رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به قریب به ۴۰۰ کانون بسیج هنرمندان در سراسر کشور گفت : ما دو هزار و ۱۲۸ شهید هنرمند را در کارنامه هنری هنرمندان ایران اسلامی داریم .
کد خبر: ۹۴۷۴۰۲۲
|
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان در برنامه پویش رادیو فرهنگ به بررسی ماموریت‌ها و ساختار بسیج هنرمندان پرداخت.

مجری: تبریک عرض می‌کنم هفته بسیج را خدمت شما و همه هنرمندان بسیجی که در این سال‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری خدمت کردند برخی از هنرمندان ما سال‌ها در جبهه نبرد می‌جنگیدند و اکنون در جبهه جنگ نرم مشغول هستند بخشی از ماموریت‌های بسیج هنرمندان را بد نیست از زبان شما بشنویم.

جمیری: درست فرمودید ما دو هزار و ۱۲۸ شهید هنرمند را در کارنامه هنری هنرمندان ایران اسلامی داریم، این خیلی اهمیت دارد و بهرحال تاثیرگذار است. بسیج هنرمندان هم بنا به ماموریت ذاتی خودش که شامل شناسایی ، جذب، آموزش و سازماندهی و ارتقاء علاقمندان به هنر و هنرمندان هست تشکیل شده است و در سه تا سطح انجام وظیفه می‌کند. وظیفه اول یعنی سطح اول علاقمندانی هستند که به هنر علاقه دارند این‌ها وارد ساختار ما می‌شوند که کانون‌های هنری ما هستند در سراسر کشور؛ ما قریب به ۴۰۰ کانون بسیج هنرمندان در سراسر کشور داریم این‌ها وارد می‌شوند و دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی خودشان را می‌گذرانند و سطح هایشان را ارتقا می‌دهند. سطح دوم هنرمندان نیمه حرفه‌ای هستند که این‌ها وقتی وارد مجموعه ما می‌شوند هم ما کمک می‌کنیم به ارتقاء سطح این‌ها و این‌ها را در شبکه خودمان که شامل انجمن‌های هنری و ادبی و گروه‌های هنری هستند ساماندهی می‌کنیم و در رویداد‌های مختلف هم به کارگیری می‌شوند. سطح حرفه‌ای هستند هنرمندان محترم و بزرگواری هستند که سطوح حرفه‌ای را طی کردند و این‌ها داوطلبانه وارد ساختار بسیج هنرمندان می‌شوند وارد تشکل مردمی البته تخصصی می‌شوند و شروع به فعالیت می‌کنند و به ما کمک می‌کنند در برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود در سطح کشور.

 

مجری: بهرحال هنرمند تراز انقلاب اسلامی شاید خیلی از کارشناسان شهید آوینی را بعنوان یک الگوی هنرمند تراز انقلاب اسلامی بشناند و قطعا هم همین طور است، اما بهرحال هنرمند تراز انقلاب اسلامی هنرمندی است که اطلاعات کافی از مسیری که ایران دارد طی می‌کند در سال‌های اخیر طی کرده است و پیشرفت‌هایی که به دست آورده را داشته باشد و ریشه و باور عمیقی نسبت به اصول کشور داشته باشد و ما به نظر می‌رسد که حالا یکی از شنونده‌ها پیامک داده بود که چه کار کنیم که از این سلبریتی گری که نمی‌دانم فارسی اش چه می‌شود؟ می‌شود چهره‌های شاخص که بعضی هایشان هم چهره‌های شاخص نیستند حالا به واسطه رسانه ملی و فعالیت شان در عرصه هنر تبدیل به یک چهره معروف شدند، اما این چهره معروفی که بصیرت نداشته باشد این خودش یک مشکل و یک معضل تلقی می‌شود؛ بسیج هنرمندان برای افزایش بصیرت هنرمندان چه کرده است؟ هنرمندی که بصیر باشد خیلی متفاوت‌تر عمل می‌کند در همین حوادث اخیر ما دیدیم که برخی از هنرمندان متاسفانه به دلیل نداشتن بصیرت و آگاهی موضع گیری‌هایی کردند و رفتاری کردند که هم تاثیرگذار در جامعه بود و هم اثر منفی داشت و هم به دلیل این اثر منفی و این چالشی که بوجود آورد آسیب رساند به مملکت، به جوان‌های این مملکت که داشتند از آن هنرمند تبعیت می‌کردند هم آسیب رساند. سوال این است که خود شما در بحث هنرمندان چه نمره‌ای به این افزایش بصیرتی که باید در هنرمندان اتفاق بیفتد می‌دهید؟

 

جمیری: درست اشاره فرمودید نکته بسیار نکته درستی است این بررسی موضوع که چرا این اتفاق هست و چرا بحث سلبریتی‌ها هست این وقت و زمان بیشتری برای بررسی می‌خواهد که دلایلش را در بیاوریم و شاید مولفه هایش را پیدا کنیم و نه لزوما رسانه ملی که شاید خیلی از بستر‌های دیگر باعث شد که این چهره‌هایی بوجود بیاید، چهره‌هایی که الان هستند. بسیج هنرمندان دو تا راهبرد را پیش روی خودش گذاشته یکی تربیت و آموزش هنرمندان است تربیتی که عرض می‌کنم شامل تمام ابعاد شخصیتی یک فرد هست که اینجا اگر بر هنرمند وارد بشود ابعاد بصیرتی او را هم شامل می‌شود ابعاد بصیرتی نگاه‌های متعهدانه‌ای که نسبت به آن هنری که خداوند به آن ارزانی کرده است را شامل می‌شود، یکی از راهبرد‌های اصلی ما این است که سالهاست شروع شده البته در درون شبکه هنری خودمان و داریم این اتفاق را رقم می‌زنیم و رو به جلوییم. نکته بعد بحث نقش آفرینی هنرمندان است در عرصه‌های مختلف اجتماعی؛ هنوز شاید به آنجا نرسیم نکته مهم‌تر این است که تمام رسانه‌های انقلاب اسلامی باید کمک کنند به مجموعه ما و مجموعه‌های انقلابی که در حوزه فرهنگ و هنر دارند کار می‌کنند برای معرفی چهره‌ها یعنی برای این که بتوانیم آن‌ها را اصطلاحا برند کردن این چهره‌هایی که به حق هنرمندان متعهد و انقلابی هستند و این‌ها دارند کار می‌کنند و بواسطه این که مثلا در فضای مجازی و در جا‌های مختلف خیلی دیده نمی‌شوند این‌ها مهجورند و البته خیلی هم متخصص هستند در حوزه‌های خودشان و در حوزه‌های مختلفی که دارند در حوزه هنر کار می‌کنند. ما همین امروزی که با شما گفتگو می‌کنم دو سه روز است که میزبان حدود ۳۰۰ نفر از مسئولین انجمن‌های هنری و ادبی سراسر کشور در تهران هستیم این‌ها هنرمند‌های چهره در سطح استانی هستند که میهمان ما هستند و یکی از بخش‌هایی که ما در واقع همه این دوره می‌خواهیم بگوییم که بصیرت افزایی است و توجه دادن این دوستان به مسائل و حوادث پیرامونی خودشان چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای و بین المللی است و ما شناخت تمام ابعاد این مسائل را به خوبی درک کنند و بتوانند انشاالله برگردند بعنوان سفیران هنر انقلاب اسلامی انتقال دهنده پیام انقلاب اسلامی مان باشند که البته هنرمندان و هنر به فرمایشات اقا بهترین ابزار انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به جامعه و به دنیا در این حوزه هستند. این مباحث مختلفی است که بحث خواهد شد و بحث می‌شود که ما بهرحال ما تا امروز هم در خدمت این دوستان هستیم و این‌ها را انشاالله داریم کارگاه‌ها و کارگروه‌های مختلف داریم و اتفاقا این نکته که مهم است عرض کنم ما امروز با اتمام این دوره آغاز به کار می‌کند قرارگاه‌های هنری مان و ادبی مان در سراسر کشور در رشته‌های مختلف که هنرمندان انقلابی و بسیجی در بزنگاه‌ها ورود کنند چه با تولیدات شان که ما به وفور در این این اتفاقات اخیر هنرمندانمان تولیداتی داشتند در فضای مجازی و در رسانه‌های مختلف انعکاس پیدا کرد، مواضع مختلفی را به دوستان گرفتند هنرمندان مختلفی از مجموعه ما که هنرمندان چهره‌ای هم هستند در حوزه‌های مختلف هنری این‌ها موضع گیری درست گرفتند و به نفع انقلاب مردم عزیز ورود کردند.

 

مجری: کم نیستند هنرمندانی که در همین ایام دوباره تاکید کردند که عشق به ایران و عشق به ایران مقتدر یکپارچه و قوی و کنار هم بودن مردم در ایران چقدر مهم است و چقدر هم مردم حرف شان را خواندند و خریدند و این اتفاق اتفاق خوبی است خداراشکر که این هنرمندان در دامان ایران بزرگ پرورش یافتند و انشاالله بیشتر بیشتر هم بشوند.

ممنون از همراهی تان

ارسال نظرات