خبرهای داغ:
فرماندار قزوین؛

حفظ باغستان در متن تصمیم‌گیری مدیران استان/مدیریت حکمرانی مشخصی برای باغستان تعریف شود

فرماندار قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین هویت قزوین است که حفظ و احیا آن در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است، اما امروزه احیا باغستان از حاشیه به متن تصمیم‌گیری ها وارد شده و با اولویت به دنبال رفع مشکلات هستیم.
کد خبر: ۹۴۶۶۸۶۷
|
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، جلسه رسیدگی به مشکلات باغستان سنتی قزوین با حضور عباس کاظمی فرماندار شهرستان قزوین، سید حسام مهدیون مدیر منابع آب شهرستان قزوین، فرهاد دلزنده رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قزوین، صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین، محمدکریم کاظم‌پور مدیرعامل سازمان باغستان های سنتی قزوین و تعدادی از باغداران قزوین در دفتر فرماندار قزوین برگزار شد.

عباس کاظمی در این جلسه با تاکید بر اهمیت آبرسانی به باغستان، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که باغستان قزوین با آن روبه‌رواست تامین آب است، رودخانه‌هایفصلی مثل دلی چای با توجه به خشکسالی پاسخگوی نیاز باغستان نیست و باید به دنبال تامین آب از منابع پایدار باشیم.

وی افزود: مشکل آب در قزوین جدی است و اگر موضوع الگوی کشت در قزوین رصد و اصلاح شود مشکل آب برطرف می‌شود، با اصلاح الگوی کشت شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی خواهیم بود که طی آن بخشی از مشکلات آب در سطح باغستان نیز حل می‌شود.

فرماندار قزوین اظهار کرد: یکی ‌از چالش‌های اساسی ما در باغستان، حکمرانی است. باید با توجه به مالکین و ذی نفعان مدیریت حکمرانی مشخصی برای باغستان تعریف و وظیفه هر سازمان به صورت مشخص تعیین شود.

وی بیان کرد: در شهر قزوین 3 پرونده بسیار مهم داریم که باید به آن رسیدگی کنیم، بافت فرسوده، بازار سنتی قزوین و باغستان؛ در حال حاضر باغستان دارای 3 منطقه سبز، زرد و قرمز است که منطقه قرمز به صورت کامل نابود شده است، نظام کاربری منطقه زرد برگشت پذیر است و با تصمیمات درست می‌توانیم این بخش از باغستان را احیا کنیم، در بخش سبز باغستان فعال است که باید به دنبال تثبیت موقعیت این بخش باشیم.

کاظمی بیان کرد: به منظور حفظ و توسعه باغستان پیشنهادات مختلفی وجود دارد که به نظر می‌رسد ایجاد مسیر گردشگری و ایجاد ورودی باغستان گام موثری در این راستا باشد.

وی تاکید کرد: باغستان نیازمند یک سامانه هوشمند رصد و پایش است که با ایجاد این سامانه یک پارچه مسائلی مانند آب، امنیت و تعارضات اجتماعی باغستان با دقت مورد بررسی و تصمیمات لازم برای حل آن گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: باغستان در گذشته مسئله ای فرعی بود که به آن توجه خاصی نشده است اما هم اکنون باغستان به متن تصمیم‌گیری برگشته است، در گذشته فرصت های زیادی را از دست دادیم اما در حال حاضر اراده جدی برای حفظ این ظرفیت مهم وجود دارد؛ باغستان هویت ملی ماست که به ثبت ملی هم رسیده و باید به کمک همه دستگاه ها و با مشارکت جدی باغداران به عنوان مالکین اصلی این عرصه مشکلات را در بازه زمانی مشخص حل کنیم.

فرماندار قزوین در ادامه گفت: دولت سیزدهم اولین معترض وضع موجود است که اگر این نبود دست به تنظیم و انتشار سند تحول نمی زد، سند تحولی که در بخش های مختلف مسیر حرکت کشور را مشخص کرده به عنوان مثال بخش دوم این سند به حوزه تولید و اشتغال اختصاص دارد و چالش‌ها و راهبردها مشخص شده است؛ باید به دولت فرصت داد تا اقداماتش را انجام دهد.

کاظمی افزود: ابتدای شهریور سال 1400 وقتی دولت رسما شروع به کار کرد، میزان کسری بودجه 470 هزار میلیارد تومان بود چرا که اغلب پیشران‌های اقتصادی کشور در دولت قبل تعطیل شده بود و همه ظرفیت ها معطل برجام مانده بود؛ ساخت مسکن متوقف شده بود و ما در کشاورزی وضعیت خوبی نداشتیم به طوری که 40 درصد گندم مورد نیاز از خارج وارد می شد، در صنعت هم تولیدکننده‌های بزرگی مانند هپکو, هفت تپه، نساجی مازندان و ماشین سازی اراک تعطیل شدند و سرمایه گزاری خارجی صفر شد.

وی تاکید کرد: 54هزار میلیاردتومان بدهی به بانک مرکزی، افزایش رشد نقدینگی به 17 درصد نیز از دیگر مشکلات پیش روی دولت سیزدهم بود، در حال حاضر دولت با اقدامات انجام داده طی یک سال توانسته تورم را از 60 به 40 درصد کاهش دهد، و رشد نقدینگی از 17 درصد به 15.8 درصد کاهش پیدا کرده است.

فرماندار قزوین اظهار کرد: در حوزه مسکن نیز کار اجرایی یک میلیون و 670 هزار مسکن نهایی و زمین اختصاص داده شده است و یک میلیون و 500 هزار مسکن تولیدش آغاز شده است، در استان قزوین زمین برای 16 هزار مسکن مشخص و پیمانکار تعین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی 7 ونیم میلیون تن گندم در کشور و 178 هزار تن در استان خریداری شده است و به اندازه یک و نیم سال گندم ذخیره داریم در حالی که می‌گفتند بعد از جنگ اوکراین جمهوری اسلامی دچار قحطی می‌شود اما در حال حاضر گندم، جو، ذرت و دانه های روغنی برای بیش از یک سال نیاز غذایی کشور در منابع و ذخایر استراتژیک ما موجود است.

کاظمی بیان کرد: مشکل جدی ما در شهرستان قزوین مشکل آب است، اگر از سال 96 دولت پروژه های آبیاری نوین و قطره‌ای را اجرا می‌کرد الان مشکل آب نداشتیم، پیگیر هستیم تا این عقب ماندگی را جبران کنیم، در حوزه برق نیز 8 هزار و 500 مگاوات برق خورشیدی در دشت الله‌آباد بنا می‌شود که قرارداد آن منعقد شده که میتوان با تکمیل آن ظرفیت عظیمی ایجاد کرد، ضمن این که به دنبال استفاده از نعمت خدادادی تونل باد کهک برای تولید و توسعه نیروگاه های بادی هستیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار