گفتگو با مخترع آبدانانی؛

بی توجهی به نخبگان پدیده فرار مغزها را در پی دارد/تجاری سازی محصولات دانش بنیان چالشی پیش روی شرکت های دانش بنیان

علی دانیالی مخترع آبدانانی اظهار کرد: امیدواریم با هم افزایی نهاد های علمی و کاهش واردات محصولات مشابه شرکت های دانش بنیان داخلی، شاهد رشد و تقویت اقتصاد ملی و رونق اشتغالزایی در کشور باشیم.
کد خبر: ۹۴۴۹۱۳۵
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، «علی دانیالی» یکی از نخبگان تحصیل کرده شهرستان آبدانان است که با ثبت چندین اختراع و ایده های متعدد در حوزه فنی و مهندسی توانسته است به عنوان یکی از نخبگان استان ایلام مطرح شود.

ثبت بزرگترین و کوچکترین فرغون جهان در رکوردهای گینس

وی که مدیر یک کارگاه کوچک ادوات کشاورزی و فرغون سازی در آبدانان است در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری عنوان کرد: از سال 74 تا کنون در این کارگاه مشغول به فعالیت است و برای ساخت نمونه اولیه اختراعات خود از ضایعات و  دورریختگی های کارگاه کوچک جوشکاری خود استفاده می کند.

دانیالی که با حداقل امکانات کاربردی ترین وسایل را ساخته است ابراز کرد: تا کنون چندین اختراع خود را در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسانده و حتی در رکوردهای گینس نیز با ساخت بزرگترین و کوچکترین فرغون جهان نام خود را به ثبت رسانده است.

بی توجهی به خواسته های نخبگان سلب انگیزه در آنان را به دنبال دارد

وی با گله مندی از مسئولان گفت: بسیاری از نخبگان، خصوصاً افراد دارای ایده و طرح در مناطق کم برخوردار کشور ، با مشکلات عدیده مالی و حمایت های تسهیلاتی مواجه هستند که این امر باعث سلب انگیزه در آنها برای ثبت اختراعات و راه اندازی واحدها و شرکت های فناور شده و در بسیاری از موارد مهاجرت نخبگان را به همراه داشته است.

مخترع آبدانانی با تقدیر از حامیان مادی و معنوی اختراعات خود عنوان کرد: استاندار کنونی ایلام، نماینده حوزه جنوبی استان ،فرماندار شهرستان آبدانان، صندوق کارآفرینی و برخی از عوامل سپاه استان و شهرستان حامی بنده در ثبت و تهیه نمونه های اولیه محصولات دانش بنیان بوده اند و امیدوارم با تداوم حمایت ها و هموار شدن مسیر توسعه دانش بنیان، شاهد راه اندازی واحدهای فناور و توسعه اشتغال زایی در استان باشم.

 وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بیان نمونه ای از اختراعات خود اشاره و بیان کرد: دستگاه سنگ چین همه کاره، کوچکترین و بزرگترین فروغون جهان، نفر بر و بالابر، اولین بالگرد سبک، ساخت موشک زمین به زمین و سامانه جی پی اس تنها بخش کوچکی از اختراعاتش طی چند سال اخیر بوده است.

نیازمند حمایت مادی و معنوی مسئولان هستیم

دانیالی حمایت های مادی و معنوی مسئولان و نهادهای علمی از نخبگان را خواستار شد و بیان کرد: اگر شرایط لازم برای گسترش و توسعه کارگاه فراهم شود  می توان زمینه اشتغالزایی چندین برابر ظرفیت کنونی کارگاه را فراهم کرد.

نخبه آبدانانی که تا کنون پیشنهادات متعددی از استانهای همجوار جهت همکاری و سفارش محصولات مختلف دریافت کرده ، با گله مندی از مسئولان بیان کرد: تسهیلات ارائه شده کفاف سفارشات دستگاههای تولیدی نیست و در این راستا لازم است با همکاری مسئولان و بانک های عامل، روند توسعه اشتغال کارگاههای دانش بنیان فراهم شود.

بی توجهی به نخبگان پدیده فرار مغزها را در پی دارد/تجاری سازی محصولات دانش بنیان چالشی پیش روی شرکت های دانش بنیان

تجاری سازی و بازار فروش محصولات دانش بنیان نیازمند حمایت مسئولان است

وی افزود: حمایت از تولیدات داخلی فناورانه و نوآورانه نه تنها می تواند کاهش واردات محصولات  را به دنبال داشته باشد بلکه زمینه اشتغال زایی جوانان در تولید اینگونه دستگاهها را فراهم ساخته و از صرف هزینه های اضافی نیز کاسته خواهد شد.

دانیالی در پایان اظهارات خود بر تجاری سازی و بازار فروش محصولات دانش بنیان تاکید و بیان کرد: برای تحقق این امر نیازمند اتکاء به توان و دانش نخبگان علمی هستیم و امیدواریم با هم افزایی نهاد های علمی و کاهش واردات محصولات مشابه شرکت های دانش بنیان داخلی، شاهد رشد و تقویت اقتصاد ملی و رونق اشتغالزایی در کشور باشیم.

خبرنگار:فرشته نیازی

ارسال نظرات