خبرهای داغ:
فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در گفتگو با خبرنگار 《بسیج》:

برخورداری بیش از ۵۰ روستا از آب شرب در فاز اول پروژه آبرسانی/ اختصاص ۲۰۰میلیارد تومانی دولت برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری گفت: قرارگاه شهید ناصری در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی بیش از ۵۰ روستا و بسیج سازندگی در بقیه شهرستان ها با پروژه ملی آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی همکاری دارند و در این مرحله بیش از ۲۰۰میلیارد تومان دولت به استان اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۴۶۹۲۳۸
|
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی، درطول تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی نیرو‌های مخلص بسیجی در هر عرصه‌ای که کشور به آن‌ها نیاز داشته‌است حضوری مؤثر داشتند و قلمرو آن‌ها به مسائل نظامی و دفاعی محدود نمی‌شود تجربه نشان می‌دهد در هر عرصه‌ای فرهنگی اقتصادی و ... که از روحیه بسیجی فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم.
 
 بسیج کانالی برای اتصال و وحدت قومیت‌ها و اقلیت‌های گوناگون با نظام اسلامی است که این وحدت، هم‌بستگی و امنیت ملی را تضمین می‌کند دراین‌راستا برای حفظ امنیت پایدار در مناطق مرزی قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در اول فروردین سال ۹۶ در استان خراسان‌جنوبی مستقر شده‌است و چهار شهرستان مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان حوزه مأموریت قرارگاه است.
 جان بر کفان و رزمندگان تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا علیه‌السلام، بسیج محوری در راستای ایجاد امنیت پایدار در شهرستان‌های مرزی خراسان‌جنوبی وارد عمل شدند.
این قرارگاه ذاتاً برای امنیت تشکیل‌شده و با همکاری مرزبانی و ارتش جمهوری اسلامی، نواحی مقاومت و نیروی انتظامی برنامه‌ریزی و فعالیت‌های زیادی دارد تا مشکل ناامنی برای مردم پیش نیاید.
 همچنین قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در راستای حفظ امنیت پایدار اقدامات مؤثر و وافری را در دستور کار قرار داده که از آن جمله بحث‌های رصد اطلاعاتی، آمادگی نظامی و رزمی و محرومیت‌زدایی در روستا‌ها و مناطق مرزی استان است.

 به این منظور برای آشنایی با فعالیت‌ها و اقدامات قرارگاه، خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان‌جنوبی گفت‌وگویی با سردار غلامعلی تناکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری انجام داده‌است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری بسیج: ماموریت‌های قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در منطقه را عنوان بفرمایید؟

تناکی: فعالیت‌ها و خدمات قرارگاه را می‌توان به چهار محور تقسیم کرد. بخش اول فعالیت‌ها به منظور حفظ امنیت پایدار در منطقه، اشراف اطلاعاتی و رصد اطلاعاتی را شامل می‌شود که قابل گزارش دهی نیست نیروی نظامی و قرارگاه عملیاتی هستیم و مسئولیت امنیتی چهار شهرستان مرزی با ما است.
محور دوم کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم بحث‌های عملیاتی و آموزشی است که با توجه به وضعیت افغانستان که کشوری متلاطم، ناآرام و بدون دولت پایدار و ثابتی است  و ازیک‌طرف هم جواری با سیستان و بلوچستان و مرز کویری باید ما یک آمادگی صددرصدی برای تهدیدات متصور در استان داشته باشیم که هرگونه تهدیدی را با جسارت پاسخ دهیم بطوری که مردم لطمه نبینند.
 اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنیم را باید در قسمت دوم به صحنه بیاوریم تا نیرو‌ها شیوه عمل و پاسخ‌گویی به تهدیدات را آموزش ببینند که نمی‌توانیم به رسانه‌ها اعلام کنیم و تنها رزمایش آخر یا تمرین تاکتیکی نیرو‌ها به رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود امسال هفت  گردان تمرین تاکتیک‌ها را انجام دادند.

  قسمت سوم فعالیت‌های قرارگاه دیدار با نخبگان، علما، سران اقوام و طوایف، خانواده‌های شهدا و خدمات‌دهی به نیرو‌ها با وجود مشکلات اقتصادی که دارند و عملیات روانی، سرکشی از خانواده‌ها، سربازان و دیدار با پیشکسوتان را هر هفته در برنامه داریم.
 
 قسمت آخر کار که بیشتر قابلیت گزارش دهی دارد محرومیت‌زدایی است که  غالبا به دید امنیتی در منطقه انجام می‌دهیم.

خبرگزاری بسیج: چرا با وجود اینکه نیروی امنیتی هستید اقدامات محرومیت زدایی انجام می‌دهید؟

تناکی: به سه دلیل باید محرومیت‌زدایی انجام دهیم فلسفه نظام جمهوری اسلامی بر عدالت است و محرومین باید طعم عدالت را بچشند و روستا‌های مرزی و دورافتاده کمک‌رسانی شود اگر قرار است روزی مردم در تهدیدات کشور به ما کمک کنند ما نیاز به این مردم داریم و مدیون آن‌ها هستیم و دلیل دیگر اینکه با وجود مشکلات اقتصادی مردم در دام دشمنان نیفتند و دشمن در آن‌ها طمع نکند که با تطمیع مردم محروم می‌تواند در کشور ناامنی ایجاد کند.

باوجود اینکه مسئولیت امنیتی با قرارگاه عملیاتی شهید ناصری است، اما محرومیت‌زدایی در چهار شهرستان مرزی را پیگیری عمده و به‌جد داریم.

خبرگزاری بسیج: اقدامات محرومیت زدایی و مردم یاری قرارگاه را شرح دهید؟

محرومیت‌زدایی به دو قسمت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت مثل توزیع بسته‌های معیشتی، جهیزیه، لوازم‌التحریر، افطاری و ... که از سال ۹۷ تاکنون ۵۳هزار بسته لوازم التحریر، ۷هزار جفت کفش، بالغ بر ۱۰۰هزار بسته معیشتی هرکدام به ارزش ۵۰۰هزار تومان و بالغ بر ۲۴۰بخاری گازی توزیع شده است.
بیش از ۲۲۰روستا گازکشی منزل و تجهیز و تعمیر مساجد و حسینیه صورت گرفته و سال گذشته بالغ بر ۱۲۰چشمه سرویس بهداشتی در روستا‌ها احداث شده است.
از سال ۹۷ تاکنون ۹۷۸سری جهیزیه بین زوج‌های نیازمند این منطقه توزیع شده است که شامل حداقل ۱۰قلم کالای اساسی است.
کار‌های زیربنایی نیز انجام شده است با توجه به اینکه بیش از ۱۹سال است استان خراسان‌جنوبی با خشکسالی مواجه است و فقر آب داریم و در مناطق مرزی، چون شیب زمین به سمت افغانستان است باران کمی که آمده از کشور خارج شده است با بررسی در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و نیز با مشورت مردم سیل بند‌هایی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب انجام شد که در این مدت ۱۷ سد یا بند خاکی بزرگ سنگی و ملاتی احداث کردیم هنوز جای کار دارد و برای این اقدام نیازمند حمایت بیشتر از سمت استانداری هستیم. این امر در جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر‌ها و امیدآفرینی در جامعه مؤثر بوده است. سال گذشته بزرگترین سد خاکی با عنوان سد شهید سلیمانی در منطقه لانو شهرستان سربیشه احداث شد.


در پایان سال ۹۸ با توجه به بررسی که در چهار شهرستان مرزی صورت گرفت از جمله مشکلات محرومین مسکن شناسایی شدند و با همکاری اداره بهزیستی در مرحله‌ای کلنگ زنی آغاز شد و ۶۸ واحد مسکونی را زمین تحویل گرفتیم و کلید تحویل خانواده کم بضاعت دادیم و امروز نیز اگر محرومین را شناسایی کنیم در تعمیر ساختمان کمک می‌کنیم؛ و نیز در مناطق محروم سه باب مدرسه ساخته شد و در ساخت دو مدرسه نیز با مشکلاتی مواجه شدیم که پیگیر حل آنان هستیم و تکمیل می‌شود.


خبرگزاری بسیج: خدمات قرارگاه عملیاتی شهید ناصری را در بلند مدت و برای حل مشکلات اقتصادی مردم عنوان کنید؟

تناکی: سال گذشته با ورود دولت جدید برنامه جدید آبرسانی به ما محول شده است با عنوان قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام در تهران تشکیل‌شده است تا آب شرب به روستا‌ها برسانند در خراسان‌جنوبی با همت اداره آب و فاضلاب، بسیج سازندگی و قرارگاه شهید ناصری پیگیر هستیم به نحو شایسته‌ای در مرحله اول روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را از شبکه آب شرب لوله‌کشی برخودار سازیم.

در افتتاح این پروژه ملی قرارگاه امام حسن مجتبی در خراسان‌جنوبی ۱۷کیلومتر شبکه آب‌رسانی در خیرآباد کلنگ‌زنی شده‌است و نیز در خوشاب پروژه‌ای شروع شده بود و ۷کیلومتر پیشرفت کار داشتیم که با مشکلاتی مواجه شدیم پیگیر حل آنان هستیم وقبلا ۱۱کیلومتر در روستای اِشک انجام شد و هفت پروژه بزرگ دیگر امسال شروع کردیم و ۵۰درصد پیشرفت کار داشتیم بیش از ۸۷کیلومتر حفر کانال و لوله گذاری انجام شده است و بیش از ۶ مخزن آب روستایی احداث کردیم.

در مجموع ۳۴مخزن روستایی تا شهریور ۱۴۰۲ باید انجام شود این پروژه را زودتر از موعد تمام می‌کنیم و ۱۷۸کیلومتر شبکه آب‌رسانی که در ابتدا اعلام شده افزایش پیدا می‌کند و بالغ بر ۱۲۰حوزچه انجام می‌شود. قرارگاه شهید ناصری در چهار شهرستان مرزی بیش از ۵۰ روستا و بسیج سازندگی در بقیه شهرستان‌ها انجام می‌دهند. اداره آب و فاضلاب برآورد اعتباری کردند و از خودیاری سپاه استفاده می‌کنیم در کل استان در این مرحله بیش از ۲۰۰میلیارد تومان دولت به استان اختصاص داده است.
با همکاری استانداری و اداره آب و فاضلاب و قرارگاه شهید ناصری به جد پیگیر هستیم که فاز دوم این طرح را برای روستا‌های زیر ۲۰ خانوار انجام دهیم تا در دو سال آینده در خراسان‌جنوبی ادعا کنیم روستایی بدون شبکه آب‌رسانی نداریم.
همچنین مشکلات ویژه‌ای در آب رسانی داریم شبکه آب‌رسانی در سال‌های گذشته انجام شده و شبکه فرسوده قبلی باید به روز رسانی کنیم و احداث شبکه‌های جدید در دستور کار است.
اختتامیه سه پروژه آب‌رسانی در روستا‌های سیدال و کلاته ملا در دهه فجر امسال داریم.

خبرگزاری بسیج: نقش مردم در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و افزایش بهره وری در روستا‌ها و مناطق محروم چیست؟

تناکی: برای مؤثر واقع شدن اقداماتی که صورت می‌گیرد می‌طلبد که مردم بویژه روحانیت پای کار بیایند اعتقادات به نماز باران را باید ترویج دهیم، چون سد‌ها که ساخته می‌شوند رونق روزی و کشاورزی مردم منطقه و حل مشکلات اقتصادی مردم وابسته با بارش باران در حد استاندارد‌ها است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها