مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه جوادالائمه (ع) شهرستان دشتستان، با اشاره به بزرگداشت روز جهانی مسجد در جمع عزاداران حسینی گفت: نام مسجد یادآور بندگی در برابر پروردگار متعال است.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۹۶
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، حجت الاسلام ابوذر شاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه جوادالائمه (ع) شهرستان دشتستان اظهار داشت: هر ساله ۳۰ مردادماه مصادف با روز جهانی بزرگداشت مساجد بوده و به همین مناسبت هم، در مساجد شهرستان ویژه برنامه‌هایی برگزار می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ۳۰ مردادماه سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان بود توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، تصریح کرد: حدود ۵۳ سال قبل یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفت که اعتقاد داشت ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الان ظهور نمی‌کند، بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.
حجت الاسلام ابوذر شاد بیان داشت: در صدر اسلام، مسجد افزون بر محل برگزاری مراسم عبادی، محل دانش آموزی نیز به شمار می‌آمد، براین اساس، پس از هجرت پیامبر به مدینه و ساختن مسجدالنبی (ص)، فصل نوینی در فعالیت‌های آموزشی مسجد آغاز شد. تعلیم و تربیت و آموزش احکام دین در مسجد صورت مى‌گرفت و پیامبر (ص) بیشتر پس از نماز صبح و عشا به سخنرانی و گفتگو‌های علمی می‌پرداخت. این جلسه‌ها با حضور مردان و زنان مسلمان برپا می‌شد که این از آشکارترین جلوه‌های آموزشی مسجد در مدینه بود.
وی خاطر نشان کرد: به گواهی تاریخ، مسجد نخستین مکانی است که پیامبراکرم (ص) در آن به قضاوت و دادخواهی و حل و فصل اختلافات، منازعات و صدور احکام قضایی پرداختند و مکان دیگری جز مسجد برای قضاوت آن نقل نشده است و قضات بعد از پیامبر (ص) همچنان در مسجد انجام می‌شد و این امر به قدری رایج بود که جایگاه قضاوت امام علی (ع) در مسجد کوفه به «دکة القضاء» شهرت یافته و همچنان باقی است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه جوادالائمه (ع) شهرستان دشتستان یادآور شد: مسجد، جایگاه سجده است و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خدا: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَم» و مسجد جایگاه عبادت خالصانه است: «وَ اَنَّ المَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدعُو مَعَ اللَّهِ أَحَدا»؛ مساجد جایگاه خدا و برای خداست، پس با خدا کسی را نخوانید. خلاصه مسجد اسلامی، این است که زمینه را برای عبادت بر حضور، خالصانه فراهم نماید، تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر دعا، زنگار غفلت را از دل و جان بشویند و با خدا انس بگیرند.
ابوذر شاد تاکید کرد: مسجد، پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشر‌های گوناگون است. ازاین‌رو جایگاه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در راستای رفع نارسایی‌های اجتماعی در صدر اسلام بوده و توجهی همه جانبه به تهی‌دستان و محرومان در مسجد به عمل می‌آمد که باید الگوی مساجد در این عصر قرار گیرد.

ارسال نظرات