فروش دستی آنتی بیوتیک در کردستان ممنوع است

معاون غذا و دارو علوم‌پزشکی استان کردستان، از ممنون بودن فروش دستی آنتی بیوتیک در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۶۶۹۵۲
|
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، هومن قصری، امروز چهارشنبه (۱۸آبان ماه) در جلسه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور استان کردستان، از رفع کمبود و مشکلات در سطح برخی آنتی بیوتیک ها در داروخانه‌های استان خبر داد و اظهار کرد: این مشکل در کردستان با پیگیری مسئولان رفع شده و اکنون هیچ کمبودی در سطح استان وجود ندارد.


وی از توزیع عادلانه و مساوی دارو و آنتی بیوتیک های وارد شده به استان در داروخانه‌ها خبر داد و افزود: نظارت بر نسخه ها از طریق کد ملی و مصرف به اندازه و لازم توسط دکترها توصیه شده است.



معاون غذا و دارو علوم‌پزشکی استان کردستان، از ممنون بودن فروش دستی آنتی بیوتیک در استان خبر داد.



وی با اشاره به مبارزه با قاچاق در حوزه دارو، افزود: کالاهای سلامت محور، مستقیم با جان و سلامت مردم سروکار دارند و می توانند منشأ انواع بیماریهای میکروبی در صورت مصرف برای مردم باشد.



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان بیان کرد: محصولات مکمل ورزشی که به صورت قاچاق وارد و توسط ورزشکاران مصرف می شود بیماری زا و غیر بهداشتی هستند، بر همین اساس مردم باید در زمینه مصرف این داروهای مکمل در باشگاههای ورزشی آگاه شوند.



وی با اشاره به اینکه در بحث سلامت محور زنجیره هایی وجود دارد که باید رعایت شود بیان کرد: به طور مثال آمپول نوروبیون که باید در یخچال نگهداری شود، زمانی که به طور قاچاق وارد می شود فاسد شده و ترکیبات شیمیایی پیدا می کند و دیگر نباید مصرف شود، این در حالی است که مردم از این روند ناآگاه هستند و تمایل به مصرف نسخه خارجی و با کیفیت برخی داروها دارند.



قصری، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق را توسط دختران جوان معضلی برای بهداشت زنان ذکر و عنوان کرد: مردم باید به هشدارهای علوم پزشکی مبنی بر قاچاق و غیربهداشتی بودن کالاها توجه بیشتری داشته باشند.



وی از ممنوع بودن اقدامات بهداشتی و پزشکی از جمله تزریق بوتاکس در آرایشگاه ها خبر داد و گفت: آرایشگاه ها موظف به رعایت دستورات بهداشتی و پزشکی هستند و توزیع مواد آرایشی غیربهداشتی و قاچاق در این اماکن نیز باید متوقف شود.



وی بر ایجاد کارگروهی برای آگاه سازی دانش آموزان در سطح مدارس، از طریق پخش کلیپ های آموزشی و کارگاه های آموزشی تأکید کرد.



معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان، بر افزایش نظارت ها و گشت های مشترک ادارات متولی تاکید و خاطرنشان کرد: مردم باید هرگونه تخلف و مورد مشکوک در این زمینه را با هدف نظارت بیشتر و تزریق سلامت به جامعه، گزارش دهند.



عدم توزیع دارو توسط برخی داروخانه ها به بهانه تحریم و نبود دارو از جمله مشکلاتی بود که توسط دستگاه های اجرایی و نمایندگان شرکت های دارویی استان مطرح شد، که معاون غذا و دارو استان در پاسخ تأکید کرد: نظارت بر داروخانه ها به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و علاوه بر دارو، سایر محصولات بهداشتی در داروخانه‌ها نیز سلامت سنجی و نظارت می شود.



وی یادآور شد: بازدید ها همچنان با کمک نیروهای انتظامی در سطح استان ادامه دارد و بحث توزیع نیز نظارت می شود.



در ادامه این جلسه به پیگیری و اجرایی شدن مصوبات جلسات قبل پرداخته شد.

ارسال نظرات