همدان-فصل گرما همزمان است با تکاپوی مسکن و انعقاد قراردادهای جدید اجاره؛ اما در این بین با افزایش نجومی اجاره‌بهاء چه کسی به داد مستاجرین می‌رسد؟
کد خبر: ۹۴۳۹۲۴۱
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، فصل گرما با تکاپوی مسکن و انعقاد قراردادهای جدید اجاره همزمان است و بیشترین دغدغه مستاجرین در این ایام چگونگی تمدید قرارداد با مالک است تا خیالشان برای یک سال دیگر از سرپناه راحت شود.

قانون افزایش ۲۵ درصد اجاره بهاء امیدی بود که در دل مستاجرین ایجاد شد اما آیا این قانون اجرا شده است؟

در سال‌های گذشته نیز به علت رکود بازار مسکن و ساخت و ساز و نبود نظارتی قوی در این حوزه شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت خانه بوده‌ایم؛ و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش قیمت، لرزه بر اندام مستاجرین بی‌گناه انداخته است.

*شکایتی مبنی بر عدم رعایت افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها نداشته‌ایم

رییس اتاق اصناف شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در اسدآباد درباره وضعیت مسکن و اجاره بها بیان کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی قیمت افزایش نباید بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد اما ما تاکنون مراجعه کننده‌ای برای اعلام شکایت در این باره نداشته‌ایم.

موسی الرضا غفاریان تصریح کرد: بعضی از مالکین منصف بوده و حتی کمتر از ۲۵ درصد اجاره بها را افزایش می‌دهند، اما برخی نیز طمع‌کار بوده و تا آنجا که می‌تواند از مستاجر پول می‌گیرند.

وی افزود: هفته آینده یک نشست با حضور یکی از قضات و مشاورین املاک خواهیم داشت تا موارد لازم به اعضای این صنف اعلام شود.

* رکود بازار ساخت و ساز مسکن در چند سال گذشته

مسئول اتحادیه مشاورین املاک اسدآباد نیز گفت: موضوع افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها فقط در حد حرف بوده و رعایت نمی‌شود چرا که بنگاه نمی‌تواند برای مالک تعیین تکلیف کند که چه میزان بر اجازه بیفزاید یا بکاهد.

رحمت ولایی تصریح کرد: در اوضاع امروز که قیمت یک قلم جنس در بازار در ۲۴ ساعت افزایش پیدا می‌کند اینکه انتظار داشته باشیم قیمت مسکن ثابت بماند امری دور از انتظار است.

وی ضمن انتقاد از رکود بازار ساخت و ساز مسکن در چند سال گذشته بیان کرد: انتظار داریم دولت با برنامه‌ریزی مناسب حوزه مسکن را احیا کند تا قدری بتوان قیمت‌ها را مدیریت کرد.

 مرتضی یکی از مستاجرین این شهر نیز با بیان اینکه کارگر است و دو بچه دارد درباره وضعیت زندگی خود گفت: از قرارداد بنده چند ماه دیگر باقی مانده است اما از هم اکنون استرس این را دارم که اگر مالک بخواهد مبلغی به اجاره بها و پول پیش بیفزاید من با دو بچه چه باید بکنم؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات