خبرهای داغ:
در سالن سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد

جلسه توانمند سازی مربیان وسرگروه های حلقات صالحین پایگاه های خواهر وبرادر

جلسه توانمند سازی مربیان وسرگروه های حلقات صالحین پایگاه های خواهر وبرادردر سالن سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد
کد خبر: ۹۴۶۸۵۰۰
|
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
  • به گزارش خبرگزاری بسیج از ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ورزنه: حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی مسئول تعلیم و تربیت ناحیه ورزنه بعد از ظهر امروز در سالن شهید سلیمانی آموزش و پرورش گفت در جمع متربیان صالحین گفت :انسان موجودی اجتماعی است که نمی‌تواند بدون ایجاد ارتباط با محیط اطراف خود زندگی کند. هنگامی که انسان از حوزة فردی بیرون می‌آید و وارد اجتماع می‌شود، در اوّلین قدم با پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کند و این برقراری ارتباط نیز به قصد انتقال و دریافت پیام صورت می‌گیرد و اشکال مختلف دارد که از گذشته‌های دور تاکنون دستخوش تغییر و تحوّلات فراوان شده است.

احمدی گفت : امروزه رایج‌ترین نوع برقراری ارتباط، ارتباط شفاهی (سخن گفتن) و کتبی (نوشتن) است. ایجاد ارتباط درست، هدفمند و موفّق، نیازمند راهکارهایی است که در حوزة علم ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی گفت : ارتباطات انسانی را می‌توان به سه دستة ارتباط با خود، ارتباط با دیگران (ارتباط میان‌فردی) و ارتباط جمعی تقسیم نمود.

 آنچه در این مجال مورد بحث است، بخش دوم یعنی ارتباطات میان‌فردی است که ویژگی بارز آن حضور عینی مخاطب و روبه‌رو شدن متکلّم با وی است.

 مسول تعلیم وتربیت ناحیه گفت :ارتباط میان‌فردی، فرآیندی است که شخص به وسیلة آن اطّلاعات و احساسات خود را از طریق پیام‌های کلامی و غیرکلامی با دیگران در میان می‌گذارد. این توانایی موجب تقویت رابطه با دیگران می‌شود و سلامت روانی و اجتماعی انسان را بیش از پیش فراهم می‌نماید و به قطع روابط ناسالم منجر خواهد شد.

حاج آقا احمدی بیان کرد :عناصر هر فرآیند ارتباطی عبارت است از فرستنده، پیام، گیرنده (مخاطب)، محیط و بافتی که فرآیند ارتباط در آن انجام می‌پذیرد.

کلمة «مخاطب» مدّت‌ها است برای کسانی که در حوزة ارتباطات مشغول کارند، کلمه آشنایی است و به جای «گیرندگان پیام» به کار می‌رود. 

از منظر دینی و توحیدی تنها دو نوع دیدگاه نسبت به مخاطب وجود دارد:

 

ـ نگرش الهی (دینی) به مخاطب.

 

ـ نگرش غیرالهی (مادّی) به مخاطب.

 

هر یک از این دو نگرش، اهداف خاصّی را دنبال می‌کنند و به تبع آن اهداف، از ابزار خاصّی نیز بهره می‌گیرند، نگرش مادّی بر محور تأمین سود و سرمایه با بهره‌گیری از مخاطب استوار است. در این دیدگاه، تبلیغ و ارائة پیام با هر ابزاری که صورت بگیرد، به یک نتیجه ختم می‌شود و آن استفاده از مخاطب به منظور تأمین منافع مالی و مادّی است 

وی اظهار داشت:در نگرش دینی و اسلامی، برخلاف نگرش مادّی، پایه و اساس تبلیغ، بهره گرفتن از مخاطب نیست، بلکه سود رساندن به اوست، با این تفاوت که سود و منفعت در این دیدگاه، معنای مادّی خود را از دست می‌دهد و مفهومی الهی پیدا می‌کند که از آن با نام «هدایت» یاد می‌شود. در نگرش اسلام نسبت به مخاطب، هدایت‌پذیری یا معاند بودن مخاطب مورد توجّه قرار می‌گیرد. علاوه بر این موضوع، اسلام بر این نکته تأکید دارد که مخاطب، مشتری نیست و انبیاء و صلحا در هدایت بندگان، در تلاش و تکاپو برای رسیدن به منافع شخصی خویش نیستند. بنابراین، اسلام مخاطب را عامل تأمین سرمایه نمی‌داند، بلکه او را مخلوقی نیازمند هدایت فرض می‌کند.

 ایشان در پایان بیان کرد : بهترین راه برای شناخت مخاطبان تقسیم‌بندی آنان است. انواع و روش‌های متعدّدی برای دسته‌بندی مخاطبان وجود داردکه عبارتند از:

_دسته‌بندی مخاطبان بر مبنای ویژگی‌های جمعیّت‌شناسی

_دسته‌بندی مخطبان بر حسب باورها

_دسته‌بندی مخاطبان بر اساس منابع درآمدی

_دسته‌بندی مخاطبان بر اساس رفتار

_دسته‌بندی مخاطبان بر مبنای مراحل فراگرد

_دسته‌بندی مخاطبان بر اساس استفاده از رسانه‌ها

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار