برگزیده جشنواره اسوه از زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:
فرمانده پایگاه ۱۱ سقاخانه زنجان از جدال و مقابله این پایگاه با دلالان و بنگاه‌داران که برای پایین نگه داشتن قیمت املاک جلوی آبادانی منطقه را گرفته بودند، صحبت‌های شنیدنی دارد.
کد خبر: ۹۴۷۷۱۵۱
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

منطقه را از چنگ دلالان درآوردیم و آباد کردیم/ پایش محله و شناسایی افراد نیازمند

مجید عباسی فرمانده پایگاه ۱۱ سقاخانه زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به اقدامات و چالش‌های این پایگاه اظهار کرد: زمانی که پایگاه را تحویل گرفتیم، با رصد محله و پرسش از ساکنان، کمبود‌ها و معضلات محله را عارضه‌یابی کردیم و متوجه مشکل‌هایی نظیر کمبود آسفالت، کمبود فضای سبز، اعتیاد و همچنین بیکاری شدیم. وی افزود: محله‌ای که پایگاه ما در آن دایر است، محله‌ای نسبتا محروم بود به طوری که در ابتدای کار، برخی اهالی اذعان داشتند که در چهل سال گذشته، هیچ تغییری در شرایط محله رخ نداده است و لازم به ذکر است که محله سقاخانه در حاشیه شهر واقع شده است.

عباسی با بیان اینکه اولین کاری که کردیم ساختن سه پارک در محله بود و پس از آن با همکاری شهرداری معضل آسفالت محله را نیز برطرف ساختیم ادامه داد: همزمان با این اقدامات، تلاش برای جذب مردم محله به پایگاه بسیج را آغاز کردیم تا آن‌ها با روحیه بسیجی و کار جهادی آشنا شوند.  

فرمانده پایگاه ۱۱ سقاخانه مطرح کرد: با کمک اهالی محله، جمعیت ساکن را پایش و درباره ویژگی‌ها و جزئیات محله تحقیق کردیم. طی این تحقیقات، با خانواده‌های ساکن محله آشنا شدیم و با این کار، افراد نیازمند را هم شناسایی کردیم و پس از آن، به توزیع بسته‌های معیشتی به صورت مرتب میان این خانواده‌ها پرداختیم.

عباسی گفت: حدود شصت درصد اهالی محله سقاخانه، مستاجر هستند و مستاجربودن اکثر اهالی این محله نیز برای کار ما مشکلاتی به وجود آورده است. به عنوان مثال، حدود چند ماه برای بچه‌های این محله وقت می‌گذاریم و آن‌ها را جذب می‌کنیم، اما متاسفانه پس از مدتی، آن‌ها به دلیل تغییر مکان زندگی‌شان، از محله ما می‌روند.  

وی درخصوص معضل اعتیاد در محله سقاخانه گفت: حدود ۹۰ نفر معتاد را شناسایی کردیم و توانستیم تعدادی از این افراد را به مراکز ترک اعتیاد بفرستیم و آن‌ها را آماده بازگشت به زندگی و خانواده کنیم. اما مشکلی که در این زمینه داریم، عدم حمایت مالی از طرف مسئولین است. عباسی افزود: ما در زمینه کمک‌های مالی به اهالی جهت رفع مشکلات‌شان فعال هستیم، اما به حمایت بیشتری نیازمندیم.

فرمانده پایگاه ۱۱ سقاخانه گفت: با رایزنی با کارآفرینان توانسته‌ایم فرصت‌های شغلی را برای ساکنین فراهم کنیم و آن‌ها را در صنایع محلی، مثل کار در کارگاه گیوه‌دوزی فعال کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا افراد محله را بیمه کرده و آن‌ها را تحت پوشش بیمه تکمیلی ببریم.

عباسی افزود: همچنین، در حال برگزاری کلاس اشتغال هستیم و تاکنون توانسته‌ایم کلاس‌های آموزشی زنبورداری را برگزار کنیم تا متقاضیان، با فراگیری این حرفه بتوانند وام زنبورداری بگیرند و در این زمینه مشغول شوند.

وی تصریح کرد: در چهل سال گذشته محله سقاخانه رها شده بود و به مشکلات آن رسیدگی نمی‌شد، اما از زمان ورود بچه‌های بسیجی به این محله، مسئولین توجه بیشتری به این منطقه پیدا کرده‌اند. عباسی گفت: پیش از ورود ما به منطقه، دلالان و بنگاه‌دارانی بودند که مانع آسفالت‌شدن خیابان‌های محله می‌شدند یا اینکه با ساختن پارک در منطقه، مخالف می‌کردند. وقتی علت اقدامات آن‌ها را جویا شدیم، فهمیدیم که این بنگاه‌داران به دلیل سود شخصی و پایین‌آوردن قیمت خانه‌ها جهت معامله و خریدوفروش ملک، جلوی آبادانی محله را گرفته بودند.  

عباسی ادامه داد: دلالان و بنگاه‌داران به ما می‌گفتند اگر اینجا آسفالت شود، قیمت ملک بالا می‌رود و ما دیگر نمی‌توانیم در این محله به خرید و فروش ملک بپردازیم. ما با آن‌ها مقابله کردیم و با همکاری شهرداری به آبادانی این منطقه پرداختیم و پایگاه ما محله را از دست بنگاهی‌ها درآورد.

فرمانده پایگاه ۱۱ سقاخانه زنجان گفت: در بحث امنیتی نیز در برخی مکان‌ها، اجتماع معتادان برای محله ما مشکلاتی به وجود آورده بود که توانستیم با همکاری کلانتری، امنیت منطقه را هم برقرار کنیم.

ت-۹۶۰۶

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات