سید مهدی مصطفوی گفت:تعداد خودروهای فاقد معاینه زیاد است، در قانون آمده به ازای هر روز تردد خودروهای بدون معاینه باید جریمه ثبت شود.
کد خبر: ۹۴۴۱۵۳۳
|
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛سیدمهدی مصطفوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در نشست هم اندیشی پیرامون ظرفیت های اجرای قانون هوای پاک در استان مرکزی گفت: از ابتدای امسال تا امروز متاسفانه 51 روز آلوده در استان ثبت شده که سال گذشته در این بازه، ۳۰ روز بوده و مجموع روزهای آلوده سال گذشته ۱۶۵ روز بوده است که امیدواریم امسال از این رقم گذر نکنیم.

وی افزود: در خصوص بررسی اجرای قانون هوای پاک، سازمان حفاظت از محیط زیست کشور سامانه ای را طراحی و اجرا کرده که تمامی دستگاه هایی که در این قانون دارای مسئولیت هستند، باید اطلاعات خود را بارگذاری کنند که روش ساده ای نیز در این سامانه لحاظ شده است. تا پایان فروردین ماه دستگاه ها اطلاعات خود را برای بارگذاری ارائه دادند که ۵۷ درصد بارگذاری در استان انجام شده بود و مجددا مهلتی از ابتدای خرداد تا ۲۳ خرداد تمدید شد که سایر دستگاه ها این اطلاعات را بارگذاری کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: در ماده ۶ قانون هوای پاک بر الزام معاینه فنی خودروها تاکید شده که متاسفانه وضعیت معاینه فنی خودروها در استان وضعیت مناسبی نیست و تعداد خودروهای فاقد معاینه زیاد است، در قانون آمده به ازای هر روز تردد خودروهای بدون معاینه باید جریمه ثبت شود.

مصطفوی ادامه داد: اگر این جریمه اعمال شود قطعا اثر بازدارندگی مهمی خواهد داشت اما موردی از جرائم خودروها در این موضوع انجام نشده است.

وی اضافه کرد: ۵۷ درصد عوامل ایجاد آلودگی اراک مربوط به خودروها است و در حوزه از رده خارج کردن خودروها، قانون تعبیر مناسبی نداشته، در گذشته سن فرسودگی خودرو داشتیم اما با تغییر قانون سن فرسودگی خودرو برای خوردوهایی است که نتوانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: طرح بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک انجام شده و سناریوهای کاهش آلودگی نیز تدوین شده که در کارگروه کاهش آلودگی مطرح و در آخرین جلسه مقرر شد با حضور دستگاه های اجرایی ذیربط و سمن ها این سناریوها بومی سازی شود که ۲۵ راهکار برای کاهش آلودگی اراک به تایید رسیده که امیدواریم اجرایی شود.

ارسال نظرات