در نشست شرح نهج البلاغه بیان شد؛

جز به خداوندسبحان، کسی سزاوار امید بستن نیست

حجت الاسلام جعفری، در سلسله مباحث شرح نهج البلاغه که هر هفته، شنبه شب ها همراه با نماز مغرب و عشاء درمسجدجامع شهرکرد برگزار می شود به ترجمه و شرح حکمت 82 نهج البلاغه پرداخت.
کد خبر: ۹۴۷۴۳۳۵
|
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ کارشناس مسایل مذهبی، با قرائت متن فرمایش امیر ولایت حکمت 82 "قَالَ علی علیه السلام: أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ". گفت: حضرت علی بن ابیطالب عليه السلام فرمودند: شما را به پنج چيز وصيت مى كنم كه براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شويد و تند بتازيد، شايسته است:

 نخست اینکه، هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد، مسبب الاسباب خداست و بر اساس توحید افعالى معتقدیم"لا مؤثر فى الوجود الا الله" همه چیز به فرمان او و رشته تمام امور در قبضه قدرت اوست، بنابراین چه بهتر که انسان آب را از سرچشمه بگیرد و هرچه مى خواهد از او بخواهد و سرنوشت خود را در تفکرى شرک آلود در دست دیگرى نبیند.

دوم، از چيزى جز گناه خود نترسد، به فرض که دیگران هم سرنوشت ساز باشند، خضوع و تواضع در برابر غیر خدا ذلت است و در برابر پروردگار عزت. در روایتى آمده است هنگامى که برادران یوسف مى خواستند او را به چاه بیفکنند و بر اثر حسادت او را مى زدند ناگهان یوسف شروع به خندیدن کرد. برادران سخت در تعجب فرو رفتند که اینجا جاى خنده نیست گویى برادر ما مسئله به چاه افکندن را شوخى مى انگارد؛ ولى یوسف پرده از این راز برداشت و درس بزرگى به آنها و به همه ما آموخت. گفت: به خاطر دارم روزى به شما برادران نیرومند با آن بازوان قوى و قدرت فوق العاده نظر انداختم و با خود گفتم کسى که این همه یار و یاور نیرومند دارد چه غمى دارد. آن روز بر شما تکیه کردم و به بازوان نیرومندتان دل بستم ولى امروز خود را در چنگال شما گرفتار مى بینم و از شما به شما پناه مى برم ولى به من پناه نمى دهید. خدا از این طریق به من آموخت که من بر غیر او تکیه نکنم.

 سوم، اگر چيزى كه از او پرسند كه نداند از گفتن "نمى دانم" شرمنده نباشد، هنگامى که انسان از مادر متولد مى شود چیزى نمىداند و با گذشت زمان با سؤالات پى در پى از این و آن حقایق بسیارى را فرا مى گیرد، بزرگترین دانشمندان جهان یکى از دلایل پیشرفتشان در علم و دانش، پرسیدن سؤال بوده است. آرى سؤال، کلید علم و دانش است.

 چهارم، از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد، افراد مغرور به علم، باید بدانند که به قول معروف «همه چیز را همگان مى دانند و همگان از مادر نزاده اند» بلکه مى توان گفت همگان نیز همه چیز را نمى دانند، پس چه عیبى دارد که انسان جمله نمى دانم را در این گونه موارد به فراموشى نسپارد.

پنجمین و مهم ترین دستور پرداخته مى فرماید: "بر شما باد که صبر و استقامت را پیشه کنید، زیرا صبر و استقامت در برابر ایمان همچون سراست در برابر تن، تن بى سر فایده اى ندارد همچنین ایمان بدون صبر و استقامت"؛ "وَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاِْیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَلاَ خَیْرَ فِی جَسَد لاَ رَأْسَ مَعَهُ، وَلاَ فِی إِیمَان لاَ صَبْرَ مَعَهُ".

وی به حوادث اخیر در برخی از شهرها اشاره کرد و گفت: دشمنان وقتی توان مقابله ندارد و رشد، پیشرفت و پیروری طرف مقابل را می بیند، اولین گام براس شکست دادن، ناامید کردن مردمر می باشد، در آغاز حوادث اخیر شایعاتی را برای بیماری مقام معظم رهبری در رسانه ها به سرعت پخش کردند تامردم را ناامید کنند،این اقدامات تکرار تاریخ است.

حجت الاسلام جعفری، با تلاوت آیه 144 سوره  مبارکه آل عمران"وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ" ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید"محمد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید و البته خدا جزای نیک اعمال به شکرگزاران عطا کند".

وی به سبب نزول این آیه اشاره کرد و گفت: سبب نزول آيه چنين بود وقتى كه شايع كردند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در غزوه احد كشته شده، عده اى گفتند: اگر محمد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم پيامبر مي‌بود، هرگز كشته نمي‌شد. عده ديگرى گفتند:ما با كسانى كه پيامبر با آن‌ها جنگيده جنگ مى كنيم و علت شكست مسلمين هم اخلالى بود كه به وسيله خود آن‌ها براى بدست آوردن غنيمت ايجاد شده بود.

کارشناس مسایل مذهبی، علت شکست مسلمانان در احد که در مرحله ی اول پیروز شده بودند را عدم دشمن شناسی و تبعیت نکردن از فرمان ولایت دانست و گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم آن‌ها را از خالى كردند،جايگاه خود نهى كرده و دستور داده بودند كه به هيچ وجه آن جايگاه را خالى نگذارند زيرا مى ترسيد كه مشركين كمين كرده و ناگهانى حمله ببرند وقتى كه مشركين فرار كردند مسلمين در تعقيب آن‌ها برآمدند و به خاطر بدست آوردن غنائم سنگرهاى خود را خالى گذاشتند،در همين وقت خالدبن وليد با دويست سوار سر رسيد و مسلمين را كه از جايگاه و سنگر خود منحرف شده و برخلاف دستور پيامبر رفتار كرده بودند، شكست داد.

حجت الاسلام جعفری، به اهمیت قدردانی از خدمت مردم به ما اشاره کرد و با قرائت حدیث "أشكَرُكُم للّهِِ أشكَرُكُم للناسِ". اظهار داشت: حضرت امام زين العابدين عليه السلام  فرمودند"سپاس گزارترين شما از خدا، سپاس گزارترين شما از مردم است"، گاهی خدمت مثل تلاش و کوشش بی منت پدر و مادر برای رشد و شکوفایی فرزند است و گاهی هم افرادی به واسطه حقوقی که دریافت می کنند به دیگرات خدمت رسانی دارند، وظیفه انسان در این موارد تشکر و قدردانی است.

وی در بخش پایانی سخنانش با استناد به نامه ۳۱نهج البلاغه گفت: ظلم کسی پیش تو جلوه نکنند، در اغتشاشات اخیر گرچه به مردم ظلم شد، برخی از مردم شهرها با مشکلاتی مواجه شدند، اما برکاتی هم داشت، اول اینکه دشمنان هویت خود را نشان دادند و ماهیت خود را برای مردم آشکار ساختند، دوم اینکه عناصر دشمنان در داخل شناسایی شدند، سوم وحدت و همدلی در مرد افزایش پیدا کرد، دشمن شناسی و لزوم داشتن بصیرت و جهاد تبیین جایگاه خود را پیدا کرد. چهارم مردم ولایتمدار و بصیر با حمایت همه جانبه در مراحل مختلف و در راهپیمایی با عظمت 13 آبان ماه سال جاری، عشق و ارادت قلبی خود به مقام معظم رهبری، ایران اسلامی، عفاف و حجاب را با صدای بلند فریاد زدند و با اتحاد، همدلی و تبعیت از ولایت فقیه، دشمنان را بار دیگر شکست دادند.

ارسال نظرات