استاندار مرکزی:

مسائل عمده و مطالبات اصلی استان در سفر دولت مطرح می شود/اجازه دهید اخلاق سیاسی در استان رشد کند

فرزاد مخلص الائمه گفت:دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اصولگرایی نقطه مقابل اصلاح طلبی نیست و بالعکس و در واقع این تقسیم بندی قابل قبول نبوده و نباید درگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی شد.
کد خبر: ۹۴۴۳۶۰۷
|
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرزاد مخلص الائمه در نشست مطبوعاتی امروز با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و فرصت های استان مرکزی، بیش از مسائل و مشکلات است، اظهار کرد: برای به خدمت گرفتن این ظرفیت‌ها نیازمند یک هم افزایی قدرتمند و همدلی مجدانه و متعهدانه هستیم تا از این ظرفیت های برای پیشرفت و آبادانی استان در همه عرصه ها استفاده شود.


وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مسیر تحول که مورد مطالبه و انتظار مردم و مقام معظم رهبری از دولت است را پرشتاب طی کنیم، نیازمند هم افزایی و تقویت امید و مقابله با عوامل ناامیدکننده هستیم چراکه آنچه هر سازمان و جامعه‌ای را به سمت وضعیت مطلوب حرکت می‌دهد، فقط امید است.


مخلص الائمه تصریح کرد: نسبت به آینده استان و بهبود شرایط و شاخص های مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور امیدوار هستیم، اما این نافی نگرانی نسبت به برخی از مسائل نیست و قطعا این نگرانی موجبات حرکت را فراهم می‌کند، برخلاف یأس و ناامیدی که رکود ایجاد می‌نماید.

ترمیم اعتماد عمومی؛ بزرگترین پروژه دولت


وی با بیان اینکه بزرگترین پروژه دولت، طبق سیاست های تعیین شده ترمیم اعتماد عمومی است، گفت: در استان مرکزی نیز این سیاست و طرح کلی حاکم است و باید در جهت بهبود نگاه مردم به آینده که موتور محرک همه زمینه های پیشرفت است، حرکت کنیم. برنامه و فعالیت های دولتمردان و مدیران استان و شهرستان ها در این زمینه مؤثر است و رسانه ها در انعکاس نقاط امیدآفرین و شناسایی موضوعات نگران کننده و پیگیری و مطالبه آن بسیار نقش آفرین هستند.


استاندار مرکزی با اشاره به اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری تحول یک امر تقریبا دفعی است، گفت: دولت با حفظ اصول و چارچوب های اصلی، اما تغییر بنیادین در روش ها و کارکردها و الگوهای اجرایی مسیر تحول را دنبال می کند و مبنا و ظهور این امر در سند تحول دولت مردمی مشهود است و ۱۰۲۳ برنامه اجرایی که در این سند قید شده را باید محقق کرد.


وی با اشاره به اینکه جنگ رسانه ای قدرتمندی توسط دشمنان برای ضربه به ایمان و امید مردم و به‌ویژه جوانان شکل گرفته، گفت: رسانه ها به عنوان عرصه و میدان نبرد شناخته شده اند در حالی که در گذشته ابزاری برای جنگ بودند و امیدواریم با فعالیت امیدآفرین دستگاه های اجرایی و رسانه ها بر این عرصه غالب شویم.

 

سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۵۰ درصد برسد


مخلص الائمه با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر شیوع مجدد بیماری جهان‌‌گیر کروناست، گفت: میزان رعایت و استفاده از ماسک در استان به حدود ۵ درصد رسیده است و با توجه به شرایط لازم است که این رقم به بیش از ۵۰ درصد برسد، همچنین مجوز تزریق دوز چهارم صادر شده است و افرادی که شش ماه از تزریق دوز سوم آنها گذشته است، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای باید نسبت به دریافت دوز چهارم اقدام کنند چراکه میزان مراجعه افراد سرپایی به مراکز درمانی بیشتر شده است.


وی اضافه کرد: سویه جدید قدرت بالایی ندارد اما با گردش آن در بدن افراد می تواند به تدریج و با سرعت، قدرت بیشتری پیدا کنند بنابراین لازم است که مردم نسبت به شرایط حساس باشند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی به وضعیت شکننده و دوران گذشته بازنگشت.

زمان سفر ریاست جمهوری به استان هنوز مشخص نیست


استاندار مرکزی در خصوص سفر دولت به استان با بیان اینکه هنوز زمان قطعی مشخص نیست، گفت: مقرر بود سفر دولت به استان قبل از نوروز انجام گیرد، اما به دلیل شیوع موج ششم کرونا سفر لغو شد و به پس از نوروز موکول شد و با توجه به مباحث اعتباری و ملاحظه بودجه سال جدید این جابجایی در مجموع به نفع استان بود.


وی با بیان اینکه به محض روشن شدن تاریخ دقیق سفر، جزئیات بیان می شود، افزود: به جهت این سفر تاکنون بیش از ۵۰ جلسه استانی و ملی برگزار و مقدمات لازم تمهید و پیشنهادهای اجرایی ارائه شده است و قطعا در این سفر نسبت به پروژه های عمرانی نیمه تمام استان که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تصمیمات مهمی اتخاذ و منابع مالی و مجوزات لازم برای تغییر شیوه های اجرا و ایجاد تحرک لازم دنبال می شود.

 

پیشنهاد اعتبار ۵۰۰ میلیاردی برای تکمیل بیمارستان ولیعصر در سفر دولت
مخلص الائمه اضافه کرد: تقاطع غیرهمسطح موسوم به پل سنجان فارغ از درست یا نادرست بودن کار، یک پروژه طولانی مدت و محل دردسر و آزار ساکنین منطقه و در واقع مردم و مسافرین و رانندگان شده است، روند تکمیل پروژه امسال سرعت گرفته و از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم در شهریورماه به بهره برداری برسد و به این منظور برای اولین بار در تاریخ پروژه های عمرانی استان، کار چند شیفته در حال پیگیری است.


وی با اشاره به اختصاص رقم ناچیز برای بیمارستان ولیعصر اراک در بودجه امسال که مورد قبول استان نبود، گفت: در سفر دولت به استان رقم ۵۰۰ میلیارد تومان بابت این پروژه پیشنهاد می شود تا بتوانیم در پایان سال پروژه را به اتمام برسانیم.

وی گفت: در سفرهای دوره‌ای مسئولان کشوری به استان که تا کنون انجام شده یا خواهد شد مسلما امکان حضور در تمام شهرها و شهرستان های استان در یک سفر وجود ندارد، اما قطعا تمامی مباحث استان مطرح می شود.


استاندار مرکزی افزود: حداقل ۲۵۰ میز دریافت اطلاعات و درخواست مردمی در استان پیش بینی شده است و کارشناسان امر در این راستا آموزش دیده‌اند.


وی در خصوص فعالیت احزاب در استان گفت: شیوه حکمرانی در کشور بر اساس احزاب نیست و عموما احزاب در فصل انتخابات فعال می‌شوند که تا حدودی طبیعی است. حدود ۹۰ حزب ثبت شده در استان وجود دارد که تعداد اندکی فعال هستند و از این تعداد، موارد کمتری مجوز خود را تمدید کرده اند.

تحول نظام اداری در برنامه کاری دولت قرار دارد


وی با اشاره به شرایط نظام اداری و چندین دهه حاکمیت دیوانسالاری مفرط و چالش‌های آن به‌ویژه از دوره افزایش قیمت نفت در سال‌های آغازین دهه پنجاه شمسی، افزود: مسلما علی رغم چارچوب ناکارآمد، خدمات خوبی از سوی کارمندان دلسوز ارائه می شود، در واقع بخشی از ساختارها و فرآیندهای نظام اداری ناکارآمد است و لزوما با ناکارآمدی کارمندان مواجه نیستیم و اگر تحول بنیادین در نظام اداری حاصل شود قطعا می توان شاهد تحول در سایر بخش‌ها بود و این اصلاح و تحول در هشت برنامه تحولی اولویت‌دار کشور و دولت قرار دارد.
مخلص الائمه با اشاره به کافی نبودن فعالیت روابط عمومی ها در ادارات که بخشی از آن به کافی نبودن نیروی انسانی آنها در این بخش باز می گردد، گفت: مسلما این امر باید در شورای اطلاع رسانی استان مطرح و ضعف های موجود در این حوزه رصد و رفع شود ، از طرفی مدیران نیز باید تعامل و گفت و گو با رسانه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

نمی توان برای آلایندگی در تابستان و زمستان نسخه واحد پیچید
وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در شهرهای صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: آلودگی هوا یک شبه به وجود نیامده است و سالهاست به دغدغه مردم و نخبگان تبدیل شده است و متأسفانه عموما در زمستان مسئله آلودگی هوا بیشتر مطرح می شود در حالی که باید سال ها پیش به این موضوع فکر می شد و در ابتدای امر صنایع بزرگ و آلاینده در غرب استان احداث نمی شد، البته به وفور می توان از این جانمایی های غلط در کشور دید.


استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در بحث آلودگی عوامل متعددی دخیل است، گفت: در تابستان با پدیده ریزگردها و در زمستان با آلاینده های فسیلی (خودروها و نیروگاه‌های حرارتی) روبرو هستیم و برای هر کدام باید نسخه ای مجزا پیچید، بر همین اساس بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک لازم است که در مراحل پایانی قرار دارد، همچنین ذیل این طرح باید اقداماتی مانند افزایش فضای سبز انجام داد و از طرفی باید تکلیف مازوت سوزی در نیروگاه تعیین شود، مجموعه مدیریت استان تأکید دارد که نیروگاه نباید مازوت بسوزاند، اما زمانی که تراز گاز و برق بر هم بخورد باید تصمیماتی چون مازوت سوزی در برخی از نیروگاه ها اتخاذ شود و در این راستا استان اختیاری نخواهد داشت.


وی اضافه کرد: در تلاشیم که به شکلی این موضوع سوخت مازوت را منتفی کنیم و هم‌زمان باید به طریقی سولفور مازوت را کاهش دهیم تا در زمان استفاده آلایندگی کمتری داشته باشد، همچنین طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند توسط سازمان محیط زیست تا کنون مورد تأیید قرار نگرفته است و لذا بدون تأیید زیست‌محیطی این طرح نباید انجام گیرد و باید در نقطه ای دیگر توسعه یابد، ضمن اینکه تأکید بر حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر است.


وی با بیان اینکه قطعا مشکلات و مطالبات مردم در سفر ریاست جمهوری مطرح می شود، اظهار کرد: در خصوص موضوع فعال سازی فرودگاه اراک، باید توسعه پروازها و سفرها را داشت که البته این امر منوط به وجود تقاضا است.

روند ساخت پروژه ۸۱۰۰ واحد در اراک مطلوب است


وی در خصوص اجرای طرح مسکن ملی در استان با تأکید بر اینکه تأخیر جدی ندارد، گفت: در پیشرفت طرح جهش تولید مسکن جزو سه استان اول کشور هستیم و به اندازه ای که نیاز است در سطح استان، زمین وجود دارد هرچند که در کلانشهرها دولت تصمیمی بر افزایش واحدها و احداث منزل ندارد و روند اجرای پروژه ۸۱۰۰ واحدی در استان با وجود برخی موانع که ممکن است در آغاز همه پروژه‌های بزرگ وجود داشته‌ باشد، مطلوب است و هر تمهید و تلاش ممکن را برای کاهش هزینه تمام شده پروژه به کار می گیریم و از جمله در بخش اجرا و طراحی ۵۰۰ میلیارد تومان و ۷۵ درصد در حوزه نظارت تخفیف گرفته شده است و با توجه به موقعیت زمین و دسترسی به زیرساخت های اصلی در برق، گاز و فاضلاب، هزینه ها در این بخش نیز از دوش مردم برداشته شده است و تمامی سرانه ها در پروژه نیز دیده شده است.

استاندار مرکزی، اظهار کرد: دو هزار واحد در حال ساخت در ساوه نیز پیشرفت خوبی دارد که بخشی از آن نیز امسال بهره برداری می شود.

وی در خصوص انتصابات در استان با تأکید بر اینکه نقدها باید عالمانه باشد، بیان کرد: برای برخی مناصب علاوه بر مدیران فعلی، دهها گزینه مطرح می‌شوند، و حسب مورد برنامه از آنها گرفته می شود و در انجام مصاحبه نیز از متخصصین استفاده می شود، البته هر انتصاب و اقدام و حرکتی دارای موافق و مخالف است ولی باید سطحی از رضایتمندی عمومی و شرایط کار تیمی را ایجاد کرد.


مخلص الائمه در خصوص برخی از مدیران که همچنان در جایگاه سرپرستی قرار دارند، افزود: انتصابات مربوط به وزارتخانه ها باید در قالب یک تعامل با مرکز شکل گیرد، دولت در حال حاضر در ابتدای یک دوره مدیریتی است و در صورت مقایسه باید با دولت‌های دور اول مقایسه شود نه با دولت‌های دور دوم و البته با توجه به تغییر جدی در ریل‌گذاری و رویکردها، کار به شکل دیگر و متفاوت از دولت های قبل و ان‌شالله به نفع مردم در حال اجرا است.

اختصاص برق صرفه جویی شده با تعطیلی ادارات به صنعت و کشاورزی
وی با بیان اینکه راضی به وارد شدن خسارت به هیچ واحد صنعتی نیستیم، گفت: امسال به دلیل شرایط کشور، تلاش بر این بود که بدون برنامه هیچ قطعی برقی صورت نگیرد و خوشبختانه همکاری خوبی را در بخش صنعت و کشاورزی شاهد بودیم و با تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه کاهش مصرف به اندازه دو شهر تفرش و آشتیان حاصل شد که به نفع صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.


مخلص الائمه با بیان اینکه در این مسیر به هیچ عنوان حتی موافق قطع برق در شرکت آلومینیوم ایران نیستیم، گفت: در استان حدود ۳۵۰ مگاوات مصرف برق سیستم سرمایشی استان است و با صرفه جویی در بخشی از این رقم می توان برق مورد نیاز صنعت و کشاورزی را تأمین کرد.

وضعیت برق تجدیدناپذیر در آینده با چالش مواجه است/لزوم حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر


وی با بیان اینکه وضعیت برق فسیلی در میان مدت و بلند مدت خوب نیست، افزود: وضعیت آينده گاز به شکلی نیست که در آینده کشورها همه بتوانند تا آینده نامعلوم در نیروگاه های فسیلی تولید برق داشته باشند، باید به منبع پایدار خود را نزدیک کنیم و در این مسیر حتما باید به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرد و استان مرکزی در این عرصه ظرفیت بالایی در اختیار دارد، دولت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی را هدف‌گذاری کرده، برای ۴ هزار مگاوات همین الان برنامه ریزی شده و سهم استان مرکزی تولید ۷۰۰ مگاوات برق خورشیدی است و بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور که ابتدای سال عملیات ساخت آن آغاز شد در محلات به زودی وارد مدار می شود و بر همین مبنا با صنایع بزرگ استان برای تولید برق از انرژی خورشیدی مذاکره شده است.


استاندار مرکزی با اشاره به افزایش اعتبارات محرومیت زدایی استان، بیان کرد: در سفر روز پنجشنبه رییس جهادی بنیاد مستضعفان به استان مرکزی حداقل ۶۵ میلیارد تومان اعتبار محقق شد که اختصاص می‌یابد، همچنین در ساخت واحد مسکونی برای خانواده های دارای دو معلول و بیشتر بنیاد به طور کامل مشارکت دارد.

استان مدیر پروازی نمی پذیرد


وی با بیان اینکه استان هیچ مدیر پروازی را نمی پذیرد، گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد فرمانداران بومی در استان حضور دارند و در این بین هیچ یک از معاونین و مدیران کل استانداری پروازی نیستند و با خانواده در استان سکونت دارند.


مخلص الائمه تصریح کرد: شهرداری ها و شورای شهر نقش بسیاری در جلب رضایت مردم دارند و تمام تلاش این است که شهرداران به درستی انتخاب شوند و البته به علت سطح انتظارات باید تحرک بیشتری داشته باشند، شهرداری‌ها نهاد عمومی غیردولتی هستند و قطعا با چالش های سیستم اداری، کمتر درگیر هستند، کل شهرداری های استان بیش از بودجه عمرانی استان منابع مالی نقد در اختیار دارند و باید پویایی بیشتری را از خود نشان دهند و حتی باید برخی از پروژه های خود را شبانه روزی کنند تا مردم این تحرک را لمس کنند

توسعه فرهنگی و اقتصادی استان؛ دچار عدم توازن
وی با بیان اینکه در حوزه توسعه فرهنگی و اقتصادی استان طی دهه‌‌های گذشته دچار عدم توازن شده‌ایم، اظهار کرد: همه دستگاه های فرهنگی استان، موظف به اجرای برنامه های فرهنگی فاخر و متفاوت از گذشته هستند.


استاندار مرکزی در خصوص وضعیت معادن بیان کرد: حقوق دولتی معادن در کل کشور به هدف نرسیده است و منابع حاصل از آن در جای دیگری هزینه می شود و اخیرا رییس محترم جمهوری خواستار بررسی و پیدا کردن راهکار برای این مسئله شده اند.

سهامداران شبه دولتی در کارخانجات باید به وظایف خود عمل کنند
وی در خصوص وضعیت صنایع استان نیز بیان کرد: شرکت آذرآب با ظرفیت منحصر به فرد در کشور و منطقه، شرایط مطلوبی ندارد، مدیریت شرکت تثبیت نیست و با وجود آنکه که بزرگترین قرارداد برای آذراب گرفته شده است، اما کارخانه فعال نیست و لذا باید تکلیف آن ظرف روزهای آینده مشخص شود.


مخلص الائمه اضافه کرد: کمتر روزی است که برای صنایع بزرگ جلسه نداشته باشیم و به دنبال حل و فصل مشکلات آنها هستیم، البته هر کدام مباحث خاص خود را دارند، اما مسائل این صنایع در تعامل بین استان و سهامداران باید حل شود، مطالبه جدی از سهامداران عمده و غیرمتخصص شرکت ها این است که باید تکلیف خود را روشن کنند و تا زمانی که سهامدار هستند باید در تعیین مدیرانِ دلسوز و فعال و کارآمد، متعهد و کوشا باشند.


وی تصریح کرد: اعتراضات کارگری خاصی در استان وجود ندارد و برخی نارضایتی‌ها عموما مربوط به مباحث ملی می شود و تصمیم گیری در این حوزه ها نیز تابع تصمیمات کلان کشور است، در یک اقدام کم‌سابقه سال گذشته در ۲۹ اسفندماه مطالبات بازنشستگان ۲۳ دستگاه اجرایی استان به طور کامل پرداخت شد و فقط دستگاه های ملی بعضا باقی ماند.


استاندار مرکزی افزود: کارگران واحدهای صنعتی پای کار و در کنار مدیران استان هستند، اما با کم تحرکی مدیران برخی صنایع روبرو هستیم و امیدواریم که ساختار مدیریت و سهامداری شرکت ها پا به پای مدیران استان و کارگران پیش روند.


وی بیان کرد: مراکز تفریحی در اکثر شهرهای استان دچار ضعف است و حتی در برخی از شهرها حتی یک پارک مناسب وجود ندارد که پیگیریم این ضعف ها برطرف شوند و چشم انداز مثبتی نسبت به عملکرد شهرداری ها در این دوره داریم.

فعال شدن ۴ هیأت اندیشه ورز در استان مرکزی/دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم


مخلص الائمه با اشاره به فعال شدن ۴ هيأت اندیشه ورز با حضور حدود ۴۰ اندیشمند و نخبه استان اشاره کرد به زودی ۴ هیأت دیگر فعال می شود، افزود: در واقع این افراد به مانند یک تیم مشورتی نخبه به شمار می روند و ایده‌های خوبی برای پیشرفت استان دارند.


وی با تأکید بر اینکه شخصا دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری نقطه مقابل اصلاح طلبی، اصولگرایی نیست و بالعکس نقطه مقابل اصول‌گرایی اصلاح‌طلبی نمی‌باشد. نباید جامعه و فعالان سیاسی را در این تقسیم‌بندی‌ها محدود کرد چراکه موجب تشتت و اتلاف انرژی و ناکارآمدی می‌گردد و نقاط ضعف، پُشت این عناوین پنهان می‌شود. به بیان واقع‌بینانه‌تر مدیران کشور بهودو دسته کارآمدند و ناکارآمد، یا پاکدست و غیرپاکدست تقسیم می‌شوند.

 

اجازه دهید اخلاق سیاسی در استان رشد کند


استاندار مرکزی تصریح کرد: رسانه ها مانع وعده ها و قول های غیرقابل تحقق شوند، نباید اجازه کلنگ زنی برخی از پروژه ها را داد و به طرحهای رها شده افزود؛ به عنوان مثال ببینید موزه فرش استان مرکزی با وجود گذشته سال‌های طولانی چه سرانجامی دارد و سرنوشت آن به کجا رسید. از همین امروز هر وعده‌ای که در استان داده می شود باید توسط رسانه‌ها پیگیری شود و البته در این مسیر رعایت تقوا و اخلاق ضروری است و باید تلاش کرد که اخلاق سیاسی در استان رشد کند.


مخلص الائمه در پایان اضافه کرد: شاخص بیکاری استان مرکزی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته چندین پله بهبود داشته است و رتبه چهارم کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم و با تحرک در حوزه اقتصاد و صنعت و کشاورزی استان این شاخص را بیشتر بهبود بخشیم.

ارسال نظرات