مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قم خبرداد؛

اعلام آمادگی ۱۵۰ نفر از بازنشستگان و بسیجیان قم برای تدریس درس آمادگی دفاعی به صورت جهادی

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه استان قم گفت: ۱۵۰ نفر از بازنشستگان و بسیجیان سپاه امام علی ابن ابیطالب (ع) برای تدریس درس آمادگی دفاعی به صورت جهادی اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۴۴۷۷۷۲
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همایش دبیران درس آمادگی دفاعی با حضور بازنشستگان و بسیجیان در سالن شهید اخلاقی سپاه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام برگزار شد.

سرهنگ علی اکبر شفیعی مسئول بسیج دانش آموزی استان قم در این همایش ضمن تبریک سالروز حماسه پیروزمند عملیات مرصاد و شکست خفت بار منافقین گفت:موضوع تربیت نسل نوجوان و جوان کشور از اساسی ترین مسائل در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی مقوله تربیت را از رسالت همه انبیاء و اولیاء عنوان کرد و گفت: دانش آموزان امروز، مدیران فردای این جامعه هستند و قرار است اداره‌ کنندگان آینده کشور باشند. مراجع معظم تقلید، رییس جمهور، وزرا، وکلا، فرماندهان، مدیران و همه اقشاری که جامعه را در آینده اداره می‌کنند، از دانش آموزان هستند و در آینده امانت بسیار سنگینی را به اینها خواهیم سپرد.

وی افزود : از یک نگاه قرار است به دانش آموزان بگوییم، این امانتی که به دست آنان می‌رسد از چه مسیری گذشته و به چه قیمتی حفظ شده است و اینکه بهای این امانت چقدر است، حداقلش این است که در بیان معارف دفاع مقدس می‌خواهیم بگوییم که کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران با چه خطراتی مواجه بوده است.

شفیعی در ادامه تصریح کرد : در زمان خودش نسلی با ایثار و فداکاری آمد، دفاع کرد و در برابر خطر ایستاد. در دفاع مقدس بیش از ۳۶ هزار تن از شهدای ما، شهدای دانش آموز بودند و الگوهای برجسته و متعددی در این بین داریم که شهید فهمیده یکی از آنان است .

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان قم انتقال الگوهای دفاع مقدس به دانش آموزان را ضروری دانست و گفت: بنابراین انتقال این الگوها به دانش آموزان امروز جامعه و اداره‌کنندگان آینده کشور، موضوع مهم و اساسی است که اگر به خوبی صورت بگیرد، شاهد موفقیت‌هایی خواهیم بود. از جنبه دیگری هم می‌توان به آن توجه کرد و آن هم بحث معرفی الگو برای نسل جوان و نسلی که مسیر رشد را طی می‌کند، است. نوجوانان و جوانان ما نیاز به الگوهایی دارند که این الگوها شاخص باشند و خداوند در قرآن کریم، پیامبرش را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است.

شفیعی الگو معرفی کردن برای جامعه را یک ضرورت در هر مقطعی دانست و بیان کرد: چه الگوهایی بهتر از رزمندگان بی ادعا و بعضاً گمنام دوران دفاع مقدس؛ رزمندگان در دفاع مقدس بدون هیچ چشم‌داشتی از تعلقات دنیوی گذشتند و امروز اگر به راحتی در این کشور در سایه امنیت زندگی می‌کنیم به دلیل رشادت‌های رزمندگان است که بسیاری شهادت را به جان خریدند.

وی گفت : انتقال مفاهیم دفاع مقدس و معرفی الگوهای آن به دانش آموزان و نوجوانان می‌تواند کمک کند تا این نسل الگوهای خود را پیدا کند و البته کار بسیار ظریفی است. معارف دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب گنجینه است و نسل‌ها می‌توانند از آن استفاده بکنند. اینکه چه کسی بخواهد از این گنجینه و چگونه برداشت بکند، خیلی مهم است.

شفیعی اظهار داشت : مهم تر از دانش آموزان، راویان، ارائه دهندگان، تربیت‌کنندگان و معلمانی هستند که می‌خواهند معارف دفاع مقدس را منتقل بکنند. انتقال معارف دفاع مقدس، بیان قطعه‌ای از تاریخ نیست، بیان حادثه و یک رویداد تاریخی هم نیست؛ بلکه ترسیم و تصویر عینیت بخشیدن همه ارزش‌هایی است که خداوند برای بنده و بشرش ایجاد کرده است و رزمندگان ما در قطعه‌ای از تاریخ، عینیت‌های آن را لمس کردیم و امروز می‌خواهیم آن را منتقل بکنیم.

وی در ادامه با تاکید بر نقش معلمان در ارائه الگودهی به دانش آموزان گفت: الگو پذیری فرزندان ما از معلمان به مراتب بیشتر از والدین است. لذا نقش تعلیم و تربیت دبیران عزیز بیشتر و حساس تر است. چون قسمتی از آموزش و تربیت دانش آموزان مربوط به شما دبیران دفاعی است که در این زمینه باید بسیار هوشیار عمل کنید و فرهنگ ایثار و شهادت را از طریق آموزش و پرورش به نسل های آینده منتقل کنید.

شفیعی در خصوص درس آمادگی دفاعی گفت: این درس تنها درسی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی را بهمراه دارد و آئین نامه هیئت وزیران نیز پشتوانه این درس در آموزش و پرورش است. طبق قانون مجلس شورای اسلامی ماده ۶۴ که در تاریخ ۲۱ / ۷/ ۱۳۷۰ مصوب شده و وزارت آموزش و پرورش موظف است با همکاری سپاه نسبت به اجرای آموزشهای تئوری و عملی برای دانش آموزان در مقطع متوسطه اول هفته ای ۲ ساعت و یک روز در سال اردوی عملی و برای متوسطه دوم هفته ای ۳ ساعت و ۳ روز درسال اردوی عملی برگزار نماید.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی در راستای اجرای ماده ۴ مصوب ۱۳/۹/۱۳۹۱ هیئت وزیران و بخشنامه مورخ ۲۱/۳/۱۳۹۲ در خصوص نحوه بکارگیری دبیران درس آمادگی دفاعی طبق بند ۲و۳ صفحه ۷ در بکارگیری دبیران از ظرفیت نیروهای سپاه ، بسیج و بازنشستگان محترم استفاده نماید.

شفیعی در خصوص ارتقاء جایگاه درس آمادگی دفاعی در استان قم گفت: به منظور هماهنگی و وحدت رویه در بکارگیری بهینه از نیروی انسانی متعهد و کمک به آموزش و پرورش چندین جلسه با سردار موحد فرمانده محترم سپاه قم و جناب آقای رحیمی مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان قم برگزار کردیم تا بتوانیم یک شبکه سازمانی برای اجرای بهتر کلاسها تئوری و عملی درس آمادگی دفاعی تشکیل دادیم.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان قم اضافه کرد: ما در استان به طور میانگین ۳۰ هزار دانش آموز داریم که در مقاطع تحصیلی پایه نهم و دهم و دوازدهم تحت پوشش درس آمادگی دفاعی هستند و بیش از ۵۰۰ معلم داریم که این درس را تدریس می کنند که بیشتر آنان در این درس تخصص ندارند و مظلومیت این درس این است که دبیر تخصصی ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی و تخصصی برای این درس است و آموزش و پرورش مجبور است از مربیان غیر متخصص خود در این درس استفاده کند. این معلمان عزیز و ارزشمند با وجود میل باطنی خود مجبور به تدریس این درس تخصصی هستند و نتیجه این اجبار طبیعتا خروجی مناسبی ندارد.

شفیعی در خصوص تامین مربیان تخصصی درس آمادگی گفت: اگر بخواهیم درس آمادگی به صورت تخصصی اجرا بشود برای تامین مربیان یا باید برون سپاری صورت بگیرد یعنی نیروهای نظامی و بازنشسته سپاه تدریس این درس را برعهده بگیرند و یا باید در دانشگاه فرهنگیان رشته تخصصی آمادگی دفاعی ایجاد کنیم و دبیر تخصصی تربیت کنیم .

وی در خصوص رویکرد کتاب آمادگی دفاعی گفت:رویکرد کتاب آمادگی دفاعی رویکردی فرهنگی و آماده سازی وارتقاع توانمندی های جسمی و ذهنی دانش آموزان در شناخت توطئه ها و راه کار های مقابله با تهدیدات نرم و سخت آنان در عرصه های مختلف است. یعنی در کنار درس آمادگی دفاعی دبیران عزیزمان باید به مبانی انقلاب ، جنگ تحمیلی ، جنگ نرم دشمن ، جنگ ترکیبی دشمن و شبهات دشمن در فضای مجازی برای دانش آموزان تبیین کنند و این همان خواسته رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است که مدام در فرمایشاتشان جهاد تبیین را متذکر می شوند. متاسفانه مجلس شورای اسلامی در یک حرکت نسنجیده برای جهاد تبیین ردیف اعتبار لحاظ کرده بود که با مخالفت رهبر فرزانه انقلاب مواجه شد و معظم له فرمودند جهاد تبیین وظیفه همه است و نیاز به اعتبار ندارد.

شفیعی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: امروز دشمن از همه جهت به ما حمله کرده است و ما آسیب های اجتماعی را در کف مدارس می بینیم که البته بخشی از آن آسیب های اجتماعی بیان از مدرسه است. امروز به برکت خون شهدا دولت انقلابی بر سر کار آمده و در راس آموزش و پرورش استان قم مدیر کل انقلابی و جهادی خدمت می کند که درب های مدارس را به روی فعالان فرهنگی و تربیتی و اجتماعی باز کرده است و از این فرصت پیش آمده باید برای تربیت جوانان نهایت بهره را برد.

وی هدف از بکارگیری بازنشستگان و بسیجیان برای درس آمادگی دفاعی به صورت کاملا جهادی گفت: هدف ما تقویت روحیه سلحشور ، ترویج ایثار و شهادت در دانش آموزان است و فضای حماسی و انقلابی در مدارس برای جوانان فراهم کنیم تا بتوانیم جوان مومن انقلابی تمدن ساز تربیت کنیم.

لازم به ذکر است بیش از ۱۵۰ نفر از بازنشستگان، شاغلین و بسیجیان سپاه علی ابن ابیطالب علیه السلام برای تدریس این درس پس از بررسی های لازم توسط هیئت سه نفره شرایط تدریس درس آمادگی دفاعی به صورت جهادی را دارند که پس از تایید نهایی توسط فرماندهی محترم ، اسامی به آموزش و پرورش جهت بکارگیری ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات