خبرهای داغ:
جامعه بانوان فرهیخته و عفیف ایرانی توانستند راهی میانه پیدا کنند که هم عفیف باشند هم مدرن، هم الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ را درک کنند و هم پایگاه اجتماعی خود را بسازند اما چون چنین هویتی که ریشه در تمدن ایرانی و پویایی شیعه دارد کمتر در جامعه گسترش یافته و تلاش های کمی برای ترویج این نوع هویت یابی در جامعه شده است موجب شده تا امروز هویت یابی های متضادی را شاهد باشیم که تا آستانه خطر آفرینی و دشمن تراشی برای بانوان ما پیش برود و بسیاری از انان را از هویت داشته خود منفور کند.
کد خبر: ۹۴۵۷۵۹۸
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-- از خراسان رضوی - نویسنده مقیمی : امروزه، بحران هویت، مساله جدی است که جامعه بشری با آن دسته و پنجه نرم می کند و زنان جوامع به واسطه فطرت و نوع نگاه به آنان، بیشتر در معرض این بحران قرار دارند.
جامعه ما نیز مانند سایر جوامع هم تاحد زیادی دستخوش این بحران شده است.اما نکته حائز اهمیت این است که ساختار جامعه ایرانی به واسطه زیست چند قومیتی که سالیان سال دارا است، این قابلیت را دارد که در عین حفط خرده فرهنگ ها و هویت های قومیتی، هویت ملی خود را هم دریابد و بدان پایبند باشد .حال باید دید این هویت ملی برای زنان و دختران جامعه امروزی چقدر تبیین شده و چه میزان مورد پذیرش است؟
در وهله اول باید عدد هویت هایی که به آنها عرضه شده را بررسی کرد، حتی هویت های کوچکی که قطعا قابل شمارش نیستند! اما می توانند به چالش برانگیز باشند چرا که این خرده هویت ها جامعه بانوان را درگیر خود کرده است.
هویتی که به زنان ایرانی می گوید شما برای جهانی شدن و مدرن بودن باید از قالب مذهبی و سنتی جامعه خود خارج شده و ساختارهای آن را بشکنید تا در جهان حرفی برای گفتن داشته باشید و این امر مستلزم داشتن روابط ازاد، بی حد بودن نوع پوشش و تسلط بر جنس خود بدون حمابت مردان خانواده است! چون این نوع نگرش در جامعه ایرانی و حکومتی اسلامی قابل پذیرش آحاد جامعه نیست،مبتلا به آن، دچار بحران می شود در واقع به بانوانی که خاستار این هویت هستند این حس القا می شود که شما نه تنها آزادی در هویت یابی خود ندارید بلکه دچار اسارت در این فرهنگ و ساختار هستید!.
از سوی دیگر بانوانی در جامعه زندگی می کنند که به علت ظلم و تحقیری که سالیان سال به علت فهم نادرست مردان سنتی، متوجه آنان شده است دچار آسیب های روحی یا جسمی هستند. بخشی از این بانوان به دنبال عقده گشایی از باورهای سنتی که بعضا آمیخته با مذهب است، می روند و در این راه دچار افراط یا دچار تقریط می شوند ! بدین سان که یا خود را انقدر ضعیف می پندارند که دربرابر این تعدی ها سکوت میکنند و بقیه را هم به پذیرش این رویه توصیه می کنند و یا آنقدر به مقابله می پردازند که حتی ساختارهای صحیح را هم زیرسوال می برند و به کل جامعه تعمیم می دهند ! در مقابل واکنش بانوانی را می بینند که می خواهند از کیان حیا و عفت زنانه خود دربرابر این هجمه ها علیه مردان خانواده محافظت کنند اما ریشه آن را نمی دانند و بروز همین مسئله موجب تقابل بین زنان جامعه می شود!
درمیان همه این هویت یابی های مرسوم شده امروزی جامعه بانوان فرهیخته و عفیف ایرانی توانستند راهی میانه پیدا کنند که هم عفیف باشند هم مدرن ، هم الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ را درک کنند و هم پایگاه اجتماعی خود را بسازند، اما چون این چنین هویتی که ریشه در تمدن ایرانی و پویایی شیعه دارد کمتر در جامعه بانوان ما بسط و گسترش یافته و ازطرفی تلاش های کمی برای ترویج این نوع هویت یابی در جامعه شده است موجب شده تا امروز هویت یابی های متضادی شاهد باشیم که تا آستانه خطر آفرینی و دشمن تراشی برای بانوان ما برود و بسیاری ازآنان را از هویت داشته خود منفور سازد.
لذا بهترین راه در مواجهه با هویت یابی های متضاد و خالی از عمق امروزی برای جامعه بانوان ، نشان دادن بهترین هویت و منش به آنان ابتدا از طریق خانواد و نهادهای اجتماعی اولیه مثل متولیان آموزش کشور، رسانه ها و سپس بازتاب آن در رده های بالای حاکمیتی با بهره مندی از توان و نظرات چنین بانوانی در بدنه مدیریتی و اجرایی کشور است تا بانوی ایرانی بجای چشیدن هویت پوچی که نه تنها او را از خود و جامعه دور می کند، بتواند خود واقعی و ملی اش را بشناسد به داشته هایش ببالد و در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش مهمی ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
 
ارسال نظرات