سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از دستگیری ۱۴ هزار و ۵۶۶ نفر از مخلان بازار و ۵۷ معامله‌گر فردایی و ۱۳۸ دلال ارز خبر داد.
کد خبر: ۹۴۴۱۳۷۴
|
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور در نشست خبری امروز گفت: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با یک حوزه کاری به اندازه کشور با مأموریت‌های مختلف وظایف بی‌شماری برعهده دارد. این وظایف سبب شده است که پلیس در جایگاه ضابط قانون قرار بگیرد.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: در سه ماه ابتدایی سال همکاران ما در حوزه مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر بیش از ۱۶۰ تن مواد مخدر کشف شده است.

حاجیان با بیان اینکه دیروز بیش از ۸۱ تن انواع مواد مخدر در کشور امحا شد که بخشی از این موادمخدر از نوع صنعتی بود که مخرب‌تر از نوع سنتی است، گفت: پلیس آمادگی دارد اگر شرایط و زیرساخت‌ها فراهم باشد کمتر از یک هفته اکثر معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند و به کمپ‌ها تحویل دهد.

سخنگوی ناجا با اشاره به طرح عادلانه کردن یارانه‌ها بیان کرد: قرارگاه مبارزه با جرایم اقتصادی در همین راستا تشکیل شد که در نتیجه فعالیت این قرارگاه از ابتدای سال در حوزه مبارزه با احتکار بیش از ۱۵ هزار تن آرد و گندم کشف و ۸ هزار و ۷۰۰ تن برنج و ۷ هزار و ۱۷۶ تن روغن احتکار شده کشف شد.

وی با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۱۱۳ نفر متهم در خصوص کالا‌های احتکاری و قاچاق شناسایی و دستگیر شدند، گفت: ارزش ریالی این کالا‌ها ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

حاجیان تصریح کرد: بیش از ۷ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۷۴ عدد دارو کشف و بیش از ۴۲۵ هزار قطعات و تجهیزات پزشکی و بیش از ۱۲ میلیون کیلوگرم مواد خوراکی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال کشف و ۱۴ هزار و ۵۶۶ نفر (مخلان نظم و انضباط بازار) هم دستگیر شدند.

سخنگوی فراجا با اشاره به سارقان صندوق امانات بانک ملی و دستگیری آن‌ها بیان کرد: این سرقت به شدت حرفه‌ای بود و ماه‌ها فکر و برنامه ریزی داشتند، پلیس کمتر از ۴۸ ساعت نسبت به کشف این سرقت اقدام کرد، اما متأسفانه آنچنان که به واقعه (سرقت) پرداخته شد به بعد از واقعه (کشف) پرداخته نشد.
وی ادامه داد: تعداد بالایی از پلیس‌های منطقه عملکرد پلیس ایران در کشف این سرقت را تحسین کردند و از ما خواستند شیوه‌های علمی کشف جرم را به آن‌ها هم یاد بدهیم.
حاجیان با اشاره با عملکرد پلیس راهور تصریح کرد: تصادفات فوتی ۸ درصد کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده اصلاح رفتار کاربران ترافیک است.
معاون اجتماعی فراجا گفت: ۲۷ درصد از افرادی که در تصادفات فوت شدند در ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز جان خود را از دست دادند که این موضوع لزوم رفع نقص هر چه سریعتر از این نقاط را نشان می‌دهد.

سخنگوی فراجا بیان کرد: باید قدر و سهم سرقت‌ها مشخص شود، در سرقت‌های خرد افرادی هستند که چاره‌ای جز سرقت ندارند مانند معتادان؛ نهاد‌های مسئول باید برای این افراد فکر کنند چراکه وقوع سرقت‌های خرد باعث کاهش احساس امنیت در جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: قوانین در حوزه سرقت قدرت بازدارندگی ندارند و نیاز هست تا قوانین اصلاح شوند؛ هزینه جرم در کشور بسیار پایین است، پلیس متهم را دستگیر می‌کند، اما مجازات به قدری نیست که بازدارنده باشد.
حاجیان تصریح کرد: در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۵۲ هزار سرقت در کشور کشف شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ درصد افزایش کشف داشته ایم؛ همچنین ۶۲ درصد سرقت منازل، ۶۶ درصد مغازه، ۹۲ درصد سرقت خورد و ۷۰ درصد سرقت قاپ زنی کشف شده است که نشان دهنده این است که ۱۲ درصد کشفیات سرقت افزایش پیدا کرده است.
معاون اجتماعی فراجا گفت: بیش از ۹۲ درصد جرایم جنایی ما کشف می‌شود، در جرایمی مثل قتل صد در صد کشف را داریم که باعث شده است پلیس‌های منطقه در این زمینه از ما درخواست کمک کنند.
سخنگوی فراجا با اشاره به وضعیت جایگاهی و مالی سربازان وظیفه بیان کرد: برنامه ریزی خوبی برای ساماندهی وضعیت سربازی انجام شده است که می‌توان به افزایش میانگین ۱۱۵ درصدی حقوق سربازان اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سلاح گرم بین مردم زیاد شده است، بیان کرد: وظیفه پلیس مشخص است، اقداماتش بر اساس قانون است و وظیفه ردیابی و شناسایی متهم است. باید دید آیا داشتن سلاح بازدارنده است؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون طرح‌های ویژه‌ای برای جمع آوری سلاح انجام داده ایم، اما باید با این افراد برخورد قاطع شود تا شاهد تکرار این جرایم نباشیم.

ارسال نظرات