خبرهای داغ:
شاهرود_ کارگردان و بازیگر تئاتر «معرکه در معرکه» با اشاره به اجرای این نمایش در شاهرود از مسئولین خواست از هنر نمایش حمایت کنند تا با زبان هنر بتوان در مسائل مختلف فرهنگ سازی کرد.
کد خبر: ۹۴۳۹۳۷۹
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

حمایت مسئولان از هنرمندان تئاتر/اجرای نمایش «معرکه در معرکه» در شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، حسن سرچاهی در نشست با خبرنگاران در خصوص اکران نمایش معرکه در معرکه در عمارت رام شاهرود اظهار کرد: این نمایش نوشته استاد داود میرباقری است که با تلاش و زحمت زیاد در سال ۱۳۹۸ در جشنواره سراسری فجر استان سمنان حضور یافت و جزو کار‌های اول شد و بعد در تهران کار اجرا و قرار بود اجرای عموم شود، اما متاسفانه فضای کرونا سبب شد اجرای عمومی نشد.
او افزود: با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود، خرداد امسال اجرای عمومی این نمایش بعد از دو سال فضای کرونا به نمایش درآمد.
کارگردان نمایش معرکه در معرکه خاطر نشان کرد: این نمایش ماحصل کار و پشتیبانی جمعی است که از بازیگران و عوامل صحنه و پشت صحنه تشکر می‌کنم.
سرچاهی با قدردانی از بازیگران قدیم و جدید این نمایش، افزود: در اکران عمومی گروه جدیدی در این کار داریم و گروه قبلی که نمایش را به جشنواره بردند نیستند و این دوستان جدید حرفه ای‌تر و متعهدترند.
او با تقدیر از مجری طرح، علی جلالی، و مدیر اجرا، عباس اعتماد و مدیر صحنه علی پایدار، گفت: از بازیگران جواد حسنیان، میترا و سیما قرایی و سیدعلی بیطرف که کنار این‌ها هستیم و کار می‌کنیم و از خبرنگاران تشکر می‌کنم و قدردانم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، تصریح کرد: تعامل خبرنگاران و هنرمندان فصل باب جدید و موجب نویی در هنر شاهرود بویژه تئاتر و نمایش است و باید تلاش کنیم در روند کار‌های فرهنگی هنری ثابت قدم و استوار باشیم.
او از خبرنگاران خواست مبلغ هنرمندان باشند و از شهردار شاهرود بابت حضور در اکران عمومی و حمایت از این نمایش تشکر کرد.
سرچاهی، با بیان اینکه سه نسل این نمایش را دیده اند، افزود: یکی از علل اجرای این نمایش، درخواست نسل جدید برای اجرای این کار بوده است.
سرچاهی با اشاره به نمایش معرکه در معرکه، گفت: این نمایش ایرانی و با ساختار نمایش‌های ایرانی که همان معرکه گیری است می‌باشد و برای اولین بار در سال ۱۳۷۱ در تهران اجرا و در همان سال در شاهرود نیز اجرا کردیم.
او به داستان این نمایش اشاره کرد و افزود: این نمایش، داستان پهلوانی است که زندگی خود را در فضای معرکه‌ای انجام می‌دهد، اما با حضور لوتی فضای معرکه به هم می‌خورد تا به نفع خود اجرا کند و در این تقابل لوتی تا وسط کار برنده می‌شود، اما در انتها فضا برمی گردد و با ظهور شاگرد معرکه ادامه پیدا می‌کنند.
کارگردان و بازیگر این نمایش ادامه داد: اجرای اول و دوم نمایش را قاب صحنه‌ای رفتیم و تماشاگر روبروی ما بود، ولی این اجرا بصورت سه سویه و میدانی انجام می‌شود و طی صحبتی با استاد میرباقری، ایشان اینکار میدانی و معرکه‌ای را تاکید کرد و ذاتش این است تماشاگران از چهار طرف ببیند و ارتباط بگیرند و کار سختی است و باید صحنه‌ای چهار بعدی بست و تماشاگران را داشت و جذب کرد.
او اضافه کرد: این کار نقطه مثبت و اساسی اجرای چهارسویی است و در عصری که وسایل ارتباط جمعی که می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، خواستیم کار پر کشش و پرجاذبه برای نسل حاضر کنیم و کار به روندی پیش می‌رود که فضای داستانی آن در هر زمانی قابل اجرا و نو خواهد بود.
سرچاهی تصریح کرد: تئاتر همیشه مظلوم بوده و هست و یکی از مشخص‌های تئاتر همان مظلومیت است و باید خود گروه بتواند کار را پیش ببرد و ذات تئاتر با جدایی روبرو نخواهد بود و دست دراز نمی‌کند و مسئولین و مدیران باید حمایت مادی و معنوی کنند.
او با تشکر از ریاست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود که حمایت ویژه کرد، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در تئاتر امکانات و جا و محل اجراست که دوستان در این نمایش پلاتوی هفت رنگ فرهنگسرای مهر را برای اجرای چهارطرفه در اختیار ما قرار دادند.
کارگردان و بازیگر تئاتر، حامی اصلی تئاتر را خبرنگاران دانست که بسیار اثرگذار هستند و افزود: تلاش داریم در شاهرود چراغ تئاتر روشن باشد و هنرمندان برای مردم شهر دلشان می‌تپد و این مهم است و هنرمندان راه و روشی برای سیاستمداران روشن می‌کند و هنرمندان مطالبه گر هستند.
او با بیان اینکه تئاتر یک دیدبان فرهنگی جامعه و نشان دهنده مشکلات و زشتی‌ها و زیبایی‌ها و کار گروهی است، اظهار کرد: هنرمندان کار خود را انجام می‌دهند و مدیران باید بیشتر به هنرمندان برسند و سالن‌های متعددی که داریم را بهینه سازی کنند و مشکلات ساختاری را حل کنند تا جذب مخاطب کنیم.
سرچاهی با تاکید بر اینکه مردم فهیم هستند و تئاتر را دوست دارند، افزود: در عصر دیجیتال، مردم تئاتر را دوست دارند چرا که با تماشاگر رخ به رخ مشکلات را می‌گوید و مسئولین باید به فکر تئاتر باشند و بودجه هزینه کنند.
او تصریح کرد: خیلی از مشکلات اقتصادی و سیاسی و حتی دینی را می‌توان به زبان نمایش بیان و باید به تئاتر بها دهیم و برای نسل آینده این منم را حفظ کنیم.
سرچاهی به تعزیه اشاره کرد و گفت: در این رشته نمایشی ما در دنیا زبان زد هستیم و در کشور‌های خارجی باعث ظهور و بروز فرهنگ غنی ماست و باید تلاش کنیم ریخت‌های مختلف تئاتر دیده شود تا مردم رابطه برقرار کنند.
در این نشست عباس اعتماد مدیر اجرایی این نمایش نیز با دعوت از همه‌گان برای دیدن این نمایش از دستگاه‌های اجرایی خواست در تئاتر حمایت کنند.
تئاتر معرکه در معرکه در فرهنگسرای مهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهروداز ۲۵ خردادتا ۵ تیرماه ساعت ۱۹ به نمایش در می‌آید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها