شاهرود_ رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود گفت: پرورش ۴۱ درصد زنبور عسل و ۵۰ درصد دام سنگین صنعتی استان سمنان در شهرستان شاهرود است.
کد خبر: ۹۴۳۹۶۸۲
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

۴۱ درصد زنبور عسل و ۵۰ درصد دام سنگین صنعتی استان در شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، اسماعیل قلیان در نشست خبری به مناسبت هفته جهادکشاورزی در سالن جلسات این اداره، با اشاره به آماری از سال ۱۴۰۰ در بحث طیور، اظهار کرد: ۸۰ واحد فعال در بحث طیور داریم که یک میلیون ۸۰۰ هزار قطعه جوجه تولید دارند که ۷ میلیون قطعه جوجه گوشتی در سال پرورش داده می‌شوند که ۲۳ درصد ظرفیت استان سمنان است.
او افزود: به هر قطعه جوجه ۴تا ۵ کیلوگرم نهاده و بالغ بر ۳۰ هزار تن نهاده تخصیص یافته است.
رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به فعالیت هشت کارخانه فرآوری و کنستانتره نهاده دامی، گفت: بزودی نهمین واحد افتتاح و از مجموع ۱۸ واحد فعال در استان، ۵۰ درصد مربوط به این شهرستان است.
او به دام سبک نیز اشاره کرد و افزود: دام سبک به دو گروه عشایری که ۱۴ درصد استان را شمال می‌شود و ۴۰ درصد جمعیت دام سبک غیر عشایری استان نیز در شاهرود است که در مجموع ۲۸ تا ۳۰ درصد دام سبک استان را شامل می‌شود.
قلیان با بیان اینکه ۱۷۶ واحد پرورش گاو شیری با ۳۰ راس گاو مولد و جمعیت ۲۱ هزار راسی در شهرستان فعالیت دارند، گفت: ۵۰ درصد دام سنگین صنعتی استان در تولید شیر و گوشت قرمز در شهرستان فعال است و در دام سنگین سنتی نیز ۱۲ هزار راس داریم.
او به پرورش زنبور عسل نیز اشاره کرد و افزود:افزایش ۸/۶ درصدی پرورش زنبور عسل بعد از سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شده است که ۲۸۷۰۰ کلونی و ۳۳ هزار زنبور عسل در شهرستان وجود دارند که ۴۱ درصد جمعیت استان است.
رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به فعالیت شش مجتمع تولید دام در شهرستان، اظهار کرد: پنج واحد گاو شیری و یک واحد پرورش بره پرواری را انجام می‌دهند و در پرورش گاو شیری یک واحد تولیدی از ۶۰۰ به ۱۲۰۰ راس گاو شیری توسعه یافته و مدرن و بروز است.
او به تولید ۹۵ هزار تن نهاده دامی بصورت خام اشاره کرد و افزود: ۳۰ هزار تن در طیور و ۳۸۶۰۰ تن در گاو شیری و ۲۶۶۰۰ تن در سایر موارد است.
قلیان تصریح کرد: جمعیت بهره بردار تولیدات دامی شهرستان ۴۷۰۰ نفر هستند.
او به گازرسانی به مجتمع گاو کلاته خیج و مجتمع بیارجمند اشاره کرد و افزود: مجتمع گاوداری بسطام و مجن نیاز انتقال گاز در حال بررسی و برآرود اولیه لوله و تخصیص آن در حال انجام است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها