شرکت دارویی زهراوی با وجود اینکه سهم قابل توجهی از تامین نیازهای دارویی کشور در دو حوزه پیوندی و ام اس را برعهده دارد، این روزها با مشکلاتی مواجه شده است که نیازمند توجه مسئولان است.
کد خبر: ۹۴۶۲۹۱۰
|
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مشکلات شرکت های داروسازی در ماههای گذشته عرصه را بر آنها تنگ کرده است و عدم توانایی تامین سرمایه مورد نیاز آنها را به دست انداز انداخته است. البته علاوه بر این، شرایط موجود کشور و حساسیت های موجود، آنها را به تلاش بیشتر برای حل مشکلات بیماران، واداشته است؛ مسئولیتی که بدون پشتیبانی مادی و معنوی نه تنها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، بلکه در شرایط تحریمی بیماران را نیز با مشکلات بیشتری دست به گریبان خواهد کرد.

بررسی مشکلات و چالش‌های صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن‌ها و سندیکاهای مرتبط ، بارها در مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز مشکل این حوزه به طور جدی برطرف نشده است.

در جلسه مدیران و سیاست گذاران حوزه دارو و هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با معاون اول ریاست جمهوری که در خرداد ماه برگزار شد نیز چالش های صنعت دارو مورد تحلیل و بررسی موشکافانه قرار گرفت.

مشکلات صنعت دارو

در این جلسه فعالان صنعت دارو مشکلات این صنعت را قیمت گذاری دارو، افزایش نرخ نهاده های این حوزه از قبیل مواد اولیه، حامل های انرژی، نیروی کار و هزینه های سربار اعلام کرده و خواستار تصمیم گیری در مورد این موضوع شدند تا نسبت به آن ها چاره‌اندیشی شده و در آینده اختلالی در مورد تامین داروی کشور ایجاد نشود. موضوعی که شاید بطور جدی پیگیری نشده باشد.

از سوی دیگر سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی تامین و نظارت بر سلامت داروهای مورد نیاز مردم کشور بر آن است که ضمن کنترل توافقی قیمت داروها با هماهنگی سازمان ها و ارگان های مرتبط از جمله بیمه‌ها ضمن اصلاح قیمت دارو با پوشش حداکثری بیمه‌ای از افزایش پرداختی از جیب مردم جلوگیری شود.

مطالبات گسترده شرکت‌های تولیدی دارو از شرکت‌های پخش دارو و در ادامه مطالبات این شرکت‌ها از داروخانه‌ها و مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌ای یکی دیگر از چالش‌های این صنعت بود که با پیگیری‌های هفته‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت

نیاز صنعت دارو به 250 میلیون دلار برای نوسازی

لزوم نوسازی تجیهزات و ماشین‌آلات خط تولید و سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت دارو از دیگر موضوعاتی است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد تا از عواقب احتمالی جلوگیری شود. براساس گزارش‌های ارائه شده طی پنج سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک این صنعت کمتر شده که باید هرچه سریعتر این موضوع رفع شود.

عدم سرمایه گذاری برای نوسازی این صنعت می تواند خطرات جدی را برای بیماران در آینده به هماره داشته باشد. بر اساس برخی آمارهای کارشناسی حدود ۲۵۰ میلیون دلار منابع مالی برای نوسازی و سرمایه‌گذاری در صنعت دارو نیاز است.

نیما سپهری عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران معتقد است که با ادامه این وضعیت، شاید تا چند ماه دیگر تولید داروهای درمان سرطان را متوقف و به جای آن، مکمل تولید کنیم. با این وضعیت هزینه تولید داروهای سرطان در داخل از هزینه واردات داروهای فوریتی بیشتر شده است. سال قبل مقدار زیادی داروهای فوریتی بی‌کیفیت وارد کشور شد که عوارض زیادی برای بیماران داشت.

از ابتدای انقلاب تاکنون، وضعیت صنعت داروسازی در هیچ دوره‌ای به سختی و بدی امروز نبوده است. از ۸۳ پروانه دارویی، ۴۵ قلم در زیاندهی مطلق قرار دارند و مابقی محصولات نیز حاشیه سود زیر ۱۵٪ دارند. باید برای حل مشکلات دنبال کارهای غیرمتعارف باشیم چون تمام راه‌های دیگر طی شده و فایده‌ای نداشته است و سندیکا باید حرف اول و آخر را درباره صنعت داروسازی بدهد.

تروریسم دارویی

تحریم‌های یک جانبه‌ای که به صورت نامشروع علیه یک کشور تحمیل می‌شود نیز از سوی دیگر مصداق تروریسم اقتصادی است. اما هنگامی که این تحریم ها حوزه سلامت شهروندان را هدف بگیرد و به حوزه غذا و دارو گسترش یابد و باعث ایجاد درد و رنج، رعب و وحشت و یا نقض حقوق اساسی افراد شود، مصداق نقض حقوق بشر و تروریسم مستقیم است.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران فقط به فروش نفت، تجهیزات و امکانات خلاصه نشده است، این تحریم‌ها، تجهیزات پزشکی و دارویی کشور را هدف قرار داده و تاثیرات منفی آن در زندگی بسیاری از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی مشهود است.

در چنین شرایطی در درجه نخست باید با حمایت از تولیدکنندگان داروهای خاص از ایجاد هرگونه بحرانی جلوگیری کرد و اجازه نداد که وضعیت به گونه ای شود که این بیماران و خانواده های شان علاوه بر رنج بیماری، رنج تامین دارو را نیز متحمل شوند.

کیافر: ضرورت اختصاص تسهیلات ویژه بانکی به شرکت های داروسازی

دکتر فرهاد کیافر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیام کارگر در خصوص دستاوردهای شرکت زهراوی در حوزه داروسازی، گفت: شرکت دارو سازی زهراوی، اولین خط  تولید آمپولهای پروفیل و سرنگ های آماده تزریق را راه اندازی کرده است. همچنین این شرکت پیشگام در تولید برخی داروهای بیماران خاص است.

 وی افزود: با توجه به ارتباطاتی که با شرکت روش سوییس داشتیم، تحت لیسانس آنها دو محصول خاص تولید کردیم. این محصولات برای بیماران پیوندی و سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت زهراوی به راه اندازی اولین خط تولید برای محصولات پیوندی اشاره و تصریح کرد: برای محصولات پیوندی اقدامات بسیار ویژه ای انجام دادیم.

وی با بیان اینکه شرکت زهراوی دارنده تنها خط تولید سافت ژل برای تولید محصولات پر خطر است، گفت: اولین خط تولید سافت ژل برای تولید داروهای پر خطر و ام اس و سرطانی را راه اندازی کردیم.همچنین   شرکت زهراوی جز اولین سایت های بیوتکنولوژی است و چند محصول از این سایت را وارد بازار کردیم. این ها محصولاتی هستند که از سلول تولید می شوند .

کیافر ادامه داد: در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر حضور دانش بنیان ها، زهراوی در حوزه نانو هم محصولات خوبی تولید کرد. در این راستا برای جلوگیری از رد پیوند در بیماران پیوندی ، محصولی با فناوری نانو تولید شده  که هم اثر بخشی بیشتر و هم عوارض جانبی کمتری  دارد.

تولید 40 الی 50 درصد داروهای پیوندی در کشور 

وی افزود: سعی کردیم در مسیر دانش حرکت کنیم و در برنامه های کاری هم تولید محصولات جدید در حوزه های پیوند و ام اس را در کارنامه داریم. به طوریکه  حدود 40 الی 50 درصد سهم بازار داروهای پیوندی در کشور  و 30 الی 40 درصد داروهای حوزه ام اس با زهراوی است.

کیافر به مشکلات پیش روی شرکت های داروسازی اشاره و تصریح کرد: در حوزه مشکلاتی که در صنعت داروسازی وجود دارد. باید گفت که با توجه به اینکه ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت، قدیمی شدند نیاز است که بر اساس اولویت بازسازی شود و ماشین آلات صنعت دارو به روز شود.

وی ادامه داد: برای تولید صنعتی دارو نیاز به ماشین آلاتی است که با عملکرد مناسب،  نیاز ما را برطرف کند . عدم تامین مناسب قطعات این ماشین ها یکی دیگر از مشکلات شرکت ها به شمار می رود. اغلب این دستگاه ها در خارج از کشور تولید شدند و برای قطعات نیازهایی مطرح است. البته سعی کردیم با تشکیل تیم های فنی و مهندسی این نیاز را برطرف کنیم. خوشبختانه توانستیم  درصد زیادی از نیاز به قطعات فنی را تامین  کرده و از خروج ارز از کشور جلو گیری و اثر تحریم ها را خنثی کنیم.

مشکلات صنعت داروسازی کشور

مدیر عامل شرکت زهراوی به بحث اختصاص ارز هم اشاره و بیان داشت: مشکل دیگر مربوط به این است که برای مواد و محصولات مولکولهای پر خطر، ارز ترجیحی از سمت دولت اختصاص می یافت. با توجه به سیاست حذف ارز ترجیحی که سیاست درستی است، این مسئله باعث شد نیاز شرکت های داروسازی به نقدینگی افزایش پیدا کند.

وی با ارائه پیشنهاد هایی برای حل مشکلات پیش روی شرکت های داروسازی، گفت: پیشنهادی که مطرح هست این است که می شود ایین نامه هایی  طرح کرد که بانک ها تسهیلاتی را با نرخ بهره پایین تر و دوره تنفس به شرکت ها بدهند. در حال حاضر ما باید با نرخ نیمایی خریداری کنیم  و پس از فروش محصول، پول با تاخیر های 9 ماهه به سیستم برمی گردد. این یک  خللی است که باید جبران شود.

کیافر ادامه داد: ایجاد شرایطی که بانک ها تسهیلات ویژه ای در اختیار شرکت های داروسازی قرار دهند تا شرکت ها بتوانند مواد را تامین و نیاز کشور را رفع کنند، یکی از راهکارهایی است که قابلیت اجرا و پیاده سازی دارد.

وی با بیان اینکه برخی محصولات، انحصاری شرکت زهراوی است، گفت: در حوزه پیوند نیاز بازار به زهراوی بیشتر است و انحصاری ما تولید می کنیم.

رضوانی: با تسهیلات بانکی می توان مشکل سرمایه در گردش داروسازان را حل کرد

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیام کارگر در خصوص اهمیت صنعت داروسازی، گفت: در شرایطی که دشمنان در این سالها بارها بیماران ما را عذاب داده اند و از دادن داروهای خاص برای بیماران خاص هم اجتناب کرده اند، توجه به تقویت صنعت داروسازی ضروری است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: چیزی که ما در مجلس تصویب می کنیم با تکیه بر توانمندی های داخلی است که خوشبختانه در صنعت داروسازی توانمندی های بسیار بالایی وجود دارد و کافی است که به این حوزه توجه شود.

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت های داخلی بها داد و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها گذاشت، گفت: در مواردی که حمایت شده اند بخوبی نتیجه گرفته ایم. عدم توجه به این ظرفیت ها باعث می شود مانند گذشته در این حوزه ها که بسیار بنیادی و حیاتی است، به خارج از کشور وابسته شویم. شرکت هایی که در صنعت داروسازی پیش رو هستند و در عرصه های خاص قدم بر می دارند نباید با مشکلات ریشه ای مواجه شوند که این موضوع منجر به آسیب دیدن آنها و سرمایه انسانی و معنوی موجود شود.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلی با تاکید بر اینکه با بعضی از این شرکت ها صحبت کرده ام و با حذف ارز ترجیحی و در اختیار بودن ارز نیمایی موافق هستند و در حال حاضر نیز نگران هستند که عده ای مخالفت کنند و به شرایط گذشته بازگردد، گفت: البته مشکلاتی هم وجود دارد که باید با عزم جدی برطرف شود.

رضوانی ادامه داد: در زمینه تولید دارو بصورت کلی باید درخصوص سرمایه در گردش حمایت هایی لحاظ و تسهیلات بانکی اختصاص داده شود تا بتوانند بخشی از کمبود نقدینگی خود را جبران کنند.

منبع: پیام کارگر

ارسال نظرات