خبرهای داغ:
رونمایی از محصولات محیط‌زیستی در نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان؛

تولید کاغذ با کود حیوانی/دستاوردی که جان درختان را حفظ می‌کند

زینب حاجیلری عضو هیات‌مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت «اکسیر صنعت فرساد»، یکی از غرفه‌داران نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج است. دستاوردهای او تاثیر زیادی روی حفاظت از محیط زیست دارند.
کد خبر: ۹۴۷۳۷۹۰
|
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

ساخت کاغذ با سرگین گاو

کودهای حیواناتی نظیر گاو و گوسفند و فیل، منبع بسیار خوبی از سلولز برای تولید کاغذ در کشورهایی است که در آنجا درختان کمیاب هستند. همچنین استفاده از این روش در مناطقی با فعالیت‌های دامداری گسترده، جایی که گاوهای زیادی پرورش می‌یابند نیز مناسب است و به دامداران کمک می‌کند تا راهی برای راحت‌شدن از دردسر کودهای حیوانی را پیدا کنند.

زینب حاجیلری عضو هیات‌مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت «اکسیر صنعت فرساد» است که در نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج شرکت کرده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: در این دور از نمایشگاه موفق شدم با همراهی همکارانم، با چندین کار تحقیقاتی و دانش‌بنیان حضور یابم که در روند مکمل‌های رویشی و زیست‌مهارگرها تاثیرگذار است. وی با بیان اینکه بیشتر فرآیند تولید کاغذ را با استفاده از سرگین حیوانی گاو و تفاله نیشکر(باگاس) پیش می‌بریم افزود: محصول ما زمانی به چشم می‌آید که مواد اولیه برای کاغذ وجود نداشته باشد یا روزنامه باطله‌ای در دسترس نباشد. روش ما، جایگزین مناسبی برای تولید کاغذ است. 

حاجیلری با اشاره به تولید کاغذ یا شانه کاغذی تخم‌مرغ از سرگین حیوانات در کشورهای دیگر تصریح کرد: این روش در کشورهای آفریقایی دنبال می‌شود؛ البته آن‌ها با مدفوع فیل و سرگین پاندا صنعت کاغذسازی خود را پیش می‌برند. ماندگاری چنین محصولات کاغذی، بیشتر از محصولات غیر ارگانیک آن است.

تولید کاغذ با کود حیوانی/محصولی که جان درختان را حفظ می‌کند
این پژوهشگر جوان کشورمان با اشاره به یافته دیگرش در حوزه ریزگردها تصریح کرد: ریزگرد، پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات غبار با آلاینده‌های شهری به‌وجود می‌آید و آسمان را کدر می‌کند. این پدیده، در هوای خشک رخ می‌دهد. نوعی ترکیب عالی کودی تولید کرده‌ایم که با قیمتی مناسب می‌توان روی ریزگردها در کویر یا محل برخاستن گردوخاک‌های بلند، از آن استفاده کرد.

وی گفت: این کود، شبیه مالچ است با این تفاوت که محصول ما کاملا ارگانیک است اما مالچ، از محصولات نفتی تهیه می‌شود. عضو هیات‌مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت «اکسیر صنعت فرساد» افزود: ترکیب ما موجب تقویت خاک می‌شود و حتی رشد فزاینده گیاه را رقم می‌زند اما مالچ اینگونه نیست و تجزیه خاکی آن، سال‌های طولانی زمان می‌برد.

گفتنی است، نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج صبح روز سه‌شنبه (۸ آذر) با حضور سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در طبقه همکف مجتمع فرهنگی، ولی عصر (عج) واقع در میدان سپاه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه امروز به پایان می‌رسد.  

گفت‌وگو از روح‌الله فرقانی

ارسال نظرات