مثبت سوژه/

پیرمرد جوان دلی که انقلابی در صنعت بتن‌سازی ایجاد کرده است

همدان- مرکزی‌مقدم کسی است که با کمک گروهی از بسیجیان توانسته نوعی بتن طراحی کند و بسازد که ۶۰ درصد مقاومت بیشتر و ۹۰ درصد جذب آب کمتر داشته باشد.
کد خبر: ۹۶۱۴۱۹۱
|
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸

پیرمرد جوان دلی که انقلابی در صنعت بتن‌سازی کرده است

به گزارش خبرگزاری بسیج استان همدان، امروز به گفتگو با کسی رفتم که موضوع گفتگو با او، از قبل دیدنش مرا جذب خود کرده بود.

او کسی است که با کمک گروهی از بسیجیان توانسته نوعی بتن طراحی کند و بسازد که ۶۰ درصد مقاومت بیشتر و ۹۰ درصد جذب آب کمتر داشته باشد، بنابراین انتظار می‌رفت چنین فردی، یک جوان یا میانسالی باشد که استاد دانشگاه است احتمالا هم کت و شلواری باشد، اما نه اینگونه نبود، او یک پیرمرد جوان دل، یک رزمنده دفاع مقدس و گویا معلمی مهربان بود.

وحید مرکزی مقدم متولد ۱۳۴۳ و بزرگ شده همدان است، در کمال تعجب ارشد فلسفه غرب دارد و فعلا مسئول علمی پژوهشی بسیج پیشکسوتان استان همدان است.

او تحقیق و پژوهش خود را از سال‌های جوانی با تالیف فرهنگ لغت فارسی به فارسی که با مساعدت دانشگاه تبریز و توسط انتشارات آستان قدس به چاپ رسیده شروع کرده است.

همینطور که از رشته او بر می‌آید مقالات علمی در باب ادبیات و روان‌شناسی در دهه هفتاد و هشتاد ادامه راه تحقیقاتی او بوده است.

اما داستان از جایی عجیب می‌شود که او از سال ۱۴۰۰ با پذیرش مسئولیت علمی پژوهشی بسیج، مطالعات خود را در رشته‌های فنی آغاز کرده و به علاقه دوره نوجوانی خود برمی‌گردد.

او امروز توانسته بتن مقاوم کمتر نفوذپذیر را طراحی و تولید کند که وارد فاز تجاری‌سازی شده و با مساعدت سازمان عمران شهرداری همدان به تولید انبوه می‌رسد و با این بتنی که وی طراحی و ساخته پنج برابر صرفه اقتصادی در انجام پروژه‌های عمرانی به دنبال دارد.

به گفته وی بتن به طور معمول ۶ تا ۸ درصد جذب آب دارد و این یعنی یک جدول خیابانی ۵۰ کیلوگرمی در فصل بارش چیزی حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم آب جذب می‌کند. در زمان سرما وقتی این آب یخ می‌زند باعث ایجاد ترک‌های کوچک در بتن می‌شود، بنابراین این امر موجب فرسایش بتن خواهد شد. حالا اگر بتوانیم جذب آب را کمتر کنیم، ماندگاری را بیشتر خواهیم کرد.

این داستان اصلی بتن‌های کمتر نفوذپذیر است، این بتن‌ها مقاومت ۵۷ مگاپاسگالی دارند که در برابر استاندارد جهانی ۳۵ مگاپاسکالی ۶۰ درصد بیشتر است، همچنین تا ۹۰ درصد جذب آب کمتری دارند.

وحید مرکزی تاکنون هفت نفر در کارگاه تولید این بتن‌ها مشغول به کار کرده و این تنها دستاورد مرکزی‌مقدم نبوده، او و گروهش به تولید آزمایشگاه بتن لیتراکان یا همان بتن شفاف برای اولین بار در ایران شده‌اند.

او می‌گوید برای اولین بار در کشور موتور‌های براش لس را ساخته‌اند که قدرتشان از موتور‌های معمولی بسیار بیشتر و وزنشان بسیار کمتر است.

از دیگر پروژه‌های فعال آنها توربین‌های آبی پسآب فاضلاب همدان، همچنین طراحی و تولید ماشین آلات نیمه سنگین راه‌سازی بوده است.

وی معتقد است جوانان تصور غلطی در مورد میزان سختی کار‌های علمی دارند آنها فکر می‌کنند که حتما باید ایده‌ای نو آورانه، پیچیده و بسیار جدید داشت در حالی که اینگونه  نیست، کار‌های علمی ممکن است در مورد ساده‌ترین مسائل روزمره ما باشد.

مرکزی به جوانان امید می‌دهد و آنها را دعوت به کار‌های علمی می‌کند.

او از حمایت‌های بلا عوض سازمان بسیج در صورت پذیرفته شدن طرح‌هایشان در کمیته‌ها می‌گوید، لحن صمیمانه، ظاهر خودمانی و تعدد فعالیت‌های علمی او در این سن، او را ویژه می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها