خبرهای داغ:
نخعی در گفتگو با خبرگزاری بسیج مطرح کرد؛

لزوم حرکت به سمت دانش بنیان ها/تولید مبتنی بر دانش بهره وری بیشتری دارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: تولیدی که مبتنی بر دانش است یعنی با منابع کمتر بتوان دستاورد‌های بیشتری را ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۴۵۶۲۱۱
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مقام معظم رهبری براساس شرایط کشور هر سالی را به نامی مزین می‌کنند، نامگذاری سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر مبنای تولید و اشتغال، موید اهمیت این دو مقوله در دیدگاه‌های معظم له است.

ایشان درخصوص شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» فرمودند: "علت اینکه برای امسال نیز عنوان و شعار اقتصادی انتخاب شد، اهمیت محوری مسئله اقتصاد و همچنین چالش‌های اقتصادی در دهه نود است که رهایی از این چالش‌ها نیازمند تدبیر، عمل و حرکت صحیح است. "

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، افزودند: "منظور از اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌ها است که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود.  "

خودکفایی، بهره وری بیشتر و کاهش قیمت محصولات تولیدی با تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین محقق می شود
با تاکید و رهنمون های مقام معظم رهبری بر همگان واجب می شود که به تلاش و تبیین در زمینه "تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین" بپردازند. آنچه که پیش رو دارید حاصل گفتگوی ما با مصطفی نخعی، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی و سید احسان افتخاری عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی بیرجند در خصوص "تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در ایران" و دستاورد های دانش بنیان است:


تولید مبتنی بر دانش؛ اشتغال آفرینی و بهره وری بیشتری دارد
مصطفی نخعی نماینده مردم سربیشه و نهبندان سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی گفت: در شعار سنوات گذشته مقام معظم رهبری بر تولید و اقتصاد مبتنی بر تولید تاکید داشتند و امسال را تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند که یک رویکرد هدفمند و مشخصی را ایشان مد نظر دارند که از اهمیت اقتصاد آغاز شد و بعد اقتصاد تولید محور و امسال تولید دانش محور و اشتغال آفرین را مطرح کردند.

لزوم حرکت به سمت دانش بنیان ها/تولید مبتنی بر دانش بهره وری بیشتری دارد

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا سال گذشته شعار‌های سال بیشتر مبتنی بر معیار‌های کمی بود، افزود: جهش تولید یعنی افزایش سهم تولید در اقتصاد کشور، اما امسال شعار سال جنبه کیفی دارد یعنی چه تولیدی مطلوب ما هست که وجه تمایز امسال به سنوات قبل است.

نخعی با بیان اینکه در شعار امسال تولید دانش بنیان بیشتر مورد توجه مقام معظم رهبری است، افزود: تولیدی که مبتنی بر دانش است یعنی با منابع کمتر بتوان دستاورد‌های بیشتری را ایجاد کرد و ارزش افزوده بیشتری بدست آوریم کاری که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنیا آن را دنبال می‌کنند و ارزش محصول بیشتر دانش محور بودن و داشتن تکنولوژی بالاتر آن است.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که ما نیز با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور به سمت دانش بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف تولید حرکت کنیم که ما در کمیسیون انرژی مجلس در زمینه آب، برق و گاز این مهم را دنبال خواهیم کرد و یقینا دانش بنیان‌ها می‌توانند بسیار به ما کمک کنند چرا که اکثر صنایع انرژی انحصاری و در اختیار چند کشور خاص هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طول سالیان گذشته تعداد دانش بنیان‌ها در کشور به لحاظ کمی رشد خوبی داشتند و بایستی به دانش بنیان‌هایی که توانایی بالاتری دارند کمک شود تا بتوانند دانش محور بودن کار را در فعالیت هایشان بیشتر بروز دهند تا تولید دانش بنیان در کشور نهادینه شود.

نخعی عنوان کرد: تولید اشتغال آفرین که بیشتر مورد تاکید مقام معظم رهبری است با شرایط کشور تناسب دارد چراکه ما در کشور مازاد نیروی انسانی متخصص را داریم و تولید اشتغال آفرین از این باب در کشور ما اهمیت زیادی دارد.

وی عنوان کرد: با نگاه به زنجیره شعار اقتصادی سال در سنوات اخیر می‌بینیم که مقام معظم رهبری به درستی در طول سالیان اخیر اقتصاد را به عنوان موضوع اول کشور انتخاب کردند و ایشان معتقدند با توجه بیشتر به این حوزه بتوانیم اشتغال بیشتری در کشور ایجاد و مشکلات اقتصادی موجود را مرتفع ساخت.

 

 تولید دانش بنیان، با حرکت به سمت دانش بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف محقق می شود

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معمولا این شعار‌ها در جهت گیری دولت‌ها در وزارتخانه‌های مختلف که با این موضوعات مرتبط هستند بسیار تعیین کننده است و رویکرد‌ها و برنامه‌های مختلف تعریف می‌شود؛ امیدواریم امسال مجلس، دولت، کمیسیون‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط رویکرد خود را به این سمت و سو سوق دهند تا شعار سال محقق شود.

نخعی با بیان اینکه بخش عظیمی از دانش بنیان بودن از مراکز علمی و دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به حمایت‌هایی که از دانشگاه‌ها توسط دولت و مجلس در سنوات اخیر شده شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به لحاظ کمی رشد خوبی داشتند و رویکرد دانشگاه‌ها باید به سمتی برود که این شرکت‌ها عمق و اثر بخشی بهتری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: برای تحقق شعار امسال باید بخش‌ها و صنایعی از کشور که متکی به واردات تکنولوژی هستند مورد توجه و حمایت قرار گیرند همچنین بایستی دانش بنیان‌ها در این عرصه‌ها حضور پیدا کنند تا کشور را از واردات این گونه محصولات و قطعات با تکنولوِژی بالا بی نیاز کند و به استقلال کشور در این حوزه‌ها کمک کند و منجر به افزایش کیفیت محصولات تولیدی کشور و رقابت در عرصه بین الملل شود.


لازمه تحقق؛ تولید دانش بنیان برنامه ریزی صحیح و هدف گذاری مشخص است


سید احسان افتخاری مخترع و عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی گفت: شناسایی نیاز‌ها و مشکلات موجود جامعه و یافتن راه حل علمی جهت احصاء آن مهمترین وظیفه و تکلیف نخبگان و جامعه علمی کشور است.

وی با اشاره به شعار امسال گفت: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نیازمند هدف گزاری مشخص و برنامه ریزی صحیح و دقیق است که مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌های کشور با افق‌های علمی کوتاه مدت و بلند مدت بتوانند کشور را به این سمت سوق دهند.

افتخاری گفت: لازمه رسیدن به جهش علمی در کشور ایجاد انگیزه در دانشجو و اساتید، رفع موانع پیشرو مراکز علمی و پژوهشی، اصلاح قوانین دست و پا گیر این عرصه است.  

این نخبه علمی ادامه داد: راه حل مشکلات کشور تکیه بر دانش و توان بومی و اعتماد به جوانان و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است که با مجموعه این عوامل مشکلات و نیاز‌های جامعه شناسایی و متناسب با آن اقدام علمی و تولیدی صورت بگیرد.
 
عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: متاسفانه وجود برخی قوانین دست و پا گیر، منطبق نبودن شرایط امرار معاش فرد با رشد و پیشرفت او و بعضا عدم حمایت‌ها از سوی برخی نهاد‌های مربوطه از جمله چاش‌ها و معضلات پیشروی یک فعال عرصه علم و دانش است.


افتخاری بیان کرد: از مسئولین و متولیان امر درخواست دارم تا با برنامه ریزی درست، حمایت به جا از دانش پژوهان و فعالان علم و پیوند علم و صنعت بتوانیم در جهش علمی کشور و تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گام برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها