مسئول سازمان بسیج مداحان در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

اختتامیه استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی در دی‌ماه/سازمان بسیج مداحان، فرامرزی می‌شود

یوسف ارجونی، از برنامه این سازمان برای ساماندهی مداحان سایر کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها سخن گفت.
کد خبر: ۹۴۷۲۷۰۳
|
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

اختتامیه استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی در دی‌ماه/سازمان بسیج مداحان، فرامرزی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، یوسف ارجونی مسئول سازمان بسیج مداحان، چندی پیش مهمان «پاتوق خبر» خبرگزاری بسیج بود و پاسخگوی سوالات ما درباره فعالیت‌های این سازمان. ارجونی معتقد است که یکی از مهم‌ترین وظایف جامعه مداح و ستایشگر، ایجاد حس خودباوری در مردم و تبیین ایران قوی است. او به «جهاد تبیین» به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب نیز اشاره می‌کند و تصریح می‌دارد که تاکنون و طی یک سال گذشته، هزاران برنامه در این حوزه توسط دبیرخانه جهاد تبیین این سازمان، به انجام رسیده است. در ادامه، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری بسیج با یوسف ارجونی را از نظر خواهید گذراند.

اهم فعالیت‌های سازمان بسیج مداحان در هفته بسیج

یوسف ارجونی مسئول سازمان بسیج مداحان با اشاره به سابقه فعالیت این سازمان اظهار کرد: مجموعه سازمان بسیج مداحان، از سال ۱۳۸۹ در سطح کشور راه‌اندازی شد و الان نزدیک به ۱۲ سال است که با ۳۲ سازمان استانی و بیش از ۳۰۰ کانون بسیج مداحان در سراسر کشور، فعالیت می‌کند. جامعه هدفی که ما در کشور، هم در حوزه ستایشگری و هم در حوزه هیئت‌های مذهبی داریم، قریب ۱۰۰ هزار نفر مداح و ۱۰۰ هزار هیئت هستند. وی افزود: تا امروز، مجموعه بسیج مداحان توانسته بیش از ۴۰ هزار نفر از مداحان را جذب کند.

ارجونی با اشاره به اقدامات سازمان بسیج مداحان، طی سال‌های پس از تاسیس اظهار کرد: اقدامات اساسی که توسط سازمان بسیج مداحان طی سال‌های پس از تاسیس انجام شده، تولید و تکثیر محتوا‌های آموزشی و پژوهشی بوده است. بحث توانمندسازی مدیران هیئت‌های مذهبی و روضه‌های خانگی، کارگاه‌های آموزشی نغمه‌سرایان اهل سنت، استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی، تربیت مربی برای نوگلان حسینی و زینبی، ارتباط با شعرای آیینی و سبک‌سازان در حوزه ستایشگری و برگزاری نشست با مداحان نخبه، از دیگر برنامه‌های ما در این سال‌ها بوده است.

وی با اشاره به توانمندسازی مداحان تصریح کرد: ما در حوزه توانمندسازی، یک سری موضوعات نظیر اصول و فنون مداحی، مباحث مقتل‌شناسی، شعر و روضه‌های صحیح و مباحث بصیرت‌افزایی و روشنگری را دنبال می‌کنیم. ارجونی گفت: در طول این سال‌ها، تقریبا برای همه افرادی که در حوزه بسیج جذب شده‌اند، دوره‌هایی را برگزار کرده‌ایم.

استعدادیابی از نوگلان حسینی و زینبی

ارجونی با اشاره به اقدامات مهم سازمان بسیج مداحان در هفته بسیج، اظهار کرد: ما در هفته بسیج، بیش از ۱۰۰ برنامه در مجموعه استان‌ها برگزار کردیم که اگر بخواهم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنم، آیین استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی است که در مرحله استانی، تقریبا ۲ هزار نفر از بیش از ۱۰ هزار نوگل حسینی و زینبی ما، به مرحله استانی راه یافتند. از هر استان در حوزه براداران، ۳ نفر و در حوزه خواهران ۱ نفر، به مرحله کشوری راه پیدا کردند. رئیس سازمان بسیج مداحان افزود: چند روز قبل و در مرحله کشوری، برنامه بانوان را داشتیم و منتخبین این حوزه را معرفی کردیم. منتخبین حوزه برادران نیز طی روز‌های آینده معرفی خواهند شد. بنا داریم در دی‌ماه پیش رو، برنامه اختتامیه استعدادیابی را با حضور منتخبین برگزار کنیم. وی با اشاره به دیگر برنامه برگزارشده در هفته بسیج توسط سازمان بسیج مداحان، اظهار کرد: برنامه دیگری که در هفته بسیج برگزار کردیم، دعای ندبه بود که روز ۴ آذرماه برگزار شد. این برنامه در ۵۵۰ شهر و شهرستان کشور برگزار شد.

تبیین «ایران قوی» یکی از ماموریت‌های مهم جامعه مداحان

ارجونی با بیان اینکه بسیج در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت عظیم خودجوش است، با اشاره به وظیفه اقشار بسیج برای ایجاد حس خودباوری در مردم اظهار کرد: در این ایام که فضا غبارآلود است و دشمنان تلاش می‌کنند حس ناباوری و ناامیدی را در مردم ایجاد کنند، به نظر من یکی از ماموریت‌های مهمی که همه اقشار بسیج مخصوصا مداحان و جامعه ستایشگری باید ایفا کنند، تقویت روحیه خودباوری و امیدواری و تبیین ایران قوی است.

برنامه سازمان بسیج مداحان برای بهره‌گیری از ظرفیت مداحان در سایر کشور‌ها

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بسیج مداحان، برنامه فرامرزی نیز در دستور کار خود دارد اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که به آن اشاره کردم، برنامه «نغمه‌سرایان اهل سنت» است. ما در کشور، بیش از ۴۰۰ گروه نغمه‌سرای اهل سنت داریم و تلاش می‌کنیم این فضا را به فضای بین‌المللی وصل کنیم تا بتوانیم از مداحانی که در سایر کشور‌های اسلامی حضور دارند، کمک بگیریم و از ظرفیت آن‌ها بهره بگیریم. ارجونی در این‌باره تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا چیزی شبیه اجلاسیه پیرغلامانی که مجموعه‌های دیگر دارند انجام می‌دهند را در مجموعه بسیج شکل بدهیم. البته همین الان در کشور، مداحانی از جامعه کشور افغانستان، پاکستان و عراق داریم، اما تا الان برنامه‌ریزی بین‌المللی در این حوزه نداشته‌ایم و ان‌شا الله بتوانیم در آینده، برنامه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

مسئول بسیج مداحان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این سازمان برای «جهاد تبیین» چه اقداماتی صورت داده است، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی جامعه ستایشگر، جهاد تبیین است. بعد از فرمایشات رهبر انقلاب در سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ (دیدار رهبر انقلاب با مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا) و فرمایش ایشان در حوزه جهاد تبیین، تا الان، همه برنامه‌هایی که در سطح کشور در حوزه بسیج مداحان انجام گرفته، حتما یک بخش از آن، درباره جهاد تبیین بوده است. ارجونی افزود: دقیقا روز بعد از فرمایشات رهبر انقلاب، جلسه‌ای برگزار و دبیرخانه جهاد تبیین و روایت در مجموعه بسیج مداحان راه‌اندازی شد. تا امروز، هزاران برنامه را در حوزه جهاد تبیین برای مدیران هیئت‌های مذهبی، مدیران جلسات و روضه‌های خانگی، نخبگان نخبگی، هیئت‌های اندیشه‌ورز و... برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات