درجنایت ضدبشری آمریکا و شلیک به هواپیمای ایران؛

شهادت ۶ مسافر چهارمحال و بختیاری در پرواز ۶۵۵ ایران ایر

درجنایت ضدبشری آمریکا و شلیک به هواپیمای ایران در پرواز ۶۵۵ ایران ایر۲۹۰ سرنشین از جمله شش مسافر چهارمحال و بختیاری به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۹۴۴۲۵۴۲
|
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ روزی است که در آن ناو هواپیمابر وینسنس آمریکایی یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از بندرعباس عازم دبی بود را با یک فروند موشک ریم استاندارد ۶۶ متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد و ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیرایرانی و ۶۶ کودک بودند، به شهادت رسیدند.

در این حادثه ۶نفر از سرنشینان هواپیما از استان چهارمحال و بختیاری به نام‌های "اردشیر خسروی فارسانی، عبده محمد نوروزی چلیچه، اسفندیار شیروانی فیل آبادی، شمس علی عزیزی سورشجانی، احمد عالی پور سورشجانی، سید جواد موسوی خویی" به شهادت رسیدند.

هدایت پرواز ۶۵۵ سال ۶۷ نیز برعهده کاپیتان شهید محسن رضائیان بود که همراه با خدمه خود در این پرواز به شهادت رسیدند، کاپیتانی ۳۸ ساله‌ و پدر سه فرزند(دوتا دختر و یک پسر) که تجربه هفت هزار ساعت پرواز موفق را در کارنامه‌اش داشت و آن روز هم هدایت این پرواز به مقصد دوبی را به عهده گرفته بود، اما سرنوشت او هم با سرنوشت بقیه سرنشینان هواپیما گره خورد و برای همیشه نامش جزو قربانیان یکی از بزرگترین‌ جنایت‌های هواپیمایی در دنیا در تاریخ ایران ماندگار شد.

پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر یک پرواز غیرنظامی بود که پرواز خود را از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شروع کرد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینکه هفت دقیقه بعد از پرواز توسط یک موشک پرتاب شده از سوی ناو وینسس آمریکا در آب‌های خلیج فارس که آمریکا سال‌های سال به ‌بهانه‌های واهی وارد این منطقه است، مورد اصابت قرار گرفت.

درجریان این جنایت ضدبشری و آشکار آمریکا که علاوه بر مسافران ایرانی، مسافرانی از کشورهای هندوستان، پاکستان، دبی، امارات و یوگسلاوی و ایتالیا حضور داشتند، به همراه مسافران ایرانی مظلومانه و بدون هیچ جرم و گناهی در آتش سوختند و پیکر ۱۰۰ نفر از این شهدا هیچ‌گاه پیدا نشد و به قعر دریا افتادند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار