خبرهای داغ:

احداث باغ مادری کشاورزی در شاهرود/توجه به کشت گیاهان کم آب

شاهرود_ سرپرست جهادکشاورزی شهرستان شاهرود یا اشاره به احداث پنجمین باغ مادری کشاورزی کشور در شاهرود، گفت: توجه به کشت گیاهان کم آب در دستور کار است.
کد خبر: ۹۴۳۹۴۸۴
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

احداث باغ مادری کشاورزی در شاهرود/توجه به کشت گیاهان کم آببه گزارش خبرنگار بسیج، عباسعلی نهاردانی در نشست خبری به مناسبت هفته جهادکشاورزی در سالن جلسات این مدیریت با گرامیداشت این هفته با اشاره به اینکه ۵۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم و جو است، افزود: تاکنون هزار تن برداشت از ۳۰ هکتار گندم و ۸۰ هکتار جو در سطح شهرستان انجام شده است.
او با اشاره به ایجاد باغ مادری به عنوان پنجمین باغ در کشور، گفت: این باغ در منطقه بسطام با حمایت ۲۸۰ میلیون تومانی بلاعوض جهادکشاورزی ایجاد و در آینده تولید نهال در کل استان را بر عهده دارد.
سرپرست جهادکشاورزی شهرستان شاهرود تصریح کرد: ایجاد این باغ در راستای تولید نهال‌های با اصالت و عاری از ویروس است و در استان شاهرود رتبه اول را دارد که هشت نهالستان مجوز دار و بی شمار غیر مجوز دار فعالیت دارند.
او با اشاره به سرشاخه کاری ۱۰۰ اصله نهال گردو برای اولین بار در استان سمنان، ادامه داد: پنج دستگاه ضد تگرگ خریداری شده که در بسطام و بیارجمند و حومه نصب شده تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
او به کشت گیاهان دارویی، توجه به کشت کم آب، بر احداث باغات انگور و گیاهان دارویی در دو مرکز اشاره کرد و گفت: در واحد حفظ نباتات، نظارت بر ۲۷ هزار هکتار تولید محصولات سالم، مبارزه با آفات عمومی در ۲۷۰۰ هکتار و ۱۰۰۰ هکتار مبارزه سن غلات و ۱۴ هزار هکتار مراقبت و ۵۶۰۰ هکتار غلات و ۱۰ هزار هکتار پیش آگاهی درختان میوه انجام شده است.
نهاردانی با اشاره نظارت بر ۶۸۰ تن گندم و ۲۷۰ تن جو بذری افزود: ۷۹ دستگاه تراکتور و ۵ کمباین خریداری و توزیع شده است.
او با تأکید بر تولیدات و توسعه گیاهان کم آب در شهرستان، گفت: در کشت زعفران که بهترین مزرعه استان را داریم و توسعه پسته و گل محمدی و گیاهان دارویی و گیاهان نشایی، ارقام مقاوم، سایه بان‌های باغی که از تگرگ جلوگیری کند و احداث و توسعه گلخانه‌ای از سیاست‌های اداره باغات است.

احداث باغ مادری کشاورزی در شاهرود/توجه به کشت گیاهان کم آباحداث ۳۰۰ هکتار باغ در اراضی شیب دار و کمک بلاعوض
او به طرح اراضی شیب دار برای احداث باغات و گیاهان دارویی با کمک‌های بلاعوض، ۱۰ میلیون تومانی اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ هکتار در دست اقدام داریم که تاکنون ۱۳۰ هکتار را برای تخصیص اعتبار به استان ارسال کردیم و بقیه در دست اقدام است که کمک به باغداران در احداث باغ با کمک بالاعوض است.

توجه به آبیاری های نوین در کشاورزی و احیا قنوات
شاکر مسئول اداره فنی و زیربنایی و آب و خاک جهادکشاورزی شهرستان شاهرود نیز در این نشست با اشاره به اینکه اداره فنی و زیربنایی، اجرای پروژه‌های عمرانی و کشاورزی و حفظ سطح موجود کشاورزی و افزایش کیفیت و کمیت تولید در بخش کشاورزی را بر عهده دارد، افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۶۳۳ هکتار با ۴۴ پروژه در سال گذشته اجرا و الان ۱۸ پروژه در ۳۵۰ هکتار در حال اجرا است که ۱۹۵ هکتار آبیاری کم فشار و ۱۰۸ هکتار قطری و بقیه بارانی است.
او گفت: در راستای احیای قنوات، ۴۴ پروژه احیا قنوات داریم که ۲۷ پروژه تحویل و ۱۷ پروژه در حال اجرا در مناطق کم برخوردار است و در لوله گذاری و کانال بین مزارع، ۲۱ پروژه به طول ۲۲ کیلومتر در حال اجراست.
شاکر تصریح کرد: در سال گذشته دو پروژه ۶۰۰ مترمکعب بهره برداری و جاده بین مزارع یک پروژه در حال اجراست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها