در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد:
نشست هیئت عالی اندیشه‌ورز سازمان بسیج اساتید با حضور جمعی ازنخبگان دانشگاهی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۴۸۵۳۳
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست هیئت عالی اندیشه ورز سازمان بسیج اساتید کشور عصر دیروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست که در آن جمعی ازنخبگان دانشگاهی حضور داشتند، محمد قربانی گلشن‌آباد دبیر هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج اساتید کشور با تسلیت ایام عزای حسینی، دستور جلسه و اهم اهداف برگزاری را عنوان کرد.

در ادامه محمدرضا مردانی رئیس سامان بسیج اساتید کشور با  تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدلله الحسین و ضایعه سیل و جان باختن هم‌وطنان در برخی  استان‌ها، از برنامه‌ها  و اهداف و ساختار هیئت اندیشه ورز سخن گفت و این نشست را فرصتی برای هم‌اندیشی و همفکری نخبگانی معرفی کرد.

 وی ۳ اولویت محوری  بسیج اساتید در این دوره را طرح تعالی سازمانی بسیج اساتید، کمک به تحول و تعالی آموزش عالی  و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی مطرح کرد و افزود: بر مبنای سند اعتلای راهبردی ۱۰ ساله بسیج و آیین نامه اجرایی و سایر اسناد بالادستی  و فرامین رهبر معظم انقلاب، ۱۲ ماموریت برای اقشار بسیج تعریف شده است و برنامه‌های بسیج بر اساس این وظایف پیش بینی و اجرا خواهد شد.پ

وی همچنین از برگزاری جشنواره شهید چمران گفت و آن را برنامه‌ای محوری و عملیاتی برای ورود به عرصه علم و فناوری دانست.

مردانی یکی از اهداف سازمان بسیج اساتید و وظایف آن را کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کمک به آموزش عالی در این امر عنوان کرد و افزود: بسیج اساتید یک تشکل استادی و از پیکره دانشگاه است لذا کمک به آموزش عالی را وظیفه خود می‌داند. در این رابطه اندیشکده آموزش عالی را نیز برای پیشتازی در این حوزه راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان بسیج کشور در ادامه محوری‌ترین اولویت بسیج اساتید را کمک به کارآمدی نظام حکمرانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق ایجاد اندیشکده‌های راهبردی برای شناسایی مسائل کشور و ارائه راه حل و تشکیل گروه‌های رصدگر و کمک به نظام حکمرانی برای انجام وظایف نسبت به قوای سه گانه و سایر نهادهای مستقل دانسته و افزود: ظرفیت بسیج اساتید ظرفیت بسیار بزرگی است و استادان در حوزه‌های تخصصی و مهارتی خود و نیز در حوزه عمومی باید نقش آفرین باشند.

وی افزود: در این مسیر با قوه قضائیه و دولت مذاکراتی صورت گرفته و بسته‌های سیاستی در حال فراهم سازی است . همچنین با مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر بخش‌های نظام حکمرانی کشور برای ایجاد بستر این حرکت که حرکتی ماندگار در سابقه بسیج  و بسیج اساتید خواهد بود رای زنی شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور سپس برخی عناوین کمیته‌های تخصصی هیئت اندیشه‌ورز را بیان کرده و از نظام و اساسنامه هیئت اندیشه ورز و رویکردهای اصلی این هیئت و لزوم اثربخشی آن با تولید فکر و ایده‌های تحولی و راهبردنگاری و مشارکت در گفتمان سازی ولزوم  شناسایی آسیب‌ها و آینده پژوهی آن سخن گفته، وظایف اصلی اعضای هیئت و دستورالعمل های آن را برشمرد.

محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور نیز گزارشی از عملکرد سازمان بسیج اساتید کشور ارائه کرده و در سه حوزه علمی پژوهشی و فناوری، فرهنگی و اجتماعی و تبیین و گفتمان‌سازی رویکردهای سازمان را بیان کرد.

وی کلیدی‌ترین کار سازمان بسیج اساتید کشور را حوزه علمی، پژوهشی و فناوری عنوان کرد و از وجود ۱۰۰ اندیشکده و ۳۰۰ گروه علمی و نیز برگزاری استارت‌آپ‌ها برای حل گره خطوط کاربردی سخن گفت.

ابن‌الدین در حوزه گفتمان‌سازی به تشریح مبحث نسبت بسیج اساتید و نظام حکمرانی و لزوم رصد حکمرانان و بیان حقایق از طریق جهاد تبیین پرداخت.

جبهه‌سازی نیروهای انقلابی و گروه‌های مرجع و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های توسعه‌ای کشور و تشریح فعالیت معاونت‌های سازمان موضوع دیگر سخنان قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور بود.

گفتنی است در این نشست، علی اکبر ابوترابی، محمدمهدی زاهدی، انبیا، تقی‌زاده، روستا آزاد،  بیابانی، جوانی، حسنی آهنگر، جلال زاده، زلفی گل، حاجی صادقی، رستمی، قوی و اصلانی نیز سخن گفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات