سرتیپ پاسدار مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی بسیج اساتید در مشهد، بسیج اساتید را حلقه واسط میان نظام و دانشگاه، حوزه و دانشگاه و مردم و نظام و نیز تعیین‌کننده و اثرگذار در امنیت پایدار و در حوزه امنیت دانست.
کد خبر: ۹۴۵۷۶۸۲
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اساتید بسیجی در مشهد مقدس گفت: در تولید علم و آزاد اندیشی دینی و بالا بردن توان علمی و فرهنگی، هم مجموعه خود بسیج اساتید و هم سایر اساتید و دانشجویان در سراسرکشور به عنوان حلقه واسط در دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

سرتیپ پاسدار خادمی در ادامه ضمن تاکید برامنیت به عنوان یکی از ابعاد قدرت ملی و نقش نخبگان و اساتید به عنوان حلقه واسط دانشگاه، نظام و مردم در موضوع تولید علم و تولید امنیت به ویژه چالش علم و فناوری و تاثیر آن در مقوله امنیت مسائلی را بیان کرده و خاطرنشان کرد: اهمیت علم بر هیچ کسی پوشیده نیست. اساسا علم قدرت آفرین است و فاصله گرفتن از آن یعنی از دست دادن قدرت یعنی قرار گرفتن تحت سلطه صاحبان علم و قدرت. پس از نظر اهمیت بر هیچ کسی از این جهت پوشیده نیست. اکثر چالش‌هایی که اکنون پیش روی ماست در ابعاد مختلف قدرت ملی از جمله مقوله امنیت، فاصله علمی ما با برخی کشورهاست که اگر از بعد علمی حرکتی را در پیش گرفتند نه به اندازه ما انگیزه دارند و نه به اندازه ما استحکام در عمل دارند، نه اندازه ما وقت گذاری برای کار دارند. این یک واقعیت در دنیای امروزاست.

امنیت مردم پایه از دیدگاه مکتب شهید سلیمانی

وی درادامه راهکارهای تحقق امنیت مردم پایه و نقش بسیج اساتید در آن را بیان کرده و به موضوع امنیت مردم پایه از دیدگاه مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت:  نگاه شهید سلیمانی در بعد امنیت مردم پایه برگرفته از دیدگاه‌های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بود که هر دو بزرگوار اساسا موضوع امنیت را یک موضوع مرکب و چندبعدی و یک گفتمان مدرن از آن یاد می کنند و امنیت را صرفا در بعد نظامی نمی بییند و یا در بعد اقتصادی به تنهایی نمی بینند. چرا که در هر جای دنیا که نگاه به این صورت شد و تمرکز روی یکی از مولفه های قدرت ملی قرار گرفت با شکست مواجه شدند.

وفاق و همگرایی موضوع اساسی در بحث امنیت

رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر توازن در مولفه‌های اصلی امنیت ملی یعنی مولفه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی تاکید کرد وگفت : در مرجعیت امنیت در اندیشه امام و مقام معظم رهبری و در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از این اندیشه‌ها است، جامعه، نظام و مردم هر یک نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند. وفاق و همگرایی به عنوان یک موضوع اساسی در بحث امنیت، ولایت مداری به عنوان پیوند مردم و رهبری از نظر فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی، محبتی یکی از مسائل اساسی مورد تاکید این بزرگواران بوده است. ایشان همواره مردم را به عنوان رکن مهم و پایه اصلی می‌دانستند و همینطور بر اقتدار نظامی و دفاعی و اقتصادی و گسترش و تعمیق معارف دینی و جنبش نرم افزای و تولید علم تاکید کردند.

خادمی امنیت مردم پایه را محصول سه موضوع اساسی؛ اعتماد مردم به نظام و رهبری، اعتقاد مردم به اسلام و مبانی دینی و درک صحیح و مشترک مردم و نظام نسبت به دشمن و دشمن شناسی دانست و عنوان کرد: انتظار مقام معظم رهبری از بسیج اساتید آنست که در مقوله دشمن و دشمن شناسی کار کنید. اگر اینگونه شد امنیت ما یک امنیت خوب و بومی و خود ترمیم خواهد شد. مانند بحران‌هایی که پشت سر گذاشتیم. امنیت ما تولیدی خواهد شد و وارداتی نخواهد بود. مکتب شهید سلیمانی اساسا تولید کننده امنیت است تا وارد کننده امنیت. حال باید پرسید؛ چگونه پایه‌های ارتش جهان اسلام ایجاد شده است؟ از شرق دنیا گرفته تا غرب دنیا در کجاست  که شهید سلیمانی را نشناسند در کجاست که آگاهی نسبی از مکتب ایشان نداشته باشند؟ از حزب ا... در لبنان، از حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، از دفاع وطنی در سوریه، از حیدریون و حشد الشعبی در عراق، از زینبیون در پاکستان، فاطمیون در افغانستان، انصار ا... در یمن.

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی با شهادت خودش مانند یک شیشه‌ای که وقتی شکسته می‌شود، تیزتر می شود، برندگی در دست همه آزادی خواهان داد و همه مجموعه جبهه مقاومت را توانست از یک توانمندی بالایی برخوردار کند.

انتظار اصلی از اساتید دانشگاه جریان شناسی و دشمن شناسی است

خادمی نقش بسیج اساتید و نخبگان جامعه را به عنوان مرکزی که مقوله ولایت مداری و باورهای دینی را توسعه داده و هم کسب علم و فناوری کرده و نیز ارتباط با مدیریت امنیتی کشور را حفظ می‌کند، حلقه‌ای بین نظام امنیتی و نظام دانشجویی و دانشگاهی و همینطور مردم ایجاد می‌کند. یک انتظار اصلی قطعا از شما جریان شناسی و دشمن شناسی است. قطعا از مجموعه بسیج اساتید بیش از همه انتظار است که در این مسیر وارد شود همچنین می‌توانند به برطرف کردن چالش‌های علمی کمک کنند. یکی دیگر از انتظارات جهاد تبیین است. این که چگونه می خواهیم به مقوله جهاد تبیین که مورد انتظار حضرت آقا است، جامه عمل بپوشانیم؟ با چه نگاه و اطلاعاتی؟ از چه مسیری، چگونه می خواهیم مخاطب را همراه خودمان کنیم، مهم است.

وی در مقوله دشمن شناسی بیان کرد: وقتی می‌گوییم دشمن، ما محوریت دشمن را روی آمریکا و بعضی از نوچه هایش مانند رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و والا مابقی که دنباله روی آنها هستند و آن همه نه مردم بلکه سران کشورها و خیانتی که دارند مرتکب می شوند فعلا برای چند صباحی ممکن است علم مخالفت با ما را بردارند.

خادمی یک اختلاف مبنایی ما با دشمن را، اختلاف در جهان بینی و ایدولوژی مطرح کرد و از اصل پایداری، اصل مشارکت و قدرت های بزرگ نرم افزای و سخت افزاری که خداوند در اختیار ما قرار داده سخن گفت.

وی همچنین برخی چالش‌های علمی پیش روی حفاظت اطلاعات را برشمرد و بر لزوم تقویت توان بومی، توان علمی و آزمایشگاهی تاکید کرد.

خادمی سپس در حوزه ایده محوری و نرم افزاری  و ترکیب آن با جهاد تبیین سخن گفت و عنوان کرد: ما امروز ایده داریم و یک قدرتی در دنیا هستیم و دنیا الان از این جهت روی ما تمرکز کرده است. باید خلاء‌های علمی را پر کنیم . راهبرد دشمن این است که نگذارد ما تکنولوژی محور شویم باید موانع را برداریم و بدانیم رفع مشکلات همت بزرگی می طلبد.

جنگ شناختی، جنگ روایت‌ها،  قلب واقعیت‌ها و جنگ عملیات روانی

وی افزود: همچنین در موضوع ایده محوری دشمن چند راهکار را انتخاب کرده است، یک جنگ شناختی، دو جنگ روایت‌ها، سوم قلب واقعیت‌ها، چهار جنگ عملیات روانی شما مشاهده می کنید با این چند پارامتر در صدد تصرف افکار عمومی ما است. باید  این فکر را در اختیار بگیرید رفتار منبعث از افکار حرکت خودش را خواهد کرد. این یکی از بحران‌های جدی ما خواهد بود و لذا اگر دشمن موفق شد اولا خروجی این تضعیف باورها و بنیه اعتقادی است و از آن بدتر کاهش اعتماد به نظام و یاس و ناامیدی نسبت به آینده . من روی کاهش اعتماد به نظام خیلی تأکید دارم و حتی شاید خیلی مهمتر از آن بخش تضعیف اعتقادی است. بسیج اساتید و نخبگان ما به عنوان حلقه واسط بین نظام و جامعه، بین نظام و دانشگاه می تواند اعتماد سازی را انجام دهد.

لزوم درک و استخراج حقیقت از دل واقعیت‌ها

وی تبیین را استخراج حقیقت از دل واقعیت نامید و بیان کرد: ما امروز با وقایع مختلفی روبرو می شویم که حقیقتش یک چیز دیگری است این موضوع بسیار مهمی است . بعضی چیزها در واقعیت، رخ می دهد و حقیقت آن یک چیز دیگری است. بعضی چیزها مثل عملیات روانی حتی واقعیت هم ندارد اما یک چیزی درست می کنند در معرض افکار عمومی قرار می دهند که افکار عمومی ممکن است آن را قبول کند لذا این قسمت موضوع بسیار مهمی است درک حقیقت از دل واقعیت ها.

خادمی در ادامه بر لزوم  دشمن شناسی و جریان شناسی، استقامت و در عین حال مسلط بودن روی عوامل امیدبخش تاکید کرد.

گفتنی است رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه این مباحث به سوالات و برخی شبهات اساتید پاسخ گفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات