کتاب‌ها با عناوین «من یک مربی‌ام» تاریخ شفاهی «حسینعلی کریمی»، «گوهر دِه» تاریخ شفاهی «سید هجیر گوهری»، «همراه با کاروان عشق» تاریخ شفاهی «سید فرج‌الله نظرپور»، «آتش رزم» تاریخ شفاهی «غضنفر بهره‌مند»، «از بشار تا اروند» تاریخ شفاهی «محمدجواد تواهه» و «شب‌های پر التهاب» تاریخ شفاهی «ریحان صفری» در سال ۱۴۰۱ با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است.

رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد

ضرورت ثبت خاطرات دوران دفاع‌ مقدس

سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز در آیین رونمایی از شش عنوان کتاب دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ثبت خاطرات دوران دفاع‌ مقدس، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دفاع مقدس را برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرده‌اند که امنیت، اقتدار و هویت ما از آنجا نشأت گرفته و ساری و جاری شده است.

وی با بیان اینکه باید اندوخته‌هایی که در دل‌ها و قلب‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس است ثبت و ضبط شود و در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: این دوره مملو از ایثارگری‌ها و دلاورمردی‌هایی است که صورت گرفت و به آنها افتخار می‌کنیم و به فرموده حضرت آقا باید تا صد و دویست سال آینده از بهره معنوی این دوران استفاده کنیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ابراز کرد: دوران دفاع مقدس سبب عزت و سربلندی نظام و انقلاب اسلامی ما شد و به همین دلیل باید با ثبت و ضبط خاطرات آن دوران به افزایش سرمایه اجتماعی خودمان روی بیاوریم‌.

علاماتی بیان کرد: باید ایثارگران و رزمندگان و کسانی که صحنه‌های واقعی دفاع مقدس را مشاهده کردند، را شناسایی کنیم و نگذاریم گنجینه‌های ارزشمندی که در سینه آنها نهفته است از بین برود، که در همین راستا این موضوع در سیاست کلی سازمان‌های لشکری و کشوری هدف‌گذاری شده است و این اهتمام در سراسر کشور در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: در این راستا هر ساله تعداد زیادی کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کشور به چاپ می‌رسد و در استان کهگیلویه و بویراحمد هم این هدف‌گذاری صورت گرفته، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید بیش از گذشته تلاش کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم خطر تحریف و نابودی سبب می‌شود نتوانیم از داشته‌هایمان بهره‌برداری کنیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس متذکر شد: باید با همت جمعی، حرکتی بزرگ را در راستای ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس آغاز کنیم تا این اندوخته‌ها را در اختیار جوانان و نسل آینده قرار دهیم و جلوی آسیب‌ها را بگیریم و نگذاریم دشمن چیزی را وارونه جلوه دهد و اگر تلاش‌های ما نهادینه نشود، باید منتظر چنین روزی باشیم.

رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد

خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران افتخار بزرگی است

«سید علی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز در آیین رونمایی شش عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا با خدا معامله کردند و کسانی که قلم به دست می‌گیرند و برای شهدا و دفاع مقدس می‌نویسند در مسیر شهدا گام برداشته‌اند.

وی با تقدیر از عملکرد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس، افزود: این کار باید استمرار داشته باشد و هر چقدر در این زمینه کار انجام دهیم، کم است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ساماندهی وضعیت فرزندان شهدا و ایثارگران این استان با همکاری بنیاد شهید خبر داد و گفت: بسیاری از فرزندان شهدای ما شاغل نیستند در حالی که تقریبا ۸۰ درصد پذیرش‌های سهمیه رزمندگان در استان از ایثارگران دارای سهمیه پنج درصد بوده و از سهمیه ۲۵ درصد، تنها ۱۵ درصد پذیرش شده است، دلیل آن هم این بوده که می‌خواستند افراد خاصی را استخدام کنند.

وی در خصوص مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس نیز گفت: این پروژه بالای ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اعتبارات استانی جوابگو نیست و در سفر اخیر رئیس بنیاد مستضعفان به استان، یکی از دو مطالبه مهم ما ‌در حوزه ایثار و شهادت، از وی بود که با نظر مثبت برخورد کردند و امیدواریم کمک کنند و این پروژه را به نتیجه برسانیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برطرف کردن مشکلات بیمارستان سلمان، محل بستری جانبازان اعصاب و روان استان از دیگر مطالبات ما در سفر رئیس بنیاد مستضعفان بود، خاطرنشان کرد: خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران افتخار بزرگی است و از برگزاری نشست با پیشکسوتان دفاع مقدس و بررسی مشکلات آنها استقبال می‌کنیم.

رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد

نهادهای مختلف و سازمان‌ها و ادارات باید در زمینه تدوین تاریخ شفاهی وارد شوند

سرهنگ «امیرعباس آسمند» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد امروز در آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: تاریخ شفاهی کهن‌ترین شیوه تاریخ‌نگاری است و برای اینکه بتوانیم رخداد عظیمی که در طول تاریخ اتفاق افتاده به نسل‌های آینده انتقال دهیم باید به سراغ تاریخ شفاهی برویم.

وی افزود: دفاع مقدس نقطه عطفی در طول تاریخ ما است و برای اینکه بتوانیم این رخداد عظیم را به صورت جزئی و با تمام زوایای پنهان به نگارش درآوریم باید به سراغ ثبت و ضبط تاریخ شفاهی برویم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس، در مقابل دشمن در سنگرها و زیر آتش دشمن توانستند مقاومت کنند و سبک تازه‌ای از ایثار را به دنیا نشان دهند.

آسمند خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی می‌تواند زوایای متعدد دوران دفاع مقدس در همه ابعاد را در اختیار پژوهشگران و آنهایی که جنگ را ندیده‌اند و آگاهی کمتری نسبت این دوران دارند، قرار دهد تا بدانند که نیاکان آنها چگونه از کشور دفاع کردند.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با اعزام بیش از ۴۱ هزار رزمنده به جبهه‌های نبرد و تقدیم بیش از یک هزار و ۸۸۰ شهید نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشت که قابل دفاع است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد متذکر شد: هر چه از دوران دفاع مقدس دورتر شویم با مشکلاتی از قبیل درگذشت رزمندگان، بیماری و کاهش حافظه آنها روبرو می‌شویم که تهدید جدی در این حوزه‌ محسوب می‌شود و ضربه جبران‌ناپذیری به تاریخ شفاهی دفاع مقدس وارد می‌کند.

آسمند با بیان اینکه در تأمین منابع مالی برای تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس مشکلاتی وجود دارد، گفت: نهادهای مختلف و سازمان‌ها و ادارات باید در زمینه تدوین تاریخ شفاهی وارد شوند و بخشی از اعتبارات فرهنگی خود را به این موضوع اختصاص دهند.

رونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدرونمایی از ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار