خبرهای داغ:
نماینده مجلس بر لزوم هم‌افزایی در برطرف‌کردن معضل حاشیه‌نشینی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۷۸۵۲۲
|
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

لزوم هم افزایی در برطرف کردن حاشیه نشینی شهر‌ها

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از توسعه مناطق حاشیه نشین چابهار، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، اظهار کرد: این چندمین سفرمن به چابهار است. تا این لحظه مناطق حاشیه‌ای را ندیده بودم، بخصوص مناطقی که جمعیت گسترده مهاجر و یا بدون شناسنامه یا جامعه کارگری هستند. در اینجا یک تنوع قومیتی دیده می‌شود. ریشه قومیتی آن‌ها نامشخص است. موضوعی که هرج و مرج سکونتی و تبعات آن را شاید داشته باشیم.

نماینده خراسان رضوی در خانه ملت تصریح کرد: همانگونه که می‌دانیم، بی نظمی در آبرسانی یا بی برقی توسعه را به دنبال ندارد و این بی نظمی‌ها در جهت عکس توسعه شکل می‌گیرد. اگر بخواهیم صنعت پتروشیمی منطقه جان بگیرد یا توسعه در این منطقه فراهم شود، تا بی نظمی رفع نشود و این حاشیه نشینی جمع نشود، تلاش‌ها مفید واقع نخواهد بود. حاشیه نشینی بر روی سرمایه گذاری بلند مدت تاثیر گذار است و این گونه، برای چهره شهر زیبنده نیست.

این نماینده مجلس یازدهم، اضافه کرد: دراقدامی که بازدید کردیم و با خیلی از مردم زنان و مردان و کودکان که صحبت کردیم، این حرکتی که بسیج سازندگی انجام می‌دهد را ستودند. ساماندهی حاشیه نشینی چابهارکه بسیج سازندگی آن را درپیش گرفته است چه خوب است پس از آن اقامت مناسب، نیز دنبال شود و پیش بینی‌هایی که برای تحویل واحد‌هایی که دیده شده است کار فرهنگی و آموزشی هم ضرورت می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تفکیک خانواده‌ها و هویت و جداسازی آن‌ها برای داشتن محیط سالم در این گونه شهرک سازی‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: چه خوب است آن افرادی که جابجا می‌شوند و به شهرک مسکونی می‌آیند، مناطق کپری و حاشیه نشینی آنها، دوباره بازسازی شود تا دیگر شاهد حاشیه نشینی در چابهار نشویم. اگر چه این موضوع کار بلندمدت را می‌طلبد و با یک جابجایی این دغدغه حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید هم افزایی در برطرف کردن معضل حاشیه نشینی مد نظر قرار گیرد، گفت: خوشبختانه این هم افزایی تا کنون انجام شده است و مجلس در دو سال اخیر اعتبارات ویژه‌ای برای محرومیت زدایی گذاشته است. یک حوزه آن بسیج سازندگی است که اعتبارات مختلف ترکیبی با سازمان‌های دیگر داشته است؛ که در اقصی نقاط کشور شکل می‌گیرد.

قاضی زاده هاشمی افزود: کار مشارکتی با نهاد‌های مختلف امر مبارک و پسندیده‌ای است. در مجلس ما اعتبار گذاشتیم و در این بازدید نظارتی دیدیم که چه خروجی و آثاری برجای گذاشته و سال آینده این اعتبارات افزایش می‌یابد و امیدوارم اثر بخشی آن بر زندگی مردم ملموس باشد و دوباره که به چابهار آمدیم دیگر شاهد حاشیه نشینی در این شهر نباشیم و ساخت و ساز‌های جدید را مشاهده کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه قانون جهادگران شهید در مجلس در حال تدوین و بررسی، است، یادآور شد: این بحث در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شده است و نیازمند پیگیری بیشتر است امیدوارم تا پایان مجلس این اتفاق که عزم جهادی و اراده بزرگ می‌خواهد اتفاق افتد. این خدمت ملموس است و باید تقویت شود و با کمک‌هایی که صورت می‌گیرد روی دهد.

قاضی زاده هاشمی، ادامه داد: متاسفانه با بعضی از موازی سازی‌ها واقعا به نتیجه نرسیدیم، ارگان‌هایی که برای محرومیت زدایی کار می‌کنند باید تقویت شوند، چه خوب است بسیج سازندگی به لحاظ تامین بودجه و قانونی، هم پاسخگو باشد و بگوید این میزان اعتبار دریافت و این خروجی را داشته است.

وی اظهار داشت: این هنر بسیج سازندگی است که جا افتاده و هم افزایی را رقم می‌زند. مشارکت و ترکیبی بودن در کار‌های ضرورت دارد. بسیج در همه جا حضور دارد و نقش آفرین است و مبتنی برمشارکت مردم است و خود مردم می‌توانند برای توسعه کار کنند.

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات