خبرهای داغ:
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین؛

بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی در هفته کودک برگزار می شود

موسوی عنوان کرد: بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی با محوریت امیدها و آرزوها و غم ها و ایثارها و از خودگذشتگی ها در هفته کودک برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۶۰۵۵۸
|
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به مناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد.

دکتر سید علیرضا موسوی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در این نشست بیان کرد: پیامبر می فرماید بچه ها را به دلیل اینکه بچه ها را راحت گریه می کنند، با خاک بازی می کنند و غرور ندارند، نگران روزی خود نیستند، کینه جو نیستند و دل به داشته های خود نمی بندند، دوست دارم. این خصلت ها را خدا در فطرت انسان قرار داده است.

وی گفت: اگر خصلت کودکان آسیب نبیند بسیاری از مشکلات موجود برطرف خواهد شد. شرایط خانواده، اجتماع و آموزش های ناسالم موجب دوری کودکان از فضای سالم کودکی می شود و موجب آسیب ها می شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اظهار کرد: از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه، هفته ملی کودک نامگذاری شده و این تلنگری برای جامعه است که حقوق کودکان را جدی بگیریم. جامعه در آینده توسط همین کودکان اداره می شود و کم کاری در این حوزه موجب صدمات جبران ناپذیری می شود. باید به معنای واقعی کودک و نوجوان در دستور فرهنگی جامعه و خانواده قرار گیرد. متاسفانه به دلیل پیچیدگی دنیا ی امروز و تخصص ی شدن امور، بسیاری از امور از عهده خانواده خارج است و آموزش های لازم کودک و نوجوان نیازمند توجه تخصصی است تا شاهد جامعه شاداب با کودکانی خلاق برایاینده ای بهتر باشیم.

موسوی عنوان کرد: کودکان یکی از بی دفاع ترین اقشاری هستند که به راحتی در معرض آسیب اجتماعی قرار می گیرند و کودکی که به ناچار در معرض فضای مجازی قرار می گیرد، دچار آسیب های جدی شده و بدون اینکه سره را از ناسره تشخیص دهد دچار صدمات جبران ناپذیر می شود. لذا لازم است رسانه‌ها به موضوع کودک و نوجوان به صورت ویژه بپردازند و نسبت به محیطی که کودک در آن قرار دارد حساسیت نشان دهند و این امر مستمرا در طول سال ادامه داشته باشد.

وی افزود: بعد از انقلاب متناسب با ارزش های جامعه ساختار کانون حفظ شد و محتوا کمی تغییر کرد. از قبل از انقلاب یک کانون پرورش فکری اولین و قدیمی ترین مرکز استان است که بزرگان فرهنگی و دینی و .. محصول این کانون هستند. امروز ما در استان ۱۶ مرکز ثابت، ۵ مرکز سیار شهری و روستایی و یک مرکز پستی در استان مشغول خدمت رسانی هستند و ۶۲ نوع فعالیت در مراکز کانون پرورش فکری و نوجوان در حال انجام است.

 موسوی تصریح کرد: کانون یکی از مهمترین نهادهایی است که به صورت تخصصی کار کودک و نوجوان انجام می دهد و در کتابخانه های تخصصی کانون، ۱۷۱ هزار جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان داریم که به اعضای کانون به صورت امانت سپرده می شود. در حال حاضر ۴ هزار و ۴۷۶ نفر در رده ۴ تا ۱۸ سال هستند که ۶۸ درصد دختر و ۳۲ پسر هستند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: همچنین برای کودکان و نوجوانان با معلولیت های جسمی و حرکتی و ذهنی در قزوین یک مرکز فراگیر برای ناشنوایان و نابینایان و مشکلات جسمی حرکتی، برنامه و کتاب تهیه شده و مربیان آموزش دیده به این عزیزان خدمات ارایه می دهند.

وی یادآور شد: کانون زبان کانون پرورش فکری با ۲۵۰۰ زبان آموز فعال است. از ابتدای سال تا کنون ۲۴ هزار و ۲۵ کتاب به کودک و نوجوان عضو این کانون امانت سپرده شده و با توجه به اینکه ما از دوران کرونا خارج شدیم، کمی با رکود مواجه هستیم.

موسوی با اشاره به برنامه های اجرا شده از سوی کانون بیان کرد: اجرای پویش فصل گرم کتاب در محوطه بوستان های سطح شهر، اجرای جنگ شاد ویژه موسسه راه فرشتگان آسمانی، ایجاد غرفه در دانشگاه کار با هدف معرفی مشاغل، توزیع کتاب به بیست و دو مرکز سیار و ثابت استان، برگزاری مراسم روز گرامیداشت ادبیات کودک و نوجوان با حضور فرهاد حسن زاده و جشن امضای کتاب «سینه ام پر از اشک های گوزن است»، سیزدهمین سوگواره عاشورایی ماه زخمی در مقطع کشوری در استان بخشی از برنامه های اجرا شده در کانون است. 

وی ادامه داد: بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی با محوریت امیدها و آرزوها و غم ها و ایثارها و از خودگذشتگی ها در هفته کودک برگزار خواهد شد. همچنین تجلیل از مادران شهید نوجوان با عنوان صبر زینبی، برگزاری برنامه های هفته دفاع مقدس، ایثار و شهادت، عفاف و حجاب و برنامه های آیینی و تقویمی، برگزاری کلاس نجوم با چتر اسمان نما با حضور مربیان در ۲۱ مدرسه استان، فعالیت های ادبی و فرهنگی و هنری متعدد در مراکز کانون بخش دیگری از فعالیت های کانون است.

این مسوول در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا امروز ۱۴ هزار نفر از اعضای کانون و کودکان و نوجوانان استان از نمایش های صحنه ای کانون دیدن کرده اند. جشن بزرگ روز جهانی کودک روز شنبه در مدرسه کابل البرز قزوین، جشنواره ملی قصه گویی از ۱۸ تا ۲۰ مهرماه، برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری، نقاشی روی حجم سفالی بزرگ در پارک مطهری، دیدار اعضای کانون با کودکان بیمار در بیمارستان قدس، اجرای طرح پیک امید با حضور مربیان کانون پرورش فکری در مناطق محروم استان از برنامه های هفته ملی و روز جهانی کودک است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها