مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه همدان تأکید کرد

نقش مؤثر عفاف و حجاب در کاهش آسیب‌های اجتماعی

همدان-مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه همدان بر ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نقش مؤثر آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.
کد خبر: ۹۴۴۴۶۳۶
|
۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

مریم رزجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، به جایگاه عفاف و حجاب در دین مبین اسلام پرداخت و اظهار کرد: به فرموده  امیرالمومنین(ع) حجاب ثمره عفت و پاکدامنی و محفوظ ماندن از گناهان است.

وی با بیان اینکه هفته عفاف و حجاب، هفته نکوداشت یکی از ارزش‌های بزرگ ایرانی و اسلامی است، گفت: براساس احادیث و روایات و طبق آیات قرآن کریم عفاف و حجاب امر فطرتی و ذاتی است که شرع و عقل هم آن را تایید می‌کند.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه همدان مسئله حجاب را از ضروریات دین دانست و عنوان کرد: یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ کشف حجاب است.

وی با بیان اینکه حجاب فرصتی برای خویشتن، خودیابی، بهره‌وری سرمایه‌های خدادادی، خودسازی، رهیدن از پدید‌ های با خود بیگانگی و ذخیره‌سازی نیروهای انسانی است، بیان کرد: به فرموده شهید مطهری عفاف و حجاب شرافت در زن و مرد مسلمان و احیای ارزش‌های متعالی است.

رزجی در تبیین فلسفه نامگذاری 21 تیرماه به عنوان روز عفاف و حجاب تصریح کرد: بیست و یکم تیر ماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است که در این  روز مردم معترض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاد توسط رژیم رضاخان به خاک و خون کشیده شد.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نقش مؤثر آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، عنوان کرد: اجماع ملی بر ضرورت، اهمیت و ارزش‌آفرینی عفاف و حجاب و آراستگی در پوشش وجود دارد اما در انتخاب و وضعیت حجاب وعفاف، میان میدان و شاخص های شرعی‏-عرفی فاصله افتاده است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه همدان در تبیین مهم‌ترین پیامدهای بی‌حجابی، تاکید کرد: پیامدهای این نابسامانی، مختلف و بی‌شمار است اما در روابط اجتماعی بیشتر و ملموس‌تر است.

وی در بیان اهمیت رعایت عفاف و حجاب، با بیان اینکه اکثریت مردم محیط عمومی را صرفاً عرصه کار و روابط اجتماعی می‌دانند، تصریح کرد: اگر شهروندی مانکن و هنجارشکن باشد، به عنوان اخلال‌گر امنیت روانی و جنسی جامعه و عامل اختلال تربیت فرزندان و وفاداری پس از ازدواج است.

رزجی با اشاره به تقارن هفته عفاف و حجاب با دهه امامت و ولایت عنوان کرد: باید برنامه‌های اجرایی گرامیداشت هفته عفاف و حجاب فراتر از یک هفته برگزار شود که این مهم نیازمند عزم عمومی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف از نامگذاری هفته عفاف و حجاب،  مبنا قرار گرفتن منظومه سبک زندگی و زیست عفیفانه در سطح اجتماع و خانواده به جای نگرش‌های تک بعدی و منقطع  است، گفت: تقدم فرهنگ‌سازی زیست عفیفانه، حیاء و عفاف و حجاب بر سایر مولفه‌ها،  تقدم فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی بر سایر حوزه‌ها، توجه به بخش مورد اجماع نظر اندیشمندان و ذینفعان در طرح‌ها به جای توقف بر اختلاف و تفاوت‌های روشی و بینشی، پرهیز از بی‌عملی و تفریط به بهانه عدم مقبولیت، پرهیز از نگاه سیاسی و دوقطبی‌سازی جامعه، مردمی‌سازی جریان پوشش عفیفانه و مقابله مردمی با پدیده بدحجابی از دیگر اهداف نامگذاری این هفته است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه همدان به ارائه راهکارهایی برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و بیان کرد: آموزش و آگاهسازی دختران و بانوان اقشار مختلف  نسبت به زیست عفیفانه و پوشش ایرانی اسلامی، تولید و انتشار محتوای هنرمندانه، فاخر و جذاب و اقدامات جریان‌ساز فرهنگی در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، جبهه‌سازی فعالان فرهنگی مردمی و ظرفیت پایگاه‌های بسیج برای تبیین و روشنگری فرهنگ عفاف و حجاب و زیست عفیفانه از مهم‌ترین راهکارها است.

وی ایجاد سامانه پاسخگویی مستدل و عالمانه و اقناعی به شبهات مربوط به حجاب و عفاف را از دیگر راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در جامعه دانست و اضافه کرد: فضاسازی فرهنگی و سالم سازی تفرجگاه‌ها، سواحل، اماکن گردشگری و تجاری، تبلیغ، ترویج و تعلیم و تربیت فرهنگ عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در سطح جامعه با تأکید بر نسل جوان  تولید محتوای آموزشی و توانمندسازی مربیان سطوح مختلف آموزشی و برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره و... از دیگر راهکارها است.

رزجی تقویت نقش رسانه‌ها و فضای مجازی و توسعه فرهنگ عمومی و ترویج زیست عفیفانه و عفاف و حجاب به منظور تولید و انتشار محتوای جذاب و هنرمندانه را از دیگر راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در جامعه دانست و بیان کرد: تامین کارشناس مذهبی و تربیتی و مشاورین اسلامی در مدارس و پایگاه‌های مقاومت  نیز در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: حمایت و ایجاد نمایشگاه و فروشگاه‌های عرضه محصولات عفاف و حجاب و مد لباس، فضاسازی محیطی تابلوها و بیلبوردهای شهری در هفته حجاب و عفاف در طول سال، فراخوان طراحان پوشاک و لباس و حمایت عملی از طراحان در راستای ایجاد تنوع در الگوهای پوشش عفیفانه ایجاد شبکه ارتباطی بین طراحان و تولیدکنندگان لباس برای طراحی و تولید پوشاک سالم، عفیفانه، زیبا، با کیفیت و ارزان از دیگر راهکارها برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالبه‌گری پوشش کامل اسلامی در سطح دستگاه‌های دولتی با بهره‌گیری از اقناع فکری و پرهیز از اجبار و ابزارهای تنبیهی در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه قرارگاه عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در ستاد ناحیه و سپاه‌های نواحی با  پنج کارگروه شامل کارگروه تبیین و گفتمان‌سازی، کارگروه ترویج، تعلیم و تربیت، کارگروه پوشش عفیفانه، کارگروه دستگاه‌های دولتی و کارگروه مواجهه صحیح وتحدید بدحجابی راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها