تحویل حجمی آب به کشاورزان استان اردبیل آغاز می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل تعاون روستایی، آب به‌صورت حجمی به کشاورزان استان اردبیل تحویل داده خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۶۰۶۷۳
|
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

تحویل حجمی آب به کشاورزان استان اردبیل آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حمید فضایلی در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: عمده مصرف منابع آبی استان اردبیل در حوزه کشاورزی است که با توجه به کاهش چشمگیر آورد رودخانه‌ها، ذخایر سدها و آب‌های زیرزمینی ضروری است کشاورزان با استفاده از فناوری‌های نوین، از کشت محصولات آب‌بر پرهیز کنند.

وی افزود: در راستای استقرار یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصاد پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور و دانش بومی کشاورزان، سند مشترک همکاری بین شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل تعاون روستایی استان اردبیل به امضا رسید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در قالب این تفاهم‌نامه مشترک، تحویل حجمی آب بر اساس سند ملی آب، در زمان و مکان مناسب به تشکل‌های آب‌برانی که از سوی تعاون روستایی معرفی می‌شوند، انجام خواهد شد.

فضایلی بیان کرد: شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌ها و به‌کارگیری ۲۳ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب، از جمله اقدامات این شرکت در راستای مدیریت مصرف آب بوده و شماره تلفن چهار رقمی ۳۱۷۱ آماده اخد گزارش‌های مردمی مرتبط با تخلفات حوزه آب است.

کاهش ۲۵درصدی بارندگی در استان اردبیل طی سال آبی گذشته

وی با اشاره به کاهش ۲۵درصدی بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به بلندمدت تصریح کرد: ورودی سد خدا آفرین به‌عنوان یکی از سدهای مهم استان اردبیل طی مدت ۴ سال ۴۲درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهر‌ه‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان این‌که ۹ سد بزرگ و ۴۳ سد کوتاه در استان وظیفه ذخیره آب‌های سطحی را بر عهده دارند، گفت: حجم کل مخازن سدهای استان اردبیل بیش از ۴۰۰میلیون مترمکعب بوده که سطح فعلی ذخیره آب در مخازن این سدها به حداقل‌ترین میزان خود رسیده است.

فضایلی با اشاره به افت شدید آورد سدهای استان اردبیل در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) گفت: بر اساس شرایط موجود مدیریت بهینه مصرف آب در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل قرار دارد.

ارسال نظرات