خبرهای داغ:
مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان:

روز جهانی مسجد فرصت خوبی برای درست اندیشیدن و درست گام برداشتن است/ مسجد در اسلام یک جایگاه ویژه و راهبردی دارد

مهدی بیکی گفت: باید رسالتهای مسجد و کارکرد های معنوی آنرا بشناسیم و در برنامه ریزی های فرهنگی آن را بگنجانیم و در نگاه بعدی فضا را بگونه ای ایجاد کنیم که در اجرای برنامه ها به سمت وحدت جهان اسلام گام برداریم.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۶۸
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

روز جهانی مسجد فرصت خوبی برای درست اندیشیدن و درست گام برداشتن است/ مسجد در اسلام یک جایگاه ویژه و راهبردی دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛مهدی بیکی مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان در گفتگو با خبرگزاری بسیج به مناسبت روز جهانی مساجد گفت: با توجه به هتک حرمت و آتش سوزی صهیونیست به ساحت مقدس مسجدالاقصی این روز بعنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد، این نامگذاری از این جهت مهم است که در وهله نخست بتوانیم رسالتهای مسجد و کارکرد های معنوی آنرا بشناسیم و در برنامه ریزی های فرهنگی آن را بگنجانیم و در نگاه بعدی فضا را بگونه ای ایجاد کنیم که در اجرای برنامه ها به سمت وحدت جهان اسلام گام برداریم. بنابراین روز جهانی مسجد فرصت خوبی برای درست اندیشیدن و درست گام برداشتن است.

وی افزود: جایگاه مسجد در اسلام و در میان مسلمین یک جایگاه ویژه و راهبردی است که نباید از کنار آن به سادگی رد شد. مساجد از آن جهت اهمیت دارند که هم جایگاه عبادت است و مسلمین برای برگزاری مناسک و عبادتهای روزانه خودشان در آن جمع می شوند و هم مرکز اجتماع مسلمین است که می تواند با اجتماع و دورهمی برای اتفاقات سرنوشت ساز اسلام و مسلمین تصمیم گرفت.

بیکی با اشاره به نقش مساجد در اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: اصلاح سبک زندگی و ارتباط آن با مساجد باید بر اساس یک برنامه ریزی مدون انجام پذیرد. در گام نخست باید فضا را به گونه ای فراهم کردکه برنامه های خوبی در مسجد طراحی و اجرا شود و قابل استفاده برای همه خانواده ها و فرزندانشان باشد. طراحی برنامه های قوی مهمترین بن مایه جذب خانواده ها به مساجد است. وقتی برنامه قوی باشد خانواده ها نیز در برنامه های مسجد مشارکت می کنند.

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان اذعان داشت: چند مسئله را باید در طراحی فرهنگی برای جذب مخاطب در نظر بگیریم، اولین مسئله این است که طرحها باید بر اساس فطرت انسانها طراحی شوند، هر طرحی که با ذائقه فطری انسانها تناسب نداشته باشد یقینا نمی تواند برای مخاطب جذاب باشد. مسئله بعدی این است که برنامه های فرهنگی باید در یک افق کلان طراحی شوند یعنی اگر چه یک برنامه در محله یا شهر تدوین و اجرا می شود اما باید چهارچوب آن برنامه آنقدر قوی باشد که توانایی اجرا در سطح کلان ملی و جهانی را داشته باشد.

این مقام مسئول اذعان داشت: قالبها نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد را دارند مثلا در آموزش مسائل اعتقادی و توحیدی نباید از قالب خشک کلاس درس استفاده کرد بلکه باید شیوه های هیجان آوری را پیش بگیریم و آن را به نوجوان تزریق کنیم و باید در اوقات فراغت از غالبهای پر طرفدار ورزش، اردو  و مهارتهای دیگر استفاده کرد.

وی در پایان با اشاره به برنامه های کانونهای مساجد تصریح کرد: جشنواره فیلم کوتاه طنین، مسابقات قرآنی مدهامتان، اجرای طرح تابستانه فهما، مسابقات کتاب و کتابخوانی، مسابقه پیامکی برکه برکت، طرح تلاوت نور و ... از فعالیتهای کانونها در مساجد می باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار