یادداشت مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) به مناسبت روز دحوالارض:

دحوالارض از ایام ممتاز سال می باشد/روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن ممتاز است

حجت الاسلام ترکاشوند در یادداشتی به مناسبت روز دحوالارض آورده است: دحوالارض از ایام ممتاز سال می باشد.
کد خبر: ۹۴۴۰۸۶۷
|
۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام علی ترکاشوند، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) به مناسبت روز دحوالارض در یادداشتی آورده است:

فرصت های معنوی در زندگی بشر، نعمت هایی هستند که جسم و روح آنان را نوازش می دهند و موجبات شادمانی و آرامش را فراهم می سازند.

رسول خدا(صلی اللّه علیه وآله) می فرمایند:" همانا در طول زندگی شما نسیم های رحمتی از سوی پروردگارتان می وزد؛ پس به هوش باشید خود را در معرض آن ها قرار دهید." روز بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با روز دحوالارض، برای اهل مراقبت و سیر و سلوک، اهمیت ویژه ای دارد، زیرا نسبت به دیگر ایام مشهور مورد توجه عامه مردم نیست و آن ها کم تر در این ایام به انجام اعمال عبادی ویژه مشغول می گردند، لذا دحوالارض از ایام ممتاز سال می باشد، زیرا توجه در زمان غفلت عموم از مراقبات مهم، باعث سرعت اجابت است و اعمال نزد حضرت حق بزرگ تر و به قبول نزدیک تر و اجر بیشتری دارد.

دحو الارض، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید. و روزی که زمین از زیر کعبه کشیده و گسترانیده شد. پس از آنکه تمام سطح کره زمین به مدت طولانی در زیر آب فرو رفت، خداوند خواست تا آن را از زیر آب بیرون آورد که صحنه زندگی موجودات مهیا گردد. از این رو، بخش هایی از کره زمین که سراسر از آب بود  شروع به خشک شدن نمود. مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت اللّه الحرام بود. به نظر برخی از مفسران، آیه 30 سوره نازعات (والارض بعد ذلک دحاها) به همین واقعه اشاره دارد.

گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده اند که اهمیت آن را دوچندان نموده اند؛ از جمله: میلاد شیخ الانبیاء حضرت ابراهیم( علی نبینا و آله و علیه السلام)، میلاد حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) و خروج رسول اکرم(صلی اللّه علیه و آله) از مدینه به همراه هزاران نفر به سوی مکه به قصد حجه الوداع. در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا (سلام اللّه علیها) و همسران پیامبر(صلی اللّه علیه و آله) نیز ایشان را همراهی می کردند.

در روایتی نیز آمده است که قائم(عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) در همین روز قیام خواهد کرد.

اعمال توصیه شده در این روز عبارتند از:

روزه

روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن ممتاز است و در روایتی آمده است:" هر کس آن روز را روزه بدارد، روزه اش کفاره هفتاد سال می باشد.

احیا،  شب زنده داری و غسل به نیت روز دحوالارض

نماز

نمازی که سیدبن طاووس از کتب شیعه قمیین نقل کرده است، دو رکعت می باشد که باید در وقت چاشت خوانده شود.

در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره والشمس بخواند و بعد از سلام نماز، بخواند: لاحول ولا قوّه الا با باللّه العلی العظیم؛ پس دعا کند و بخواند: یا مقیل العثرات أقلنی عثرتی یا مجیب الدّعوات أجب دعوتی یا سامع الا صوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی و ما عندی یا ذاالجلال و الاکرام. وسایل الشیعه / 8 / 182.

انتهای پیام/ ر

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار