خبرهای داغ:

دختر برای ما عزیز است و دشمن از این حس عاطفی سوءاستفاده کرد

کد خبر: ۹۴۶۳۹۹۸
|
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-هر چند زنان در طول تاریخ ایران و در بزنگاه‌های تاریخی گوناگون همچون نهضت تنباکو یا دوران مشروطه و از همه مهم‌تر دوران انقلاب اسلامی نقشی محوری داشته‌اند، اما پس از انقلاب اسلامی زمینه‌های رشد و تعالی آنان بیش از پیش فراهم شد. بر این اساس درخشش زنان را در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ورزشی شاهد هستیم.
هر چند زنان در طول تاریخ ایران و در بزنگاه‌های تاریخی گوناگون همچون نهضت تنباکو یا دوران مشروطه و از همه مهم‌تر دوران انقلاب اسلامی نقشی محوری داشته‌اند، اما پس از انقلاب اسلامی زمینه‌های رشد و تعالی آنان بیش از پیش فراهم شد. بر این اساس درخشش زنان را در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ورزشی شاهد هستیم. در واقع زنان در جامعه ما نقشی محوری و اثرگذار دارند و همین نقش‌آفرینی موجب شده است بخشی از برنامه‌های براندازانه علیه نظام روی این نقش زنان متمرکز شود؛ درست چیزی شبیه آنچه طی یکی دو ماه اخیر با آن مواجه بودیم. در گفتگو با مریم اشرفی‌گودرزی، مدرس و محقق حوزوی و فعال سیاسی چرایی تمرکز فتنه اخیر روی زنان و مسئله حجاب را مورد واکاوی قرار داده‌ایم.
 
 خانم اشرفی! مرگ غم‌انگیز مهسا امینی اسم رمز و بهانه‌ای برای اغتشاشات اخیر و نقطه تمرکز این ناآرامی‌ها روی زنان بود و بیشتر تلاش می‌شد خانم‌ها را تحریک کند و به خیابان‌ها بکشد. از نگاه شما دلیل این تمرکز بر موضوع زنان چیست و بنا بود چه اهدافی را دنبال کنند؟
پس از پیروزی انقلاب، دنیای غرب و امپریالیسم جهانی در حقیقت با روی کار آمدن دولت و حکومتی اسلامی در منطقه‌ای که از لحاظ استراتژیک و ژئوپلتیکی برای دولت‌های غرب بسیار حائز اهمیت بود، مواجه شد. دولت و حکومتی که یکی از مهم‌ترین اهداف خود را مبارزه با امپریالیسم جهانی قرار داده بود و به همین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب به دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف برای ایجاد چالش برای نظام و انقلاب دست زدند تا درست مانند زمان شاه، راهی برای دستیابی به منابع غنی کشورمان پیدا کنند. بر این اساس تلاش کردند در هر دوره بر اساس مطالعاتی که در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران داشتند، برای ما چالش ایجاد کنند. این چالش‌ها در هر دوره باعث شناخت بهتر ما از خودمان شد که باعث پیشرفت و ترقی ما و شناسایی نقاط ضعف و این چالش‌ها شد. در این راستا انواع مختلفی از شگرد‌ها همچون ایجاد شکاف در خواص، در بین مردم و نفوذ فرقه‌های مختلف را به کار بستند. معاندان وقتی از راه‌های گوناگون نتوانستند در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر ما مسلط شوند و شکست خوردند، هر بار با حربه جدید و دقیق‌تری کوشیدند به انقلاب اسلامی یورش بیاورند. در شرایط کنونی هم ما با اغتشاشی مواجه شدیم که آرامش ما را به هم زدند و تصور خامی را در آنان که سودای براندازی دارند، ایجاد کردند که می‌توانند با این شگرد‌ها به اهداف براندازانه خود برسند. آن‌ها این بار از موضعی وارد شدند که ما در آن نقاط قوت و نقاط ضعفی داریم و آن مسئله زن است. 
 
نقاط قوت و ضعف ما در مسئله زن چیست که معاندان روی آن تمرکز کرده‌اند؟
 انقلاب اسلامی با نگاهی جدی به موضوع زنان، کرامتی را برای آن‌ها تعریف کرد و خانواده‌هایی که بستر جامعه را برای حضور دختران‌شان مناسب نمی‌دیدند، بعد از انقلاب عرصه را برای حضور و فعالیت دختران و تحصیل دختران‌شان مهیا دیدند. متأسفانه در دنیای غرب پیشرفت و حضور اجتماعی خانم‌ها مستلزم رفتار‌های فسادآمیز بسیار زیادی است که به حیثیت زنان و حریم لطیف بانوان آسیب وارد کرده است، اما پس از پیروزی انقلاب ما مشارکت حداکثری بانوان را در همه زمینه‌ها شاهد بودیم. در همین زمینه، اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که باعث شده است منافذی را برای نفوذ درون نظام به وجود بیاورد؛ و نقاط ضعف ما در این حوزه چیست؟
وقتی بخش مهمی از جامعه ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، دخیل کردن آن‌ها در موضوعی سیاسی می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف تلقی شود. اگر ما در جامعه‌ای بودیم که بانوان حالتی منفعل داشتند یا نمی‌توانستند اندیشه خود را در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح کنند، دشمن نمی‌توانست از زاویه خانم‌ها وارد شود، پس اینکه دشمنان این بار از موضع زن با یک طراحی چندجانبه وارد شده‌اند، ناشی از همین حضور و اثرگذاری زنان در جامعه اسلامی ماست. پس این بار دشمن سعی کرده است سوژه‌ای چندبعدی طراحی کند که یکی از ابعاد آن جنسیتی و یکی دیگر قومی و نژادی است که این تنوع قومی تصور باطلی را برای دشمن ایجاد کرده تا با ایجاد شکاف میان اقوام، اهداف تجزیه‌طلبانه خود را پیش ببرد و یکی از این موضوعات هم مسئله زنان است. 
 
پس از نگاه شما برخلاف آنچه در ورای بازنمایی رسانه‌ای درباره شرایط و حضور زنان در کشور ما مطرح می‌شود، در عمل آزادی زنان ایرانی و نقش‌آفرینی گسترده آن‌ها در کشور موجب شده است این بار معاندان تلاش کنند روی زنان متمرکز شوند و برای خودشان منفذی ایجاد کنند؟
بله، دقیقاً از یک دیدگاه اگر دشمنان ما به حضور فعال بانوان ما در جامعه یقین نداشتند، هیچ گاه روی نفوذ روی این قشر فکر و برنامه ریزی نمی‌کردند، اما با عنایت به سطح فعالیت و ضریب نفوذ این قشر در جامعه، برنامه‌های خودشان را برای نفوذ در میان زنان طراحی کردند و از این راه وارد شدند. از طرفی دیگر با سوژه‌ای وارد شدند که می‌دانستند مردم ایران به لحاظ عاطفی بسیار قوی هستند و در آن‌ها نگاهی عاطفی و بسیار لطیف به دختران وجود دارد. ما دختران‌مان را بسیار عزیز می‌دانیم، لذا از این موضوع استفاده کردند و از سوژه‌ای که متعلق به بخش خاصی از قومیت ما بود و به لحاظ مذهب هم ویژگی خاصی داشت و هم جنسیت، همه این‌ها را واداشت تا از این وضعیت سوءاستفاده کنند و با عنایت به تسلطی که بر فضای مجازی داشتند و این تسلط در دوران کرونا هم تشدید شده بود، شکاف خاصی را در جامعه ایجاد کنند. در دوره کرونا ضریب نفوذ فضای مجازی به خصوص در یک سنین خاصی که با عنایت به غیرحضوری شدن مدارس ناگزیر بودند از فضای مجازی استفاده کنند بیشتر شده بود. 
 
 اما به نظر می‌رسد ما در حوزه‌های فرهنگی هم با ضعف‌هایی مواجه هستیم. به طور نمونه بخشی از جامعه زنان ما با وجود تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها هنوز تصور مناسبی از حضور زنان در جامعه ندارد و این یعنی رسانه‌های ما نتوانسته‌اند جایگاه زن ایرانی را برای خودش و برای دنیا به درستی تبیین کنند و برخی از زنان و دختران ما در برابر وانمود‌های رسانه‌های غربی از زنان موضعی انفعالی دارند یا در مسئله حجاب و تبیین آن به نظر می‌رسد ما به درستی عمل نکرده و پاسخگویی مناسبی به شبهات نداشته‌ایم. نظر شما در این باره چیست؟
دشمن از موضوع زنان وارد شد تا بتواند این قشر فعال جامعه را با خود همراه و همسو کند. از سوی دیگر در موضوع زنان ما در برخی موارد نتوانسته‌ایم فعالیت فرهنگی مناسبی داشته باشیم و آن‌ها در تلاش بودند با توجه به ضعف‌های ما در برخی بسترها، برای نفوذ خودشان راه‌هایی پیدا کنند. ما متأسفانه نتوانسته‌ایم در موضوع فرهنگی و رسانه همگام و حتی جلوتر از دنیای سلطه گام برداریم. متأسفانه شبیخون فرهنگی که سال‌ها قبل حضرت آقا درباره آن تذکر داده بودند، جدی شد. به دلیل مشکلات مختلف و همچنین روی کار آمدن برخی مسئولان در برهه‌های مختلف با رویکرد متفاوت نسبت به مسائل اعتقادی و آزادی و به بهانه‌های مختلف برای جذب آرای مردمی در انتخابات با شعار‌های مردم‌فریب، یکسری انتظارات متفاوتی را نسبت به مقوله آزادی و فرهنگ در بخش‌هایی از جامعه به وجود آورد. در بخش آموزش و پرورش هم ما نتوانسته‌ایم همه ارزش‌هایی را که داریم به طور شایسته‌ای منتقل کنیم. 
 
 چرا شعار «زن، زندگی آزادی» برای این طراحی براندازانه انتخاب شد؟
خانواده در کشور ما نقشی محوری دارد و جایگاه زن در خانواده به عنوان مادر، همسر و خواهر بسیار محوری است و همین بانوانی که نقش‌های مادری و همسری ایفا می‌کنند، فعالیت‌های اجتماعی در عرصه تحصیل و اشتغال هم دارند، پس کافی است باور‌هایی را در ذهن این قشر به وجود بیاورند تا بتوانند جامعه را تغییر دهند. پس این‌ها شعار «زن، زندگی، آزادی» را به معنای زندگی غربی در نظر دارند. ما می‌بینیم که در غرب نگاه ابزاری به زن وجود دارد و خانمی که در عرصه سیاست، وزرش، فرهنگ و نظامی فعال است، نتوانسته از گزند این نگاه ابزاری در امان بماند و بتواند حریم خود را محافظت کند. حریم زنان در غرب با تعرض‌هایی همراه بوده که ما مستنداتش را مشاهده می‌کنیم، اما این‌ها می‌خواهند زنان ما را هم با چنین زندگی‌ای درگیر کنند تا از وظایف خودشان در عرصه تربیت نسل آینده فاصله بگیرند. وقتی مردان جامعه هم در بستری ولنگاری که با جاذبه‌های شهوانی پوشیده شده قرار بگیرند، از مبارزه با استکبار منحرف خواهند شد، بنابراین از این حربه استفاده و تلاش کردند از این موضع وارد شوند تا زنان جامعه ما را با این شعار‌های به ظاهر زیبا و در باطن مبتذل سرگرم کنند که در درجه اول قوای خودشان را تضعیف کند و در درجه بعدی روی سایر اعضای جامعه مردان و فرزندان تأثیر منفی بگذارند تا بتوانند سطح بالای بازدارندگی در برابر نظام سلطه را از بین ببرند و انقلاب ما را دچار خدشه کنند. 
 
 همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند، مسئله حجاب در این اغتشاشات و در برخی چالش‌های قبلی هم بهانه است. با این اوصاف از نگاه شما چرا روی بحث حجاب تمرکز می‌کنند و هدف‌شان از این کار چیست؟
آن‌ها حجاب را یک عامل بازدارنده بسیار مهم می‌دانند چراکه می‌تواند سطح شهوانی و تقید جامعه را کنترل کند. وقتی ما بتوانیم انگیزه‌های اعتقادی و اراده‌های افراد را در برابر مسائل شهوانی پایین بیاوریم، طبیعتاً جامعه‌ای آسیب‌پذیر خواهیم داشت که می‌توان از آن جامعه‌ای پذیرنده در برابر استکبار جهانی ساخت. بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب آن‌ها از قدرت گرفتن جامعه ما می‌ترسند چراکه قدرت بازدارنده تسلط آن‌ها بر دنیاست، پس برای از بین بردن آن به از بین بردن ارکان آن متوسل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ارکان مقوم جامعه ما حیا و عفت است که یک نوع بازدارندگی در جامعه ایجاد می‌کند که مقوم اراده‌هاست و این اراده‌های قوی سد محکمی است در برابر مقابله با نفوذ امپریالیسم. قطعاً سطح بالای فعالیت زنان در جامعه این تصور را در آن‌ها ایجاد کرد که اگر بتوانند این قشر فعال را که نقش جدی در جامعه دارند به سوی خودشان بکشند، می‌توانند جبهه‌ای بسیار قوی برای نفوذ در ایران اسلامی داشته باشند که در این نقشه شیطانی با شکست مواجه شدند، اما این بیداری را در ما ایجاد کردند که با نقاط ضعف خود مواجه شویم و با یک آسیب‌شناسی انگاره‌های ملی و مذهبی را در خودمان تقویت کنیم.
 
جوان  زهرا چیذری
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار