در اردبیل؛

گروه جهادی با فعالیت‌ برون مرزی/ جوانان اردبیلی که هدفشان محرومیت‌زدایی و فرهنگ‌سازی است

اعضای جوان گروه جهادی «شهید وفایی» در اردبیل بدون چشم‌داشتی پا در میدان محرومیت‌زدایی گذاشتند. این گروه، فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی خود را تنها به استان محدود نکرده بلکه مدت‌هاست که طرح پاکسازی «حرم تا حرم» را اجرا می‌کند.
کد خبر: ۹۴۶۲۸۱۹
|
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ گروه‌های جهادی برگرفته از جوانان و نوجوانانی هستند که برای رفع مشکلات مردم و صدالبته نیازمندان پا به میدان می‌گذارند. جوانان خودجوشی که بدون چشم‌داشتی و تنها برای رضای خدا می‌خواهند، گره از مشکلات مردم باز کنند.

یکی از این گروه‌های جهادی در استان اردبیل، گروه جهادی «شهید وفایی» است. گروه جهادی که در بیشتر حوزه و زمینه‌ها فعالیت‌ دارد؛ سرپرست این گروه جهادی، برادر شهید است. او اعتقاد دارد که هر کسی باید در جایگاه و توان خود برای آبادانی میهن و شهر خود بدون چشم‌داشتی تلاش کند.

گروه جهادی «شهید وفایی» یکی از گروه‌های است که در کنار انجام فعالیت‌های عمرانی، چندین طرح مختلف را اجرا کرده‌اند. طرح «خانه به خانه» در ایام کرونا و طرح پاکسازی «حرم تا حرم» که یک طرح برون مرزی است از جمله طرح‌های خاص این گروه است.

انسان با دیدن این گروه‌ها، گاهای اوقات از خود می‌پرسد، گروه‌های جهادی چگونه سختی‌ها را پشت سر می‌گذارد و چرا بدون داشتن چشم‌داشتی و با وجود مشکلات همچنان پای کار و کمک به مردم هستند؛ به راستی که جواب این سوالات را باید از گروه‌های جهادی پرسید.

عباس وفایی، سرپرست گروه جهادی «شهید وفایی» با وجود مشکلات متعدد، این گروه را تاسیس کرد. گروه جهادی «شهید وفایی» از سال ۹۰ کار خود را شروع کرده و تا به الان فعالیت‌های مختلفی را در عرصه فرهنگی و عمرانی انجام داده‌ است.

ایده و نظریه تشکیل گروه جهادی چگونه در ذهن شما جرقه خورد؟
دستگیری از افراد نیازمند و کمک به همشهریان یکی از آرزوهای ما بود برای همین تصمیم گرفتیم تا یک گروه جهادی تشکیل دهیم. اکثر اعضای گروه جهادی ما از قشر پایین جامعه هستند و چون همه ما طعم محرومیت و سختی‌ها را چشیده‌ایم پای کار آمدیم تا برای کمک به افراد نیازمند جامعه، تلاش کنیم.

 گروه جهادی را با حمایت خانواده و نزدیکان تشکیل دادیم و همچنان با کمک خیرین استان و دوستان مشغول محرومیت‌زدایی هستیم؛ این را هم می‌توانم بگویم که گروه جهادی «شهید وفایی» یکی از اولین گروه‌های جهادی است که در اردبیل آغاز به‌کار کرده است.

 ساخت یک خانه برای یکی از هم نیازمندان در حاشیه شهر را می‌توان به‌عنوان اولین فعالیت گروه‌مان نام ببریم.

دلیل نامگذاری گروه به‌نام «شهید وفایی» چیست؟
به گفته مقام معظم رهبری زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و با این‌که این شهید از خانواده خودمان هست اما ما این شهید را متعلق به همه می‌دانیم بنابراین شهید بزرگوار خانواده ما، تنها برادر من و شهید ما نیست.

در طول تمام این سال‌ها، تلاش کردیم تا نام و یاد شهید بزرگوارمان را با انجام کارهای خیر و خداپسندانه زنده نگه‌داریم.

کمی هم از نظم درون گروه و همین‌طور از سن و سال اعضا سخن بگویید؟

با ایجاد نظم و پیشبرد بهتر کارها و فعالیت‌های گروه، کارگروه‌هایی را تعریف کردیم و وظایف هر کارگروه و مشخص و ابلاغ کردیم. به‌نظر اعضا یکی از دلایل موفقیت و رسیدن به اهداف تعریف شده، ایجاد نظم و مشخص شدن وظایف افراد و اعضا است بنابراین جهت ایجاد نظم، کارگروه‌ها مشخص و بعد فعالیت‌ها آغاز شد.

گروه جهادی شهید وفایی، ۱۱ کارگروه دارد که اعضای هر کارگروه ۵۰ الی ۶۰ نفر است. می‌توانم بگویم در این گروه محدودیت سنی وجود ندارد، به‌طوری‌که در گروه ما از نوجوان تا مَرد ۶۵ ساله نیز فعالیت دارند.

چند مورد از فعالیت‌های گروهتان برایم ما بگویید؟

فعالیت گروه ما به حوزه و بخش خاصی محدود نمی‌شود. آبرسانی و سدسازی به روستاها و مناطق محروم، مرمت مزار شهدا، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و نوشت افزار برای خانواده‌ها و کودکان نیازمند و همین‌طور اجرای طرح خانه به خانه از حمله اقدامات گروه جهادی ما است. 

 طرح پاکسازی حرم تا حرم که یک فعالیت برون مرزی است هم از فعالیت خاصِ گروه جهادی شهید وفایی است.

  توزیع ۲۰۰۰۰ هزار بسته معیشتی با حمایت بسیج سازندگی استان نیز از فعالیت‌های گروه شهید وفایی بوده است. البته باید بگویم که در حال حاضر ۱۴۰۰۰ نفر در سطح استان اردبیل تحت پوشش گروه ما هستند.

 طرح خانه به خانه که اشاره کردید چه طرحی است؟

 طرح خانه به خانه را همزمان با همه‌گیری کرونا آغاز کردیم. ضدعفونی معابر و اماکن عمومی، همچنین توزیع اقلام بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش از جمله برنامه‌های ما در قالب این طرح است. هدف از اجرای طرح فوق جلوگیری از گستری بیماری کرونا در سطح استان بود.

در کنار این طرح، به کمک خیرین استان و سازمان بسیج توانستیم بسته‌های معیشتی متعددی را در بین خانواده‌هایی که به‌دلیل بیماری کرونا مشکلات معیشتی داشتند، پخش کنیم. 

فعالیت برون مرزی شما که پاکسازی حرم تا حرم نام دارد، چه نوع فعالیتی هست؟

سال ۹۸، اولین سالی بود که طرح پاکسازی حرم تا حرم را آغاز کرده‌ایم، در شروع نفراتی که در این طرح مشارکت داشتند کم بود اما رفته رفته تعداد نفراتی که خواستار فعالیت در طرح فوق بودند بیشتر شد.

طرح حرم تا حرم، یک اقدام فرهنگی است که به مرور موفق شدیم گسترش دهیم. امسال که این طرح را اربعین حسینی اجرا کردیم، باعث افتخار است که بگویم نزدیک۴۰ نفر مشغول اجرای این طرح در کشور عراق بودند.

برای ما بیشتر از جزئیات این طرح بگویید؟

طرح پاکسازی حرم به حرم، بدین گونه است که ما مسیر و معابری را که زائران از آن جا عبور می‌کنند پاکسازی و تمیز می‌کنیم. این پاکسازی باعث می‌شود تا زائران هم با دیدن صحنه از ریختن زباله در مسیر خودداری کنند.

جالب است بدانید بسیاری از زوار با دیدن این صحنه که ما خادم‌الحسین(ع) هستیم و آن‌جا مشغول نظافت هستیم، آمدند و به ما کمک کردند.

افزاد مشتاق را چگونه شناسایی و جذب گروه جهادی خود می‌کنید؟

تبلیغ و جذب افراد در گروه ما به‌صورت درون گروهی است، یعنی خود اعضای گروه به افرادی که می‌شناسند گروه را معرفی و از فعالیت‌های جهادی گروه می‌گویند و افراد اگر خوششان آمد، عضو گروه می‌شوند.

در طرح پاکسازی حرم تا حرم افرادی که آن جا بودند وقتی ما را می‌دیدند برای کمک می‌آمدند؛ در واقع انجام کارهای فرهنگی در جامعه هم باعث معرفی گروه و جذب افراد جدید می‌شود.

برای فعالیت قطعا نیازمند منابع مالی هستید، این منابع چگونه تامین می‌شوند؟

بیشتر این منابع را افراد خیر به ما کمک می‌کنند و دست ما را می‌گیرند، البته جا دارد از  جهاد سازندگی سپاه هم تشکر کنیم که به ما در این راه همراهی می‌کنند.

متاسفانه جای تاسف دارد که مسئولان با این که دیدارهایی با ما داشتند اما هیچ کمکی را به ما نکردند و تنها به حرف و شعار بسنده کردند؛ گروه‌های جهادی برای تدوام فعالیت‌های خود نیاز به همراهی و حمایت مادی و معنوی دارند که متاسفانه در سطح استان اردبیل هیچ‌کدام از این اقدامات انجام نمی‌شود.

به نظر شما چه اقداماتی منجر به افزایش تعداد گروه‌های جهادی می‌شود؟

برای این که تعداد گروه‌های جهادی در جامعه بیشتر شود لازم است مسئولان پای کار بیایند و از گروه‌های موجود حمایت کنند؛ نباید حمایت‌ها فقط در صدور مجوز خلاصه شود. بدون شک اگر حمایت وجود داشته باشد، جوانان بیشتری به این سمت و سو خواهند آمد.

از برنامه‌های آینده گروهتان بگویید؟

گروه ما سال قبل، ۵۰۰ بسته نوشت افزار بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع کرد، امسال هم قطعا باز هم این برنامه را خواهیم داشت.

همین‌طور ایجاد زمینه‌های شغلی برای جوانان استان هم در برنامه‌های آینده ما جا دارد، اگر بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم حدود ۹۰۰۰ شغل ایجاد خواهیم کرد که امیدوارم بتوانیم انجامش دهیم.

 خیرین در موفقیت گروه شما چه نقش‌هایی داشتند؟

خیرین در فعالیت‌ گروه ما نقش بسیار زیادی دارند به‌طوری‌که اگر خیرین نبودند نمی‌توانستیم اقدامات خیر و خداپسندانه انجام دهیم. به عنوان مثال به کمک خیرین موفق شدیم در مناطق محروم افراد نیازمند را توسط پزشکان گروه جهادی معاینه کرده و داروهایشان را تهیه کنیم.

همچنین به کمک همین خیرین در بحث کمک به زندانیان هم پای کار آمدیم و توانستیم چندین زندانی جریم غیرعمد و مالی را از پشت میله‌های زندان آزاد کنیم. 

یکی از خاطرات شیرین حین فعالیت‌تان را برای ما لطفا بازگو کنید؟

یک روز در حالی که بسیار کار کرده بودیم و خسته بودیم، دیدیم که چند نفر نظامی که پاسدار بودند، آمدند و زمانی که خستگی و وضع ما را دیدند رو به ما کردند و احترام نظامی به ما کردند که آن خاطره شیرین‌ترین و جالب‌ترین خاطره طول فعالیت جهادی‌مان است.

ظاهرا کارگروه فرهنگی و عمرانی شما فعال‌تر هستند، لطفا کمی از فعالیت آن‌ها هم بگویید؟

از پروژه‌های عمرانی می‌توان به ساخت ۴ خانه اشاره کرد که در مناطق محروم ساخته‌ایم و همین طور ساخت سیل بند در روستای گلی هم از فعالیت‌های عمرانی گروه بوده است.

البته یکی از فعالیت‌های مهم گروه جهادی شهید وفایی، ساخت منبع آب در روستای چراغ‌باغ است، که راهی بسیار سخت و صعب‌العبور داشت که همین باعث مشکل شدن کار می‌شد.

از اقدامات فرهنگی گروه هم می‌توان به برگزاری مراسم شعر به کمک آستان قدس رضوی و همین‌طور برگزاری جشن تکلیف در پارک معلم اشاره کرد.

به‌عنوان سوال آخر می‌خواهم بدانم که اگر به عقب برگردید، باز هم این کارها و فعالیت را انتخاب می‌کردید؟

قطعا، اگر زمان به عقب بر می‌گشت باز هم این فعالیت‌ها را انجام می‌دادم، چراکه من به این اعتقاد دارم که در این راه ما از هر چه گذشتیم چندین برابرش به ما برگشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار