سردار میرزایی عنوان کرد

نقش بی‌بدیل رهبری در عبور از بحران‌های شکننده نقطه اوج حماسه آزادسازی سوسنگرد

همدان-مسئول مجمع راویان دفاع مقدس همدان نقش بی‌بدیل ولایت فقیه و رهبری در عبور از بحران‌های شکننده را نقطه اوج حماسه بزرگ آزادسازی سوسنگرد دانست.
کد خبر: ۹۴۶۷۶۹۵
|
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار رضا میرزایی امروز در نشست بازخوانی نقش همدان در آزادسازی سوسنگرد با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز این عملیات اظهار کرد: عملیات شکست حصر سوسنگرد که در ابتدای دفاع مقدس به وقع پیوست یکی از مهم‌ترین حوادثی است که با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است.

وی با تشریح چگونگی عملیات آزادسازی سوسنگرد افزود: با شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق، محور اصلی تهاجم دشت خوزستان بود و یگان‌های زرهی و مکانیزه و پیاده دشمن با تمام توان سعی در تصرف این منطقه استراتژی از میهن اسلامی را داشتند، اما با مقاومت جانانه رزمندگان بومی و سایر هموطنان باعث شده بود که عبور از سوسنگرد و ادامه تهاجم به سمت شهر اهواز برای دشمن به کابوسی وحشنتاک تبدیل شود.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس همدان با بیان اینکه شهر سوسنگرد در دوران دفاع مقدس یک بار اشغال و دوبار به محاصره دشمن در آمد، عنوان کرد: در روز ششم مهر ماه سال ۵۹ شهر سوسنگرد سقوط کرد و تعدادی ضد انقلاب به همراه نیرو‌های بعثی عراق وارد شهر شدند و با گماردن یکی از مزدوران به عنوان فرماندار، ساختمان فرمانداری را مقر خود قرار دادند که به دنبال این اتفاق با اجرای عملیات شهید «علی غیوراصلی» و جمعی از رزمندگان، شهر از وجود متجاوزین بعثی پاکسازی و آزاد شد.

وی با بیان اینکه در ۲۲ آبان ماه سال ۵۹ بار دیگر با فشار‌های بی‌امان دشمن منجر به کامل شدن حلقه محاصره شهر سوسنگرد و قطع ارتباط کامل رزمندگان شهر با سایر جبهه‌ها شد، تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای بود که رزمندگان اسلام در فقر کامل تجهیزات، مهمات و تدارکات بودند و نیرو‌های تا دندان مسلح دشمن به صورت مستمر سعی بر تصرف شهر داشتند و از سوی دیگر کارشکنی‌های بنی صدر و عدم ایجاد هماهنگی بین سپاه و ارتش شرایط و وضعیت را پیچیده و سخت‌تر می‌کرد.

سردار میرزایی اضافه کرد: در حالی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای بر مدافعان شهر تحمیل شد و بسیاری از رزمندگان به شهادت رسیده و یا زخمی و مجروح شده بودند، رزمندگان تبریزی طی تماسی با بیت شهید مدنی، شرایط سخت شهر را به ایشان گزارش دادند و از این طریق امام راحل در جریان امور قرار گرفت و به بنی صدر هشدار داد که باید تا ۲۴ ساعت آینده حصر سوسنگرد شکسته شود وگرنه خودم به آنجا خواهم آمد که در همین حال حضور حماسی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام راحل در شورای عالی دفاع به همراه شهید دکتر مصطفی چمران در این منطقه باعث افزایش روحیه رزمندگان و مرهمی بر دل خسته آن‌ها شد.

وی با اشاره به نظارت مقام معظم رهبری و روشنگری داهیانه ایشان و شهید چمران که با حضور مستقیم خود در منطقه، منجر به انسجام نیرو‌های ارتش و سپاه شد، گفت: با فرمان امام راحل تدبیر مقام معظم رهبری سرانجام در تاریخ ۲۶ آبان ماه طی عملیاتی حماسه محاصره شهر شکسته شد و سوسنگرد به طور کامل آزاد و در اختیار نیرو‌های خودی قرار گرفت.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس همدان با بیان اینکه با انجام این عملیات جاده مواصلاتی سوسنگرد-اهواز نیز از دسترس دشمن خارج و با حفظ سوسنگرد، شهر اهواز و موقعیت استراتژیک خوزستان تثبیت شد، ادامه داد: با انجام این عملیات حماسه آفرین از سقوط حتمی اهواز جلوگیری شد.

وی نقش بی‌بدیل ولایت فقیه و رهبری در عبور از بحران‌های شکننده را نقطه اوج این حماسه بزرگ دانست و گفت: بیشتر رزمنده‌های سوسنگرد را پاسداران و بسیجیانی تشکیل می‌دادند که از تهران، شیراز، هویزه و گروهی هم از همدان اعزام شده بودند که جانانه برای دفاع از میهن ایثار و فداکاری کردند.

سردار میرزایی با تبیین نقش رزمندگان استان همدان در آزادسازی سوسنگرد آن را مهم ارزیابی و بیان کرد: در جریان آزادسازی سوسنگرد تعداد هفت اکیپ از استان همدان در مقاطع زمانی مختلف به منطقه اعزام شدند که نخسین اعزام در ۹ مهر ماه سال ۵۹ بود.

وی با تاکید بر اینکه رزمندگان استان همدان در این عملیات با محوریت شهید «ناصر نیک نام» در کنار سایر رزمندگان به نبرد با دشمن پرداختند، یادآور شد: در عملیات آزادسازی محاصره سوسنگرد استان همدان شهدای گرانقدری همچون شهید «احمدرضا خادم»، شهید «محمدرضا رجبی»، شهید «علیرضا شوخ»، شهید «رحیم محرابی»، شهید «ابراهیم غفاری»، شهید «ولی الله اسکندری»، شهید «غلامرضا اخوان»، شهید «علی اکبر بادپا همدانی» و شهید «ابوالفضل فتحعلی» تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار