خبرهای داغ:
با دستور مخبر وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد لایحه قانون آبخیزداری را با قید فوریت تدوین و برای سیر مراحل قانونی و ارسال به مجلس شورای اسلامی به هیات دولت ارائه کند.
کد خبر: ۹۴۴۸۳۴۳
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در جلسه مشترک قرارگاه‌های مردمی بسیج، خاتم الانبیا (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با دستگاه‌های اجرایی دولت در خصوص موضوع آبخیزداری با تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)، آبخیزداری و آبخوان داری را از ضرورت‌های مهم کشور برای پیشگیری از تخریب و آسیب‌های ناشی از سیلاب برشمرد و گفت: آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر پیشگیری از بروز خسارات، منافع اقتصادی و اشتغال برای مردم به همراه دارد و در ذخیره سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک نیز بسیار راهگشا و مؤثر است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته غفلت اساسی در زمینه آبخیزداری در کشور صورت گرفته است، بر لزوم تمرکز جدی بر این موضوع و جبران کاستی‌ها تاکید و وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد ظرف دو هفته طرحی جامع با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود به همراه مدل تأمین مالی و فازبندی شده برای آبخیزداری در کشور تدوین و ارائه کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه موضوع آبخیزداری و آبخوان داری باید به یک فرایند قانونی و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، از وزارت جهاد کشاورزی خواست در اسرع وقت قانون آبخیزداری را تدوین تا طی لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارائه شود.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی نیز گزارشی از وضعیت موجود آبخیزداری در کشور ارائه کرد و گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳۵ میلیون هکتار در کشور آبخیزداری انجام شده و ۹۰ میلیون هکتار دیگر نیز در انتظار آبخیزداری است که این موضوع به عنوان اولویت اصلی در کاهش خسارات سیل در اولویت اجرایی برنامه‌های دولت قرار گرفته است.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی فرسایش خاک، خسارات ناشی از سیل، فرونشست زمین، خشکسالی و تغییر اقلیم را از جمله آثار عدم اجرای کامل طرح‌های آبخیزداری برشمرد.

در این جلسه معاون اول رئیس جمهور دستور تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۱۹ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری ظرف مدت سه سال را صادر کرد.

همچنین پس از بحث و تبادل نظر در خصوص اثرات مثبت اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین آثار نامطلوب عدم اجرای این طرح، مقرر شد پس از ارائه و تصویب طرح وزارت جهاد کشاورزی فرایند اجرایی این طرح با مشارکت گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و سایر نهادها و مشارکت کنندگان به سرعت آغاز شود.

ارسال نظرات