برکت ‌زعفران‌کاری در کوهدشت لرستان/ روستایی بدون بیکار و جوانِ مهاجر

اهالی روستای ۸۵ خانواری « پَشَم» شهرستان کوهدشت با روی آوردن به کشت زعفران اشتغال حداکثری را معنا کرده و به برکت کاشت زعفران به روستای بدون بیکار تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۹۴۷۷۹۸۲
|
۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، جنگل‌های زاگرس زیستگاه 20 درصد از گیاهان دارویی کشور بوده و بیش‌ترین مساحت آن‌ها در استان لرستان قرار دارد، به‌طوری که در این استان بنا به گواه کارشناسان 8 هزار گونه گیاهی متنوع با 300 گونه خاص دارویی‌ وجود دارد.

شهرستان کوهدشت در سه دهه گذشته با افت آب‌های زیرزمینی شدید مواجه شده و خالی‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان سبب منع کشت محصولات آب‌دوست شد تا کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر توصیه و ترغیب شود.

یکی از کشت‌هایی که در سال‌های اخیر در این شهرستان رواج یافته طلای سرخ یا همان زعفران است که با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کمبود منابع آبی در این شهرستان می‌تواند کشتی کم خرج اما پرسود برای کشاورزان در بحران کم آبی موجود باشد.

پرهیز از مهاجرت با کشت طلای سرخ

کوهدشت از شهرهای مهاجرفرست استان لرستان محسوب می‌شود که جوانان جویای کار آن در جست‌و جوی یافتن شغلی برای گذران زندگی خانواده به شهرهای بزرگ و عمدتا صنعتی کشور مهاجرت می‌کنند، مهاجرت‌هایی که فارغ از آسیب‌های اجتماعی که به همراه دارد، همواره عواقب جبران ناپذیری برای فرد و خانواده‌اش به همراه دارد و چه بسا در کوتاه مدت به دلیل آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی وارد بر خانواده محکوم به بازگشت شود اما اهالی روستای « پَشَم» بخش کوهنانی کوهدشت در سالهای اخیر توانسته‌اند با دریافت تسهیلات اشتغال پایدار و کاشت زعفران در اراضی خود به قطب تولید این محصول در بین روستاهای استان تبدیل شوند و نه به بیکاری را در روستای کوچک خود معنا کنند و از رویش طلاهای سرخ بر خاک مزارعشان هم یاریگر تولید باشند و هم رونق اشتغال فارغ از رویای پشت میز نشینی را برای جوانان خود معنی کنند.

در روستای 85 خانواری « پَشَم» ، همه خانوارها به صورت مشارکتی در کاشت زعفران سهیم هستند و به برکت رویش طلای سرخ در مزارعشان هم سفره‌هایشان از برکت بی‌بهره نیست و هم فرد بیکاری در روستا وجود ندارد چرا که زعفران کاری از آن دست اشتغال‌هایی است که خانوادگی انجام می‌گیرد و درفصل برداشت تا چشم کار می‌کند مزارع سرخ رنگ زعفران پر از خانواده‌هایی است که هم گرم زعفران چینی هستند و هم اتحاد و همدلی و دوری از بیکاری را به برکت کشت زعفران به نمایش می‌گذارند.

مرضیه رضایی کارشناس گیاهان دارویی و معطر   معتقد است پیشینه زعفران در کشور باتوجه به‌ رشد گیاه زعفران کوهی و برخلاف تصور رایج به مناطق زاگرس‌‌نشین بازمی‌گردد.

وی افزود: این گیاه دارویی برای نخستین‌بار در دهه 70 در منطقه کوهنانی شهرستان کوهدشت زیر نظر کارشناسان مرکز تحقیقات استان کشت شد.

زعفران تولید شده لرستان بهتر از قائنات

به گفته این کارشناس طی تحقیقات به‌عمل‌آمده میزان مواد مؤثر زعفران تولیدشده در استان لرستان بیش از مواد مؤثر زعفران قائنات است و چون زنگ خطر بحران آب در شهرستان کوهدشت به‌صدا درآمده، کشت زعفران و گیاهان کم‌آب به کشاورزان توصیه می‌شود.

یکی از کشاورزانی که در مزرعه 800 متری خود اقدام به کاشت زعفران کرده است می‌گوید: امسال توانسته است از مزرعه کوچک خود یک کیلوگرم زعفران برداشت نماید و به سود 60 میلیون تومانی از فروش آن برای اعضای خانواده خود دست یابد.

یک بانوی زعفران‌کار پَشَمی نیز با اشاره به سرپرست خانوار بودن خود می‌گوید: سال گذشته از مزرعه کوچکم نیم کیلوگرم زعفران برداشت کردم اما امسال احتمالا بتوانم یک کیلوگرم برداشت نمایم و خدا را شاکرم که به درآمدی پایدار برای گذران امور خانواده خود دست یافته‌ام.

وی معتقد است که زعفران کشت کم دردسری است و در فصل برداشت نیز همه اغضای خانواده را به دور هم جمع کرده و سرگرم می نماید و از فکر و خیال های ناشی از بیکاری را از انسان دور می‌کند.

حالا به برکت کشت زعفران در این روستای کوچک، نه تنها فرد بیکاری وجود ندارد بلکه اهالی آن توانسته اند به مدد زعفران کاری به قطب تولید این محصول در شهرستان کوهدشت تبدیل شوند.

برداشت 100 کیلوگرم زعفران در پشم

یاراله عبدالهی مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت   با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در کوهدشت حدود 135 هکتار است، اظهار داشت: گفت سال گذشته سطح زیر کشت زعفران شهرستان 100 هکتار بود که 35 هکتار طرح توسعه اجرا کردیم و سطح زیرکشت این محصول به 135 هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به برداشت بیش از 600 کیلوگرم در شهرستان افزود: به طور میانگین در هر هکتار حدود 6 کیلوگرم زعفران برداشت می شود.

عبدالهی با اشاره به وجود 270بهره بردار زعفران در شهرستان کوهدشت، عنوان کرد: یکصد نفر از این بهره برداران به تنهایی در روستای« پَشَم» به کار تولید اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه 30 هکتار از اراضی پشم به کشت زعفران اختصاص یافته است، بیان کرد: در این روستا امسال یکصد کیلوگرم زعفران برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به پرداخت 700 میلیون تومان تسهیلات به زعفران کاران  پَشَمی افزود: امسال 20 نفر از بهره برداران پشم توانستند تسهیلات اشتغالزایی با نرخ 4 درصد به ازای هر هکتار 48 میلیون تومان دریافت کنند.

حمایت مالی از زعفران‌کاران لرستان

محمدحسن کیانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان 570 هکتار است، اظهار داشت: سال گذشته 2 هزار و 200 کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شد و امسال نیز حدود سه هزار کیلوگرم طلای سرخ از مزارع لرستان برداشت صورت گرفت.

وی با اشاره به وجود 1200 نفر بهره بردار زعفران در استان از معرفی زعفران‌کاران این استان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات کم بهره و بازپرداخت دراز مدت خبر داد و عنوان کرد: هدف وزارت و سازمان جهاد کشاورزی در لرستان حمایت از تولیدکنندگان به خصوص گیاهان دارویی از جمله زعفران است.

وی افزود: زعفران هم ارزش صادرات دارد و هم درآمد بسیار خوبی برای زعفران‌کاران خواهد داشت و همچنین برای دریافت تسهیلات کم‌بهره و پرداخت دراز مدت به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

کیانی‌فر بیان کرد: ایجاد تعاونی و یک تشکل واحد برای همه زعفران‌کارها با یک برند مشخص یکی دیگر ازاقدامات حمایتی این سازمان در لرستان است.

وی عنوان کرد: شناسنامه‌دار کردن تولیدات گیاهان دارویی یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار ما بوده و در این راستا رایزنی‌های لازم با سازمان نظام صنفی به طور جدی در حال انجام است.

شهرستان کوهدشت به‌عنوان یکی از شهرستان‌های با پراکنش گیاهان دارویی در لرستان مطرح است، تنوع آب‌وهوایی و خاک حاصل‌خیز قابلیت کشت بسیاری از محصولات مانند زعفران را فراهم کرده‌است تا صورت تفتیده‌ دشت‌ها با عیار طلای سرخ گلگون شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار