در بازدید خبرنگاران از پروژه های بسیج سازندگی لرستان، مطرح شد؛

بسیج؛ پیشتاز محرومیت زدایی،خودباوری و اشتغال زایی در جامعه است

بسیج شجره طیبه ای است که برکت آن از تمام شاخ و برگ ها به جامعه می رسد و این شجره در جهت بهره مندی هرچه بیشتر مردم در جامعه روز به روز نمایان تر و بارور تر می شود .
کد خبر: ۹۴۷۱۳۶۹
|
۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛به راستی که بسیج شجره طیبه ای است که برکت آن از تمام شاخ و برگ ها به جامعه می رسد و این شجره در جهت بهره مندی هرچه بیشتر مردم در جامعه روز به روز نمایان تر و بارور تر می شود .

هفته گرامیداشت بسیج فرصتی است تا علاوه بر قدردانی از برکات و حسنات این نعمت و گفتمان بزرگی که حضرت امام(ره) پایه ها و ریشه آن را بنا نهاد؛ باز نمود این خدمات و برکات را در جامعه نشان دهیم .

یکی از بستر ها و زمینه های رشد تفکر بسیجی در جامعه، ایجاد فرهنگ سازندگی در تمام عرصه های اقتصادی و محرومیت زدایی است. سازندگی که پایه های آن بعد از جنگ تحمیلی و از برکات دفاع مقدس بود ؛در سال های اخیر رشد و توسعه چشمگیری داشته به طوری که جوانان و نوجوانان بسیجی در قالب گروه های جهادی با عزم و اراده قوی در دورترین نقاط کشور به مردم محروم خدماتی ارائه می دهند که در بلند مدت هم ،توسط برخی مسئولین ذیربط به سختی اجرا می شود. ولی همت و تفکر بسیجی موجب شده در این سال ها خیلی از کارهای زمین مانده در بحث زیرساخت های عمرانی و اقتصادی و خدماتی به نحو احسن با کمترین هزینه و اعتبار، رو به جلو پیش بروند و ثمرات  و برکات آن را مردم مناطق محروم به خوبی لمس کنند.

بسیج سازندگی لرستان شاخه‌ای از همین شجره طیبه است که توانسته با اتکا به فرهنگ و گفتمان سازندگی و اعتماد به جوانان نخبه و جهادگر بسیجی، گام های بزرگی در توسعه زیرساخت های اقتصادی، تولیدی ،خدماتی و محرومیت‌زدایی در استان بردارد .

ثمره این تفکر را ،جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه باحضور در مناطقی از شهرستان های دلفان و سلسله در دورترین روستاها و مناطق کم برخوردار استان نظاره کردند و با حضور و رصد میدانی ، از روند ساخت، توسعه و بهره برداری پروژه های بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان بازدید کردند.

در این بازدید که با حضور مسئول بسیج سازندگی استان ،خبرنگاران و اهالی رسانه و چند تن از مسئولان بسیج شهرستان های دلفان و سلسله برگزار شد؛ اهالی رسانه از نزدیک ضمن اطلاع از روند پیشرفت پروژه ها ،پای درد و دل اهالی این مناطق نشستند تا صدای آنها باشند و با مخابره این روایت ها،خدمات ارزنده ای که توسط بسیج استان درحال اجراست را انعکاس دهند.

این بازدید یک روزه از روند اجرا و بهره برداری طرح های سد سنگی ملاتی منطقه دوآب در شهرستان سلسله ، پروژه های آبرسانی توزیع خط انتقال به روستاهای محروم شهرستان دلفان در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، ساخت مسکن برای محرومان و خطوط انتقال آب به مزارع کشاورزی شهرستان سلسله و ... بود.

سرهنگ احسان جهانبخش در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه تلاش و نقطه قوت بسیج سازندگی سپاه استان در اجرای این پروژه ها به حداقل رساندن میزان اعتبارات با اجرای کیفی پروژه هاست اظهار داشت : سد سنگی ملاتی منطقه دوآب شهرستان سلسله یکی از پروژه هایی است که با نیمی از اعتبار تخصیص و معین شده ، ساخته شده که این روند با کمترین زمان ممکن در طی سه ماه ، ساخته و به بهره برداری رسید.

وی افزود: مقاوم سازی این پروژه یکی از مزایای طرح به شمار می‌رود که در نوع خود بی نظیر است و در برابر سیلاب و بارندگی شدید از بالاترین مقاومت برخوردار می باشد.

سرهنگ جهانبخش بیان داشت : پیش از این به دلیل سیل سال ۹۸ با تخریب سد، مشکلاتی برای کشاورزان و فعالان شیلات شهرستان به وجود آمد.

 وی با اشاره به اینکه برآورد اولیه اعتبار ساخت سد چیزی حدود یک میلیارد تومان بوده است تصریح کرد : بسیج سازندگی استان با صرفه جویی و استفاده از متخصصین جهادی، هزینه ساخت پروژه را به ۴۶۰ میلیون تومان تقلیل داد که این اقدام نشان از تلاش و همت و مقرون به صرفه بودن فعالیت های جهادی در این راستاست.

جهانبخش با بیان اینکه بسیج سازندگی تمام تلاش خود را در رفع محرومیت‌های روستاها و مناطق حاشیه ای استان به کار می‌گیرد ؛اظهار کرد:  آنچه سرلوحه فعالیت‌های بسیج سازندگی قرار گرفته ، مشارکت دادن مردم این مناطق در بحث محرومیت زدایی و فعالیت‌های زیرساختی در استان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه استان در ادامه در حاشیه بازدید خبرنگاران از اقدامات و پروژه های به بهره برداری رسیده و در دست اقدام بسیج سازندگی ، با اشاره به بحث آبرسانی به روستاهای استان ، اضافه کرد : قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام بسیج سازندگی توانسته تاکنون به بیش از ۱۲۵ روستا در سطح استان خدمات آبرسانی ارائه کند.

وی افزود: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۴۲۵ میلیارد تومان شروع شده که به طول ۵۳۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب شرب استان را شامل می شود .

جهانبخش اشاره کرد :در کنار این، حفر 10 حلقه چاه و ۶۱ مخزن آب توسط این قرارگاه در استان عملیاتی شده است .

وی بیان داشت : شهرستان دلفان یکی از نقاط پایلوت خدمات آبرسانی است که روستاهای زیادی از بخش های میربگ شمالی و جنوبی را در بر می‌گیرد؛ روستاهایی که چندین سال است با مشکل آب شرب مواجه هستند.

در ادامه؛ خبرنگاران استان از پروژه های انتقال کانال های آبرسانی به مزارع کشاورزی شهرستان سلسله نیز بازدید کردند. مسئول بسیج سازندگی سپاه استان در این باره با اشاره به اینکه دولت برای رفع مسائل و مشکلات آبرسانی به کشاورزان استان اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده است ؛بیان داشت: احداث ۱۵ کیلومتر کانال آبرسانی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که الحمدلله با همت بسیج سازندگی و همکاری مردم این مناطق روند کار به خوبی پیش رفته است.

جهانبخش افزود:  از امتیازات و برکات فعالیت‌های جهادی در بحث محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مشارکت روستاییان ،گروه های جهادی و تقلیل هزینه های ساخت پروژه هاست که باعث شده فراتر از حد تعیین شده خدمات به این مناطق ارائه شود.

 وی اشاره کرد : مساحت معین شده ابتدایی جهت احداث کانال های کشاورزی در استان ۱۵ کیلومتر بوده است اما با کار جهادی با همان اعتبار ، هم اکنون بیش از ۷۰ کیلومتر کانال کشاورزی طی دو سال اخیر اجرایی شده که این از برکات گفتمان بسیج است.

در ادامه خبرنگاران و اهالی رسانه استان از چند پروژه تولیدی خرد و کلان در شهرستان دلفان و سلسله بازدید به عمل آوردند. این پروژه ها که در سطح خرد از جمله بنگاه‌های اقتصادی کوچک زود بازده مانند پرورش دام  و طیور و تولید فرآورده های لبنی و ... بود؛  با اعطای اعتبارات از سوی سپاه استان اجرایی شده اند. پروژه های نیمه کلان دیگر از جمله تولید فرآورده های کشاورزی و صنایع تبدیلی بود  که بستر خوبی برای  اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در شهرستان دلفان به وجود آورده است.

به گفته این جوانان؛ شهرستان دلفان یکی از قطب های تولید حبوبات در کشور است ولی متاسفانه به دلیل عدم برند سازی و صنایع بسته بندی آن طور که باید از این ظرفیت عظیم در استان استفاده نشده است .در پروژه صنایع تبدیلی و بسته بندی منطقه علی میرزایی شهرستان دلفان ،جوانان تحصیل کرده با راه اندازی صنعت بسته بندی و فرآوری از حبوبات و سایر اقلام غذایی در حوزه کشاورزی در صدد برندسازی و معر فی کردن صنعت کشاورزی استان به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه و بازارهای جهانی هستند . در این راستا بسیج سازندگی با حمایت از این بنگاه‌ها و جوانان نخبه و فارغ التحصیل دانشگاهی گامی اساسی در بحث اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهر و استان های دیگر برداشته اند.

امید است با تلاش بسیج سازندگی سپاه لرستان و حمایت حداکثری اعتباری از طرح‌های تولیدی ، محرومیت‌زدایی،  زیرساختی،  آب رسانی و ...  شاهد رشد و توسعه به ویژه در بحث محرومیت زدایی مناطق محرومی‌مانند شهرستان های دلفان و سلسله باشیم.

گزارش:مژگان بیرانوند

انتهای پیام/

ارسال نظرات