خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین؛

مسابقات قرآنی و دینی، تحقق توسعه گردشگری مذهبی

خزائلی عنوان کرد: برگزاری مراسمات، آئین ها، جشنواره ها و مسابقات دینی در جوامع اسلامی می تواند یکی دیگر از زمینه های توسعه گردشگری باشد.
کد خبر: ۹۴۷۶۰۳۱
|
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

قزوین _ گزارش خبر گزاری بسیج ،گردشگری مذهبی یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری است. این نوع از گردشگری این امکان را برای افراد علاقه‌مند به این حوزه فراهم می‌کند تا بتوانند به تحقیق در مورد ادیان مختلف بپردازند. شاید علاقه و استقبال مسافران برای آشنایی با دین و مذهب‌های مختلف یکی از عواملی است که موجب شکل‌گیری زیر مجموعه دیگر برای صنعت گردشگری، با نام گردشگری مذهبی شد.

مسابقات سراسری قرآن به میزبانی قزوین، بهره‌مندی جامعه از غنای فرهنگی و تربیتی قرآن 

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین و نقش آن در توسعه گردشگری مذهبی استان بیان کرد: مرحله کشوری نغمات دینی در چهل و پنجیمن دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به میزبانی استان قزوین و حضور قاریان و حافظان برجسته، برادران وخواهرانی که به فرموده مقام معظم رهبری، قهرمانان قرآنی هستند، در شهر قزوین با پیشینه غنی مذهبی قطعا توفیق بزرگ و اتفاق مبارکی است که علاوه بر عطرآگین کردن فضای شهر به آیات وحی، فضای معنوی و معرفتی ویژه‌ای به استان بخشیده و بیشترین تاثیرگذاری را در بهره‌مندی جامعه از غنای فرهنگی و تربیتی قرآن خواهد داشت. 

وی گفت: ضمن اینکه با برگزاری این مسابقات ارزشمند معنوی شاهد تبادل فرهنگی و آشنایی میهمانان با استان و شهر تاریخی قزوین خواهیم بود که این رویداد می تواند در کنار محتوای ارزشمند و گرانبهای خود، نقش مؤثری در رونق گردشگری مذهبی استان نیز داشته باشد.

حفظ و احیاء ارزش ها و مفاهیم گرانقدر قرآن کریم، وظیفه ای همگانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین در برگزار این مسابقات و با اشاره به این که قرآن کریم، میراثی ماندگار برای تمام ملت های مسلمان در هر زمان و مکانی است ادامه داد: حفظ و احیاء ارزش ها و مفاهیم گرانقدر قرآن کریم، وظیفه ای همگانی است که یک متولی خاص ندارد و همه دستگاه های اجرایی در هر جایگاهی وظیفه دارند در راه اعتلای ارزش های والای قرآنی گام بردارند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی نیز در همراهی و مشارکت با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این توفیق را داشته که سهم کوچکی در برگزاری این رویداد ارزشمند دینی و فرهنگی داشته باشد که در همین راستا برنامه‌ریزی لازم برای بازدید میهمانان و آشنایی این عزیزان با اماکن تاریخی شهر قزوین انجام شده و در خصوص اقامت میهمانان نیز حمایت‌هایی صورت گرفته است و همه تلاش و اهتمام خود را در ارائه خدمات مناسب و شایسته در حوزه مباحث مرتبط با اداره کل خواهیم داشت.

خزائلی ضمن بیان رویکرد میراث فرهنگی قزوین در توسعه گردشگری مذهبی عنوان کرد: استان قزوین با برخورداری از اماكن متعدد مذهبی شامل امامزادگان، بقاع متبرکه و مساجد تاریخی از جمله آستان مقدس امامزاده‌حسین(ع)، بقعه چهار انبیاء، مسجد جامع عتیق و دیگر نقاط مذهبی، از ظرفیت‌های غنی در حوزه گردشگری مذهبی برخوردار است و قطعا توسعه گردشگری مذهبی و استفاده از این ظرفیت‌ها و تقویت زیرساخت‌ها در این اماکن برای سهولت بازدید گردشگران یکی از اولویت‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای جذب گردشگران و توسعه گردشگری استان به شمار می رود.

پروژه های مشارکتی میراث فرهنگی و اوقاف استان در راستای توسعه گردشگری مذهبی قزوین

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این اماکن علاوه بر یک مكان فرهنگی و زیارتی، یک اثر تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده افزود: پروژه های مرمتی بسیار مهم و عظیمی در ساماندهی و حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی مذهبی استان در مشارکت با اداره کل اوقاف وامور خیریه استان در حال انجام است که از جمله آنها می توان به پروژه مرمت آستان مقدس امامزاده حسین(ع)، طرح توسعه بقعه پیغمبریه و آب انبار شهید ثالث اشاره کرد. در همین راستا نیز طرح ساماندهی مساجد تاریخی با مشارکت هیات امنای مساجد تاریخی مانند مسجدسبز، مسجد پنجه علی، مسجد ملامهدی، مسجد حاج ابراهیم و غیره نیز انجام شده و یا در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در ادامه تصریح کرد: همچنین پروژه مهم ساماندهی و مرمت بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق که از آثار ارزشمند تاریخی مذهبی استا

ن به شمار می رود از جمله پروژه های دارای اولویت اداره‌ کل میراث فرهنگی استان قروین در حوزه توسعه گردشگری مذهبی به شمار می‌رود. جلسات متعددی نیز با موضوع بررسی شد ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار و مباحث تقویت زیرساخت‌های این حوزه برای ارائه خدمات به گردشگران و زائران مورد بررسی قرار گرفته که امیدواریم با ادارمه این روند و ارتقاء جایگاه این حوزه زمینه حضور گردشگران مذهبی در استان فراهم گردد. 

وی اضافه کرد: چاپ کتاب گردشگری مذهبی شامل تصاویر و توضیحات مربوط به بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی مذهبی شامل امامزادگان، مساجد، کلیساها، حسینیه‌ها، سقاخانه‌ها، بقاع متبرکه، آیین‌ها و مراسم مذهبی، درختان متبرک، هنرهای سنتی وابسته به مذهب و در نهایت معرفی مسیرهای پیشنهادی برای گردشگری مذهبی نیز از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه توسعه این شاخه از گردشگری به شمار می رود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها