خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان تأکید کرد

لزوم حاکمیت علم در عرصه‌ها و مدیریت‌ اقتصادی

همدان-نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر لزوم حاکمیت علم در عرصه‌ها و مدیریت‌ اقتصادی گفت: راهکارهای ایجاد حاکمیت علم یکی از دغدغه‌های ما است.
کد خبر: ۹۴۴۰۰۵۷
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
لزوم حاکمیت علم در عرصه‌ها و مدیریت‌ اقتصادی

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله حبیب‌الله شعبانی موثقی در دیدار اساتید بسیجی که به مناسبت هفته بسیج اساتید برگزار شد با بیان اینکه زیست عرفانی شهید چمران بر همه فعالیت ایشان سایه انداخته بود، اظهار کرد: اگر شهید چمران مجاهد، دانشمند بود و در آمریکا و لبنان حضور داشت هیچ گاه این زیست عرفانی را فراموش نکرد.

وی با بیان اینکه مانند صفات خدا به رحمانیت خدا برمی‌گردد نگاه عرفانی شهید چمران رفتارهای ایشان را مدیریت می‌کرد، افزود: زیست عرفانی شهید چمران در همه انتخاب‌های وی دخیل بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه، انسان‌ها در جامعه را به سه دسته «فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ، مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ، هَمَجٌ رَعَاعٌ» تقسیم می‌کند، تصریح کرد: اگر جامعه بخواهد در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... اداره شود یکی از این سه دسته در مدیریت دخیل هستند.

وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم جامعه به درستی اداره شود باید علم حاکمیت پیدا کند.

شعبانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مسأله خودسازی، جامعه سازی و تمدن‌سازی را مطرح می‌کند، تأکید کرد: با مطالعه قرن چهارم و پنجم متوجه می‌شویم ما یک تمدن بزرگی داشتیم که امروز تمدن اسلامی با ضعف‌هایی مواجه است که اگر بخواهیم به تمدن اسلامی بزرگ و مدینه فاضله‌ای که مدنظر است دست پیدا کنیم باید علم در جامعه حاکمیت پیدا کند.

وی با بیان اینکه علم سلطان است و باید جامعه به دست عالمان مدیریت شود، گفت: عالم می‌تواند جامعه را از لحاظ فرهنگی ارتقا دهد و برای جامعه قدرت و ثروت تولید کند.

نماینده‌ ولی فقیه در استان همدان با اشاره به صحبت‌های شهید چمران مبنی بر اینکه کسی که تخصص ندارد اگر مسئولیتی را بپذیرد بی‌تقوایی کرده است، ابراز کرد: این صحبت از منظر دینی یک واقعیت است و اگر ما بخواهیم معضلات جامعه را حل کنیم باید علم حاکمیت داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم حاکمیت علم در عرصه‌ها و مدیریت‌ اقتصادی بیان کرد: راهکارهای ایجاد حاکمیت علم یکی از دغدغه‌های ما است.

شعبانی با اشاره به تأثیرگذاری سلبریتی‌ها در فرهنگ یادآور شد: در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد چه کسانی در جامعه تاثیرگذارند، چقدر یک استاد دانشگاه در عرصه فرهنگ موثر است و حرفش شنیده می‌شود؟ چقدر در عرصه مدیریت تخصص وجود دارد؟

وی با بیان اینکه برای حل این معضلات باید همه کمک کنند که این حاکمیت علم در جامعه اتفاق بیفتد و تبدیل به فرهنگ شود، گفت: مدیری که علم و تخصص ندارد حق ندارد مسئولیت بپذیرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ما در بحث فرهنگ به جد مشکل داریم، با اشاره به ساختار شورای فرهنگی گفت: این ساختار توان مدیریت فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه در بحث جمعیت در سند فرهنگی استان، کشور را با بحران مواجه نمی‌بینیم، ابراز کرد: پیش بینی‌ها این است که در آینده پنجره جمعیتی ما بسته شود و این ایجاد بحران است.

شعبانی با بیان اینکه اگر استاد ما اعتماد به نفس خود و اعتماد به کشور و آینده را از دست بدهد با مشکلات عدیده مواجه خواهیم شد، مطرح کرد: ما باید بپذیریم مشکلاتی وجود دارد و باید بستر را برای نخبگان فراهم کنیم اما این به این معنی نیست اگر ضعفی داشتیم از مشکل فرار کنیم چرا که باید مشکل حل شود.

وی با طرح این سوال که آیا با برداشتن تحریم مشکلات کشور حل می‌شود؟ و بیان اینکه مشکل اقتصاد مختص جمهوری اسلامی نیست و از دهه چهل با همین روند مشکل تورمی ادامه پیدا کرده است، عنوان کرد: مشکل این کشور را منابع انسانی باید حل کنند و همه باید کمک کنیم مشکل را حل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه گاهی برخی از اساتید دانشگاه وقت دانشجو را با القای ناامیدی تلف کرده و گاهی یک دانشجو با یک جمله ناامیدانه استاد، دانشگاه را رها کرده است، خاطرنشان کرد: ضعف‌ها گفته شود و راهکارها ارائه شود اما نباید ناامیدی القا شود و با جهاد تبیین امیدواری را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات