خبرهای داغ:
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت:تاکنون ۶۵ درصد از املاک و اراضی موقوفات کشور سند دار شده است.
کد خبر: ۹۴۴۰۰۹۸
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

۶۵ درصد از املاک و اراضی موقوفات کشور سند دار شده است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، مجتبی باقرزاده مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه سفر یک روزه به استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: در راستای قانون جامع حدنگار و قانون کاداستر همه دستگاه موظف هستند نسبت به تثبیت مالکیت املاک خود اقدام کنند و از این رو سازمان اوقاف نیز با توجه به اهمیت و اولویت این کار نسبت به تثبیت و جانمایی اموال خود اقدام کرده‌ است.

وی با بیان اینکه از زمان اجرای این قانون تاکنون ۶۵ درصد از املاک و اراضی موقوفات کشور سند دار شده است، تصریح کرد: همچنین اسناد قدیمی نیز در حال تبدیل به اسناد تک برگی و کاداستری جدید است و در اولویت‌های ویژه سازمان اوقاف قرار دارد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تفاهم‌نامه مشترک بین دو سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضا شده است، تصریح کرد: در این زمینه موضوعات در قالب کمیسیون‌های ستادی، استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به بررسی موضوعات بررسی لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان قزوین دارای موقوفات فراوانی است و پرونده‌هایی در خصوص مالکیت املاک باقی مانده است، عنوان کرد: برای این امر جلسه‌ای را با حضور مدیران کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان و همچنین منابع طبیعی و آبخیزداری و معاونان برگزار کردیم و پرونده‌های مهم دارای اشکال مورد بررسی قرار گرفت.

باقرزاده ادامه داد: تعیین تکلیف پرونده‌های صادر شده قدیمی و همچنین اراضی کشاورزی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص چالش های پیش روی اوقاف برای صدور سند مالکیت ابراز کرد: موقوفات ازنظر قانون و ماهیت حقوقی شخصیت مستقل دارند و هر موقوفه هزینه های خود را باید خود اداره کند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: عمده موارد باقی مانده بدون ثبت، موقوفاتی است که فاقد درآمد است و مشکل تهیه نقشه دارد ضمن اینکه استخراج اطلاعات مکانی آن نیز هزینه بر است.

وی با بیان اینکه در واقع از مهم ترین چالش های ما تهیه نقشه و ارائه اطلاعات مکانی موقوفات فاقد درآمد است، بیان کرد: با تعاملی که با دوستان در سازمان ثبت اسناد کشور داشتیم قرار شد برای تهیه نقشه موقوفاتی که فاقد درآمد است با ما همکاری کنند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز امیدواری کرد: تثبیت مالکیت و کاداستر املاک و اراضی کل کشور را در آینده نزدیک به شکل کامل شاهد باشیم و تا از اصل موقوفات حراست شود و بدین ترتیب از تصرفات و تعرضات غیرقانونی پیشگیری شود.

گفتنی است مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در شهرستان های آوج، بویین زهرا و تاکستان از اراضی موقوفات استان در این شهرستان ها بازدید کرد.

انتهای پیام/۱۰۱۰/گ

ارسال نظرات
پر بیننده ها