خبرهای داغ:
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت:

استان همدان پایین‌ترین نرخ رشد با منفی ۰.۴ درصد را دارد/ ۴ فرزندی الگوی خانواده کامل است

همدان- دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با بیان اینکه استان همدان پایین‌ترین نرخ رشد با منفی ۰.۴ درصد را دارد، گفت: امروز شاخص باروری یک زوج به ۱.۵ نفر در کشور رسیده است که به عبارتی جانشینی محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۹۴۴۶۳۸۱
|
۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، صالح قاسمی در همایش رویداد نبض زندگی و گردهمایی اصحاب رسانه با محوریت جوانی جمعیت، خانواده و فضای مجازی که در سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: استان همدان پایین‌ترین نرخ رشد با منفی ۰.۴ درصد را دارد.

وی با بیان اینکه قرارگاه جمعیت در استان همدان باید به سرعت شکل بگیرد، افزود: امروز شاخص باروری یک زوج به ۱.۵ نفر در کشور رسیده است که به عبارتی جانشینی محقق نخواهد شد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: امروز ما پایین‌ترین نرخ رشد باروری در دنیای اسلام را در طول تاریخ داریم؛ امروز ایران دیگر یک کشور جوان نیست بلکه کشوری میانسال است که به سرعت به سمت سالخوردگی می‌رود، در مجموع سال‌های ۹۴ تا ۹۹، ۰.۵ میلیون تولد را فقط در بازه زمانی ۵ ساله از دست دادیم؛ تمام این آمارها نشان می‌دهد که ما با یک بحران جدی روبرو هستیم و سرچشمه جمعیتی ایران در اوایل دهه ۶۰ خشک شده است.

وی ابراز کرد: نظام برنامه‌ریزی کشور قدرت تطبیق به این سرعت را نخواهد داشت و ما بحران جدی و بسیار عمیقی داریم و سالمندی جمعیت یکی از اصلی‌ترین این بحران‌ها است که همه تعاملات و روابط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

قاسمی بیان کرد: بعد از انقلاب صنعتی با وجود افزایش بهداشت و رفاه عمومی در جامعه، نرخ باروری پایین آمد که با بررسی محققان دو پدیده اجتماعی انقلاب خانواده و انقلاب جنسی مطرح شد و در اصل روابط جنسی از فضای خانواده خارج شد اما معمولا حاکمان به نظر کارشناسان توجه نمی‌کنند چراکه مشغول روزمرگی هستند اما در غرب این رویداد رقم خورد و فرصت ویژه‌ای با عنوان پنجره جمعیت را از دست داد.

وی ادامه داد: وقتی جمعیت جوان یک جامعه دو سوم جمعیت آن باشد، می‌توان اصلاح ساختار جامعه و جهش اقتصادی را ایجاد کرد؛ امروز ۱۰۰ درصد کشورهای غربی و بیش از ۶۵ درصد کل کشورهای جهان سیاست جمعیتی دارند و به دنبال اصلاح ساختار جمعیتی با رویکرد اصلاح اجتماعی هستند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت بیان کرد: اشتباهی که ژاپن انجام داد و تکنولوژی را جایگزین نیروی انسانی کرد و این جایگزینی درست نیست، این سیاست غلط، ژاپن را به یک کشور با سیاست شکست خورده در مسئله جمعیت روبرو کرد و از چرخه رقابت‌های اقتصادی حذف شده است.

وی به ارائه راهبردها پرداخت و عنوان کرد: راهبرد اول حمایت اقتصادی از خانواده‌ها و دوم جریان‌سازی اقتصادی و فرهنگی است، هر کشوری که یکی از این دو را رها کرده و دیگری را گرفته شکست خورده، این دو راهبرد توأم با یکدیگر به موفقیت خواهد رسید.

قاسمی با بیان اینکه هرکسی از تریبون رسانه‌ای باید قانون جوانی جمعیت را مطالبه کند، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی تشکیک و تردید در گزاره‌های غلطی که در طی سه، چهار دهه به جامعه داده شده است مثل فرزند کمتر زندگی بهتر باید اتفاق بیفتد؛ همچنین تبیین مزیت‌های فرزندآوری، تصویرسازی ایجابی و مثبت از وجود فرزند و روابط مادر و کودک و پدر و کودک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: امروز نرخ باروری ما ۱.۵ درصد به ازای هر زن است و نزدیک ۳ فرزند باید برسد و در این صورت بسیاری از مشکلات مربوط به جمعیتی حل خواهد شد؛ ۴ فرزندی امروز الگویی است که در دنیا رسانه‌ای شده است و با عنوان خانواده کامل عنوان می‌شود و الگویی که در بازنمایی رسانه و انگاره‌سازی باید معرفی شود همین الگوی ۴ فرزندی است که باید تبلیغ کنیم.
در پایان این مراسم از رسانه‌های برتر تقدیر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات