سرهنگ قره‌باغی در گفتگو با بسیج خبر داد

ایجاد ۱۷۰ صندوق قرض‌الحسنه و تعاونی مردم‌یار در استان همدان

همدان-مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الحسین(ع) همدان بااشاره به ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار برای شکل‌گیری بستر اشتغالزایی در روستا‌ها گفت: تاکنون در استان همدان ۷۰ صندوق و۱۰۰ تعاونی شکل گرفته است.
کد خبر: ۹۴۷۶۸۰۹
|
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
ایجاد ۱۷۰ صندوق قرض‌الحسنه و تعاونی مردم‌یار در استان همدان

سرهنگ علی قره باغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با توجه به برنامه ۲۰ ساله در این حوزه که از سال ۱۳۸۳ آغاز شد، ما در افق ۱۴۰۳ باید به قدرت اول اقتصادی منطقه و در حوزه‌های دیگر می‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ میانگین رشد اقتصادی ما در برنامه ۲۰ ساله باید ۸.۴ درصد بود که بخشی به خاطر سوء مدیریت‌های مدیران و بخشی نیز به خاطر تحریم‌ها محقق نشد، گفت: با توجه به این امر مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ در ۲۱ بهمن ۹۲ ابلاغ کردند، اما ما نه تنها عقب‌ماندگی ۱۰ ساله را جبران نکردیم بلکه با این نوع اداره اقتصادی کشور که شیوه اداره دولتی است، مشکلات متعددی داریم.

 مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان ابراز کرد: در دفاع مقدس که ما آمادگی دفاع را نداشتیم ابرقدرت‌های شرق و غرب (حدود ۳۵ کشور) از زمان پیروزی انقلاب تا سال ۵۹ به شدت عراق را تجهیز کردند و پیش‌بینی این بود که بازنده این جنگ می‌شویم، اما امام راحل با ابتکار خود جنگی که در دنیا دولتی اداره می‌شد، مردمی کرد و بستر آن بسیج بود که ما جواب گرفتیم و ورق برگشت.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم اقتصاد را دولتی اداره کنیم، عنوان کرد: مردمی کردن اقتصاد جزء محور‌های اصلی است، سپردن اقتصاد به صاحبان آن که در قانون اساسی تأکید شده است باید به مردم سپرده شود.

قره‌باغی با اشاره به عملکرد بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: بسیج برای خود نقشی قائل بود و آن هم اینکه کمک به اقتصاد خرد در روستا‌ها و مناطق محروم و اقتصاد خانوار، رفاه در مناطق محروم و روستا‌ها و بازتوانی حاشیه شهر‌ها صورت گیرد.

وی بیان کرد: امروز متاسفانه بسیاری از روستا‌ها خالی از سکنه شده است در حالی که در کشور ۹۲ هزار روستای دارای سکنه داشتیم، امروز این تعداد به ۶۱ هزار و ۷۵۰ روستا رسیده است بنابراین اقدامات بسیج سازندگی در روستا‌ها برای این است که مردم در روستا‌ها بمانند و زندگی آن‌ها با رفاه بهتر و باعزت بیشتر ادامه پیدا کند و به مشاغل خرد، کمک معیشتی و حتی مشاغل اصلی کمک کنیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه بانوان می‌توانند به اقتصاد خانوار کمک کنند، ابراز کرد: آموزش فرزندان روستایی در قالب تحقیقاتی، همچون «مزرعه کوچک من» و آموزش کار اقتصادی و کمک به اقتصاد خانوار از همان دوران طفولیت، پرداخت تسهیلات، ارائه آموزش و شبکه‌سازی از جمله اقداماتی بوده تا روستا‌ها ارتقاء یابند.

وی با اشاره اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از تولید ادامه داد: از محل تسهیلات تبصره ۱۶، سال گذشته ۸۵۰ کارگاه را در راستای اشتغالزایی حمایت کردیم.

قره‌باغی ادامه داد: از دیگر اقدامات نیز ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار بوده که خود مردم در این حوزه ورود داشته باشند و بستر اشتغالزایی در روستا‌ها شکل گیرد که تاکنون در استان همدان ۷۰ صندوق و ۱۰۰ تعاونی در روستا‌ها شکل گرفته است.

وی در خصوص معضل کاهش منابع آب تجدیدپذیر گفت: در بسیج سازندگی توسط یکی از کارشناسان خبره به عنوان موضوع و معضل کاهش منابع آب تجدیدپذیر یعنی آب‌های زیرزمینی، طرحی آماده شده که اگر این نظرات مورد توجه مسئولین قرار گیرد و استفاده کنند، می‌تواند بسیاری از مشکلات منابع آبی ما در حوزه تولید، کشاورزی، صنعتی و بهداشت حل شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان بیان کرد: امروز بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرمینی ما است و عمده دشت‌های ما با تنش آبی روبرو هستند و به مرحله بحران می‌رسند که می‌توان احیاء کرد و باید دنبال این باشیم که کشاورزی و  الگوی کشاورزی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما هزاران سال سابقه تمدن داریم و سهم بسزایی در تاریخ تمدن بشریت داریم، خاطرنشان کرد: کشور ما به عنوان انبار غله خاورمیانه در حوزه کشاورزی شناخته شده بود و بخش اعظم قدیمی‌ترین قنات‌های دنیا در کشور ما بوده است، امروز باید خود را با طبیعت هماهنگ کنیم، این آب شیره و عصاره طبیعت است و ما باید از این عصاره استفاده کنیم که ادامه حیات داشته باشیم نه اینکه شیره جان طبیعت را بگیریم و طبیعت را با مرگ روبرو کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار