شاهرود_ رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: نقش دانشگاه‌ها در رسیدن به تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و عملیات سازی شعار سال پر رنگ و لازمه آن تلاش بی وقفه و هدفمند است.
کد خبر: ۹۴۷۷۴۰۰
|
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

نقش ویژه دانشگاه‌ها در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینبه گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی ایزدی فرد در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شاهرود درتالار اجتماعات دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه با گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر ازهمه اعضای هیأت علمی با بیان شعار پژوهش سال تحت عنوان" پژوهش و فناوری موتور پیشران تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین" نقش دانشگاه‌ها را در رسیدن به این هدف و عملیات سازی شعار سال پررنگ عنوان کرد که لازمه آن تلاش بی وقفه و هدفمنداست.
او با اشاره به تحریم‌ها چندین ساله کشور افزود: برای حفظ استقلال تحمل این مشکلات اجتناب ناپذیراست و باید از این گونه تهدیدات و مشکلات فرصت پشرفت ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود دستیابی به حل مشکلات و معضلات جامعه را تلاش هماهنگ و هدفمند اساتید، یاوران علمی و دانشجویان عنوان نمود و با بیان اینکه در یکسال اخیر فعالیت‌های زیادی برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه شده است که نتیجه آن با همت و تلاش و پیگیری طرفین در آینده محقق خواهد شد.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود چشم انداز پژوهش و فناوری دانشگاه را در چهار محور؛ افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی، افزایش وانطباق فعالیت‌های پژوهشی با نیاز‌های کشور، توسعه فرهنگ پژوهش وکارآفرینی، بهبود تولیدات علمی، کتب و نشریات علمی درراستای نیازمندی جامعه عنوان کرد که دربازنگری برنامه راهبردی دانشگاه مد نظر است و با تلاش همه جانبه محقق خواهد شد.
نقش ویژه دانشگاه‌ها در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینمحمد حسین احمدی رئیس گروه همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی شاهرود در سخنرانی خود به اهمیت حضور دانشگاه دررتبه بندی‌های جهانی اشاره کرد وافزود: اگر بخواهیم در پذیرش دانشجویان خارجی موفق باشیم، باید جایگاه دانشگاه را در رتبه بندی شانگهای، تایمز، سایماگو و کیواس ارتقاء دهیم. دانشجو برای تحصیل درکشور‌های خارجی به جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی نگاه داردو توجه ویژه تمامی همکاران دانشگاهی در این خصوص ضرورت دارد.
او محور‌های تأثیرگذار در رتبه بندی‌های جهانی شانگ‌های را درچهار محور کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت علمی، برونداد‌های پژوهشی، سرانه عملکرد دانشگاه و حوزه‌های تخصصی عنوان کرد وافزود:نقش تولیدات کیفی علمی اساتید، نقش پررنگ و ویژه است وخواستار تلاش بیشتر همکاران دربرنامه‌های بین المللی شد.
پژوهشگر برتر یک دهم درصد سال ۲۰۲۲ جهان؛ در ادامه شرایط و الزامات ارتقای رتبه بندی‌های جهانی تایمز، کیو اس و سایماگو را تشریح کرد.
حمید حسن پور؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نیز با اشاره به عملکرد در طی سال پژوهش اخیر به ارائه گزارش کاملی از برونداد‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه پرداخت و از منظر آماری به تعداد مقالات چاپ شده در نمایه‌های JCR، اسکوپوس، مقالات فارسی در مجلات داخلی وکنفرانس ها، تعداد قرارداد‌های پژوهشی و تفاهم نامه‌های همکاری، فعالیت‌های حوزه کارآفرینی و کاریابی فارغ التحصیلان، اقدامات مراکز رشد دانشگاه و شرکت‌های مستقر درآن، چاپ کتب تالیفی و ترجمه، میزان درآمد آزمایشگاه‌های وابسته به آزمایشگاه‌های مرکزی اشاره کرد وبه ارتقاء زیر ساخت‌های اینترنتی و افزایش پهنای باند و استفاده بیشتر از وای فای، ایجاد فضای ابری و واحد علم سنجی دانشگاه در یک سال اخیر خبر داد.
نقش ویژه دانشگاه‌ها در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفریناو در ادامه با ییان اینکه پژوهش وتحقیقات زمینه ساز بهبود سطح زندگی جامعه است، ازآموزش وپژوهش به عنوان دوبال که لازم و ملزوم هم هستند نام برد و افزود: پژوهش مبتنی برآموزش می‌تواند مساله محور و حل کننده مشکلات جامعه و صنعت باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود یادآورشد: پژوهشی خوب و مهم است که معضلات جامعه را حل کندو درآمدزائی نماید و سبب ارتقاء سطح زندگی جامعه شود و همه از پژوهش منتفع شوند.
او به برنامه آتی این حوزه اشاره کرد و افزود: حمایت از مأموریت‌های پژوهشی تقاضا محور و هدفمند، تقویت گرنت‌های پژوهشی، بهره مندی مناسب از اجرای دوره کارآموزی و کارورزی، اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی کوتاه مدت وبلند مدت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید، ارتباط وسیع‌تر وگسترده‌تر با صنایع مختلف، ارتباط موثر با فارغ التحصیلان دانشگاه برای بهره مندی مطلوب از توانمندی آن‌ها درپیشبرد اهداف دانشگاه، برگزاری کنفرانس‌های علمی، افزایش فروش کتاب و خدمات مرکز کامپیوتر، فعال سازی و اجرایی سازی تفاهم نامه‌های همکاری و عقد قرارداد‌های پژوهشی با ایجاد کارگروه‌های علمی و پژوهشی بین رشته‌ای سبب ارتقای جایگاه دانشگاه درکشور خواهد شد.
نقش ویژه دانشگاه‌ها در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفریندر پایان این مراسم از پژوهشگران برتر دانشکده‌ها در طی سال پژوهش اخیر و نیز پژوهشگران برتردانشگاه در حوزه‌های ارتباط باصنعت، تاثیرگذاری درشاخص H دانشگاه، پژوهشگر برتر جوان و تولیدات علمی، سردبیری برتر مجلات و دانشمندان برتر جهان تقدیر شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها