یادداشت مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام هادی(ع) مهرشهر به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام هادی(ع) مهرشهر به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی در یادداشتی آورده است: ایستادگی در مقابل جریان ارتجاع از دلایل قیام امام حسین(ع) بود.
کد خبر: ۹۴۴۹۷۴۵
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام دهفولی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام هادی(ع) مهرشهر کرج، به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی در یادداشتی برای این خبرگزاری آورده است:

همان گونه که هر پدیده فیزیکی علت و معلولی دارد در وقایع تاریخی و پدیده های اجتماعی هم این قانون وجود دارد. واقعه عاشورا به عنوان یک پدیده تاریخی و اجتماعی از این قانون تبعیت میکند یعنی بایستی به دید تحلیلی به واقعه عاشورا نگاه کنیم و واکاوی کنیم که علت قیام امام حسین(ع) چه بوده است. با توجه به آنچه ذکر شد، در تحلیل یک حادثه تاریخی ممکن است برخی از علل زمینه ساز به جای علّت تامّه گرفته شود و یا برخی از عوامل مهم با انگیزه های خاص سیاسی، مذهبی و... کم تر از آنچه هست نمایانده شود و یا اساسا ذکر نشود.
واقعیت این است که مهم ترین علّت قیام امام حسین(ع) تغییر ماهیت اسلام و دور شدن جامعه اسلامی از آرمان های بلندی بود که بعثت پیامبر (ص) آن ها را به ارمغان آورده بود. هدف اصلی قیام، مسدود کردن رخنه و پرکردن شکاف انحرافی بود که در تفکر دینی از داستان سقیفه به بعد پدید آمده بود. سایر عوامل، علل زمینه ساز قیام عاشورا محسوب می شوند. برخی از محققان علت اصلی قیام امام حسین(ع) را دعوت مردم کوفه دانسته اند و برخی دیگر، درخواست بیعت یزید از امام(ع) را مهم ترین عامل شمرده اند و برخی، انحرافات سیاسی و فرهنگی را علت تامّه قیام عاشورا می دانند و برخی عوامل قومی و قبیله ای را مطرح کرده اند. به هر حال، هر کس از زاویه خاصی به این نهضت الهی نگریسته و مطالبی اظهار کرده است.
درواقع جریان ارتجاع که به ظاهر مسلمان شده بودند دنبال فرصتی بودند که اسلام نو پا را از مسیر اصلی خود خارج و جامعه را به سمت سنت های زمان جاهلیت بکشانند. لذا در زمان حیات پیامبر اسلام چند بار قصد ترور پیامبر اسلام را داشتند که موفق به این امر نشدند و بعد از رحلت پیامبر این فرصت را غنیمت شمردند تا جریان رجعت به سنت های جاهلیت و ماهیت اسلام را تغییر دهند که اوج این رجعت طلبی در حکومت معاویه و یزید نمایان شد و به این دلیل امام حسین(ع) قیام کردند تا جلوی این جریان ارتجاع و رجعت طلب بایستند و از دین جد خویش دفاع کنند.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات