خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام قائینی:

اربعین روز احیا جهادهای آل الله است

همدان-استاد حوزه و دانشگاه گفت: روز اربعین روز احیا و گرامیداشت زحمات، خدمات و جهادهای آل الله است.
کد خبر: ۹۴۵۷۲۳۳
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام محمد قائینی امروز در مراسم تجمع بزرگ جاماندگان اربعین که در میدان امام خمینی (ره) همدان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام  اظهار کرد: روز اربعین روز احیا، گرامیداشت زحمات، خدمات و جهادهای آل الله است.

وی بیان کرد: خدای متعال می‌فرماید، کسانی که اعتقاد دارند خدا پروردگار ما است، ما را به وجود آورده تربیت کرده و پرورش داده آنگاه در این راه پایداری بنماید ملائکه که نیروهای غیبی خدا هستند و تدبیر همه امور جهان به دست آنها است بر این چنین انسان‌هایی نازل می‌شود و در کنار آنها قرار می‌گیرند و با روح آن‌ها عجین می‌شوند و در خدمت آنها خواهند بود و نتیجه نزول ملائکه این است که آنها نه غصه آینده و نه اندوه گذشته را می‌خوردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) مبنی بر اینکه مومن پنج نشانه دارد، تصریح کرد: از نشانه‌های مومن خواندن هر روز ۵۱ رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست انداختن، در هنگام سجده سر بر خاک گذاشتن، بلند و آشکار ذکر بسم الله الرحمن الرحیم گفتن است.

وی با تاکید بر اینکه رفتن به زیارت حرم امام حسین (ع) در روز بیستم صفر از ویژگی‌های مومن است، گفت: در روز اربعین حاضر شدن در کربلا از نشانه‌های ایمان است.

قائینی مطرح کرد: در روایات آمده افرادی که علاقه ندارند کربلا بروند و یا بی‌اعتنا هستند، بدانند که ناقص الایمان هستند و ناقص الایمان از دنیا خواهند رفت.

وی با بیان اینکه اربعین یعنی انسان اهل خواندن زیارت اربعین باشد، عنوان کرد: افرادی این زیارت را می‌خوانند که نور خدا در قلب آنها تابیده شده باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرائت زیارت اربعین مختص روز اربعین نیست و در روزهای دیگر هم می‌شود آن را خواند، یادآور شد: همه ائمه ما در طول سال زیارت اربعین را قرائت می‌کردند.

وی با بیان اینکه کسی مومن است که در روز اربعین دست به دعا بردارد و قلبش متوجه به حرم امام حسین (ع) شود، گفت: در روز اربعین کاروان آل الله به کربلا وارد و بر سر مزار شهدای خود حاضر شدند و با امام حسین (ع) تجدید دیدار کردند.

قائینی بیان کرد: لازم نیست ما حتما در روز اربعین در کربلا باشیم همین که اهل خواندن زیارت اربعین باشیم جزء مومنین خواهیم بود.

وی با اشاره به قسمتی از زیارت اربعین گفت: زائر در این زیارت خطاب به خدا می‌گوید اباعبدالله در مقام دعوت مردم به حق کامل تبلیغ کرد و عذری برای مردم نگذاشت و خون قلبش را در راه تو داد تا بندگان تو را از جهالت نجات دهد؛ این به آن معنی است که اگر نور الهی نباشد همه ما هلاکیم و امام حسین (ع) آمده تا دست همه ما انسان‌های غرق شده را بگیرد و نجات دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جهالت به معنای آلودگی و گمراهی است، تصریح کرد: کسی که از نظر عملی گمراه است دچار جهالت و هواپرست و به دنبال نفس خود است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به خواسته آمریکای جنایت‌خوار همه باید خرد بشوند و از بین بروند و می‌خواهد در امور اقتصادی، نظامی و حتی امور فرهنگی بر همه تسلط داشته باشد، ادامه داد: عربستان جنایتکار هفت سال است که یمن را بمباران می‌کند هزاران کودک نابود شده است که این اقدام از جهالت این کشورها نشأت می‌گیرد و به دنبال هوا و نفس خودشان هستند.

قائینی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) به دنبال این بود که انسان‌ها را از جهالت نجات دهد، بیان کرد: از آنجایی که انسان در مقام تصمیم‌گیری عاجز است دچار تحیر است و انسان باید اهل استدلال و منطق باشد به همین علت امام حسین (ع) برای نجات انسان آمده است.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) انسان را از حیرت ذلالت نجات می‌دهد و راه را به انسان نشان دهد، عنوان کرد: راه مستقیم ما دین است.

* امام حسین (ع) برای نجات کل بشریت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زیارت اربعین می‌خوانیم خدایا تو امام حسین را حجت بر بنده گانت قرار داده ای و الگوی بشریت امام حسین (ع) است، گفت: امام حسین (ع) برای نجات کل بشریت است و باید این درس را از اربعین بگیریم که باید به فکر مردم بود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین با دعوت مردم به راه حق به فکر مردم بود افزود: همه مردم به خصوص قشر فرهنگی و مراکز فرهنگی همه باید به تبلیغ حق مشغول باشند.

قائینی با بیان ابنکه باید عاطفانه خیرخواه مردم بود تصریح کرد: نباید حسادت، کینه و رقابت داشته باشیم و خوبی همدیگر را بخواهیم و از ته دل سعادت را برای مردم بخواهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مردم هزینه کرد گفت: سخنرانی و اشاره به تنهایی کافی نیست و باید وارد میدان شد و باید اهل عمل باشیم و برای مردم کار کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نمود سینه‌زنی‌ها و روضه‌خوانی‌ها در هیئات باید در جامعه ظاهر شود، افزود: باید عملا نشان دهیم بنده خدا هستیم چراکه بنده خدا عیال الله است و برای همدیگر دلسوزی می‌کنند.

وی مطرح کرد: اگر کسی می‌خواهد به سعادت برسد و در نظام خلقت بیهوده زندگی نکند باید برای نجات مردم اقدام کند و اهل عمل باشد.

قائینی با بیان اینکه امام حسین (ع) در راه خدا تلاش کرد و در راه خدا نهایت تلاشش را برای اصلاح مردم کرد، گفت: در این راه برای رسیدن به اهداف عالی باید خون داد و فقط ثروت خرج کردن کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) در روز عاشورا در کنار پیکر شهدا گفت خدایا این قربانی‌ها را از ما بپذیر تا ما بنده راستین تو باشیم، و خود را مدیون خدا می‎داند، گفت: باید برای توفیق نعمت تعلیم و عبادت و نعمت کمک به مردم و ... خدا را شکر کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسی که می‌خواهد در راه خدا کار کند باید خون و آبرو دهد، تصریح کرد: گاهی اوقات آبرو دادن سخت‌تر از جان دادن است.

وی بیان کرد: روایتی داریم که از امام صادق(ع) می‌پرسند مقام امام حسین (ع) در نزد خدا بالاتر است یا مقام امام حسن (ع) که ایشان می‌فرماید امام حسن (ع)، چرا که امام حسن(ع) آبروی خود را برای حفظ اسلام تقدیم کرد.

قائینی با بیان اینکه امام حسین (ع) در راه‌یابی و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت آموزگار و مربی بشریت است، گفت: امام حسین (ع) به ما آموخت که اگر می‌خواهی به رشد و عاقبت به خیری برسی باید در راه خدا قدم برداری و بنده خدا شوی و اگر به دنبال غیر خدا بروید اهل سقوط هستید.

وی عنوان کرد: زندگی باید ارزش محور باشد و به کمالات فضائل نفسانی برسید و همچنین باید در راه عقیده استقامت و پایداری کرد تا به هدف نیک که سعادت دنیا و آخرت باشد برسید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نهضت امام حسین (ع) به گونه‌ای پیاده شد که برای همه قابل فهم و قابل پذیرش بود و قابل انجام است، عنوان کرد: انسان باید برای اینکه بنده خدا باشد و پاک زندگی کند نباید زیر بار ذلت رود.

وی با بیان اینکه مردم ایران و امت اسلام در قرن حاضر الگوی بشریت شده‌اند، خاطرنشان کرد: اسم ایران در همه جای دنیا هست نه فقط در بعد فرهنگی بلکه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و پیشرفت‌های صنعتی، چرا که این نتیجه عمل کردن به دستور دین است.

قائینی ابراز کرد: شما مردم از آن روزی که امام خمینی (ره) قیام را شروع کرد پای حرف او ایستادید، چون می‌دانستید برای خدا می‌گوید و دنبال ارزش‌ها و اهل عمل است و مشکلات هشت سال جنگ، پایداری، فشارهای نابهنجار اقتصادی را به خاطر خدا تحمل کردید.

وی با بیان اینکه در کشور مشکلات وجود دارد، تاکید کرد: تبلیغات سنگین دنیا علیه انقلاب و اسلام در مردم هوشیار اثر نمی‌کند چرا که پادزهر آن امام حسین (ع) و راه او است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات