پنجمین دوسالانه ملّی عکس نور ۱۴۰۱ با محوریت «خانواده من» در سه بخش مردمی، حرفه‌ای و آزاد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۷۳۳۲
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، پنجمین دوسالانه سراسری عکس نور، به همت انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان ایران و مشارکت مجمع فعالان جمعیت و دیگر نهادهای مسئول با هدف بازنمایی هنرمندانه از «خانواده باشکوه ایرانی» با محوریت «خانواده شاد و با نشاط ایرانی من» و مضامین «خانواده من» در سه بخش مردمی، حرفه‌ای (پروژه محور) و آزاد، در سال ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان ایران با همکاری مجمع فعالان جمعیت، سازمان‌های ذیربط و با همراهی و مشارکت هنرمندان عکاس و علاقمندان عکاسی، «پنجمین دوسالانه‌ سراسری عکس نور» را با عنوان «خانواده من» برگزار می‌کند.

«خانواده» در فرهنگ اقوام و ملل، نهادی لازم برای ایجاد پایداری در جامعه است و در گذر زمان تغییرات زیادی در ترکیب خانه، خانواده، شیوه معیشت، ساختار و نقش افراد در تشکیل خانواده به وجود آمده است. خانواده ایرانی میان کوچ‌نشینان، روستاییان و شهرنشینان پراکنده است و با تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و اهمیت مشاغل، افزایش مهاجرت و همنشینی فرهنگ‌ها گسترش یافته و شمار قابل ملاحظه‌ای از مردم با ازدواج‌های غیرخویشاوندی و غیربومی، زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند و آنچه موجب تداوم و استحکام خانواده می‌شود، وفاق اخلاقی و اشتراکات معنوی است.

نهاد خانواده از میان مذهب،‌ آداب، رسوم و دیگر مشترکات فرهنگی سر بر می‌آورد و ریشه در همین خاک و بستر اجتماعی دارد و چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی در پیش روی آن است. بنابراین رویکرد عکاسانه به خانواده باشکوه ایرانی، رویکردی از سر ضرورت به یکی از ارکان اساسی جامعه است.

عکاسان باید سعی کنند خانواده‌های پنج نفر به بالا را پیدا کنند و به عنوان خانواده باشکوه از آنها عکاسی کنند.

در این دوسالانه برای همه کسانی که می‌توانند به نوعی در بحث تبیین «خانواده» دخیل باشند فضا ایجاد شده است. شرکت در این دوسالانه پروسه بسیار بزرگی است؛ زیرا عکاس باید تحقیق و مطالعه کند، کسی را به عنوان راهنما در نظر بگیرد، عکاسی و جمع بندی کند. امیدوارم این فضا جدی گرفته شود و عکس‌های ماندگاری از خانواده به ثبت برسد.

در این دوسالانه موضوع مهم و جدی کشور دستمایه قرار داده شده است. هر جا هنر با مسائل جامعه گره بخورد در حل مسئله و طرح آن کمک می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از حوزه‌های جدید حکمرانی مردم در عرصه هنر اینجاست؛ یعنی جایی که هنر وارد می‌شود که هم طرح کند و هم حل. امیدوارم بتوانیم با ابزار هنر این موضوع مهم کشور را هم طرح کنیم و هم راه حل آن را پیدا کنیم.

آیین رونمایی از نشان، اعلان و تشریح جزییات و اهداف پنجمین دوسالانه ملی عکس نور با موضوع «خانواده باشکوه ایرانی من» با حضور کمال‌الدین شاهرخ دبیر کل دوسالانه، سید عباس میر هاشمی رییس هیأت داوران، جواد جمیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان، حسین دلاوری نماینده بنیاد خاتم‌الاوصیا و هنرمندان عکاس در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

ارسال نظرات