روحیه خلاق در دانش آموزان باید در دوره های اولیه آموزش تقویت شود
قزوین_به گزارش خبرنگار بسیج، دکتر امین حکیم پژوهشگر، استاد دانشگاه امام حسین علیه السلام و مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور روز سه شنبه در همایش ملی شرکت های دانش بنیان کشاورزی که با حضور مسوولان استانی در سالن کوثر قزوین برگزار شد، با اشاره به اهمیت علوم انسانی بیان کرد: علوم انسانی از اهمیت ویژه ای در توسعه کشورها برخوردار است. بشر در طول زندگی به تحقیق و تفحص می پردازد و قوانین مختلف وضع می شود.
وی گفت: علم تعریف خاص خود را دارد و مهمترین تعریف این است که علم باید نافع و سودآور باشد.چیزی که سودآور نباشد علم نیست. برخی مواقع ما غافل از این تعاریف می شویم. علم باید سنجیده شود. اساسا پژوهش نیز دنبال تولید علم نافع است. هدف غایی پژوهش همین تولید علم نافع است و ما آموزش می بینیم که به سوالات پاسخ دهیم.
دکتر حکیم اظهار کرد: مساله از طریق آموزش حل نمی شود بلکه از طریق پژوهش حل خواهد شد و از اینجا به بعد نقش پژوهش نمایان می شود. آموزش و پژوهش از طریق علم قابل حل است و وقتی پژوهش موجب حل مساله شد، تبدیل به آموزش می شود و در قالب آموزش و سوال قرار می گیرد و به این شکل چرخه علم بشریت دائما در رشد و توسعه قرار دارد.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) عنوان کرد: هر آنچه در چرخه پژوهش انچام می دهیم در چرخه آموزش قرار خواهد گرفت و پژوهش مقدمه ای است که محتوی آموزشی فراهم شود و یکی از چیزهایی که در کلاس درس با آن مواجه ایم محتوای آموزشی است و مهمترین ابزار معلم بعنوان یک رکن اساسی محتوای آموزشی است.
وی افزود: هنر انتقال این محتوای آموزشی برعهده معلمان است و چون نظام آموزش و پرورش ما یک نظام متمرکز است، مهمترین ابزار سیستم آموزشی محتوای آموزشی است در حالی که پژوهش در سیستم آموزشی سطح محتوا را افزایش می دهد. محتوایی که وقت معلمان را کمتر بگیرد و سریع به دانش آموزان انتقال داده شود و اگر محتوا غنی و مناسب نباشد قطعا زمان بر خواهد شد.
مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در ادامه تصریح کرد: امروز کشورهای توسعه یافته بر روی محتوای درسی دانش آموزان کار می کنند. برای این منظور ساعت های کمک درسی ایجاد شده و در کلاس درس فرصت زیادی برای کار و فعالیت پژوهشی دارند و فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان را در مدرسه انجام می دهند.
حکیم اضافه کرد: بحث آموزش دانش آموزان در خانه و همچنین بحث آموزش اجتماعی شدن آنها در محیط آموزشی نیز باید سرجای خود باشد و نباید زیاد بار آموزشی را در خانه قرار دهیم.
در دورهای ابتدایی و پایه بیشتر به امور اجتماعی می پردازیم و در دوره های بالاتر به بحث تخصصی می پردازیم. باید مفهوم اخلاق مداری در بین جامعه دانشجویان نهادینه شود. متاسفانه در زمانی که باید تربیت تخصصی آنها شکل بگیرد زمان کمتری را به کار تعلیم و تربیت اختصاص می دهیم.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه بیان کرد: فرایند تربیتی دانش آموزان در دوره های اولیه باید مورد توجه قرار گیرد تا در دوران دانشگاه به بحث های تخصصی تمرکز کنیم. کار پژوهشی نقش خوراک آموزشی را تامین می کند و لذا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روحیه خلاق در دانش آموزان باید تقویت شود چرا که کودکان در بعد نگاه آکادمیک از ظرفیت ذوق و سلیقه و روحیه فردی خوبی برخوردارند. در پژوهش به دنبال راه حل هستیم. راه پژوهش هیچ وقت بسته نیست و پژوهش را بارها با یک عنوان می توان انجام داد.
انتهای پیام/۱۰۱۰